John-B Skrevet i går, 18:36 Del Skrevet i går, 18:36 (endret) ISP gir meg ikke tilgang til modem, og heller ikke sette den i Bridge. De har derimot sagt at de kan sette opp DMZ mot en IP jeg oppgir. Veldig lenge siden jeg har rotet med dere, men i praksis så er vel ikke forskjellen mellom bridge og DMZ så stor? Jeg har allerede en Raspberry Pi 5 med Debian som jeg bruker som NAS. I stedet for å kjøpe en egen router, kan den bruker som ruter på noen enkel måte (med web GUI)? Eller må den egentlig ha to LAN porter da? Endret i går, 18:44 av John-B Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet i går, 18:43 Del Skrevet i går, 18:43 Kjøp en ruter du. Det er ikke umulig å få til det du spør om, men det er ingen god grunn til å gjøre det. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet i går, 18:58 Del Skrevet i går, 18:58 (endret) Trodde de fleste internett leverandører gir tilgang bridge modus? Endret i går, 18:59 av toralfb Lenke til kommentar
NULL Skrevet i går, 19:04 Del Skrevet i går, 19:04 Hvilken internettleverandør er det snakk om? Hvilket utstyr har du fra dem? Og om så, høres jo snodig ut at du ikke kan sette opp en port foward. Riktignok er det jo enkelte norske internettleverandører nå som bruker CGNAT slik at man i utgangspunktet ikke har offentlig IP-adresse. Ja, skal du bruke en RPI som ruter, trenger du at den har to LAN-porter. Hvilket kan løses med en USB-dongle. Men jeg ville ikke ha satt en enhet som benyttes som NAS direkte mot nettet. Lenke til kommentar
NULL Skrevet i går, 19:06 Del Skrevet i går, 19:06 5 minutes ago, toralfb said: Trodde de fleste internett leverandører gir tilgang bridge modus? Hos enkelte trenger man jo ikke det. Bromodus er noe som er aktuelt når man har en gateway som kombinerer aksessterminering og ruter. Altså en enhet som kombinerer modem og ruter. Hvis man har et dedikert modem, så gir jo ikke bromodus noe hensikt. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Chris93 skrev (1 time siden): Kjøp en ruter du. Det er ikke umulig å få til det du spør om, men det er ingen god grunn til å gjøre det. Ytelsen er vel også begrenset - du får vel ikke mer enn 1GB ethernet med en rasperry. Har du en rask linje får du aldri utnyttet den. OM jeg skulle laget en router så ville jeg valgt annen hardware eller rett og slett kjøpt en ferdig ethernet router. Skal du ha en liten ruter så kan jeg anbefale denne : https://www.amazon.com/GL-iNet-GL-MT3000-Pocket-Sized-Wireless-Gigabit/dp/B0BPSGJN7T Enkel sak - grei å ta med seg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå