Alfred_A Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg har nettopp sett dokumentarer om MH370 (Netflix) som forsvant og den forferdelige Fukushima-hendelsen. Kan noen anbefale meg en annen dokumentar som er like spennende? I dag er formen der at det blir sofa resten av dagen så alt er av interesse. Jeg setter pris på alle forslag! 1 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg kan anbefale The Elon Musk show (Viaplay)🙂 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Kan anbefale dramatiseringen av Tsjernobylulykken: https://www.imdb.com/title/tt7366338/ Ellers er Planeten vår 1/2 og Den blå planeten 1/2 meget gode naturdokumentarer. 4 Lenke til kommentar
backtoback Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg anbefaler deg disse tre dokumentarene: The Rescue (2021), 8.3 "En krønike om den spennende historien som mot alle odds trollbandt verden i 2018: den dristige redningen av tolv gutter og treneren deres fra dypet av en oversvømt grotte i Nord-Thailand." Apollo 11 (2019), 8.1 "En titt på Apollo 11-ferden som skulle lande på månen, ledet av kaptein Neil Armstrong og pilotene Buzz Aldrin og Mike Collins." Senna (2010), 8.3 "En dokumentar om den brasilianske Formel 1-føreren Ayrton Senna, som vant verdensmesterskapet i F1 tre ganger før han døde 34 år gammel." 1 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Into Eternity - a documentary on the safety of nuclear storage. Sitat The subject of "Into Eternity" is Onkalo, the Finnish government's attempt to solve its nuclear waste problem by carving a vast, 4km-deep bunker out of solid rock to bury it in for at least the next 100,000 years. However, the film's focus is bigger. Instead of looking for cover-ups and conspiracies at the site, Madsen uses the existence of Onkalo to create a hauntingly beautiful meditation on the mortality of our civilization, asking the question: what do we say about ourselves when we create something that will outlast everything we understand? That may be the last thing that remains of our society? 1 Lenke til kommentar
MK3 Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Sjekk ut NRK appen under "Dokumentarer", mye å velge i der. 2 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Vitamania: The Sense and Nonsense of Vitamins Spoiler Har også elementer fra Norge i serien... Det finnes så utrolig mye dumt innen vitaminer og kosttilskudd. Når jeg så denne dokumentaren, og den bekreftet 1000% av mine teorier og tanker om vitaminer og ymse - var det rett å slett euforisk deilig å se at "endelig, noen som faktisk har forstått det...! OG laget en dokumentar om det.." Searching for Sugar Man I Am: Celine Dion Små store mennesker (NRK) Personlig liker jeg dokumentarer som kun viser bilder, og minimalt med tekst og tale. Kanskje litt rart å se på noen små unger og deres liv, men ga meg (som ikke har egne barn) en litt mer forståelse for barn sine lille (store) univers. NRK har masse bra... Netflix er noe forbanna dritt, når det gjelder dokumentarer. Mye show, lite innhold - skikkelig populistisk og hjernedød, med ofte en ensides historiefortelling som undervurderer seerne. Men det er da min mening. 😜 2 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Leah Remini: Scientology and the Aftermath synes jeg var interessant. Gir en ganske dypt innblikk i hvordan Scientology opererer og hvor langt de er villig til å strekke seg for å beholde melkekua si og makten. 1 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) MK3 skrev (21 timer siden): Sjekk ut NRK appen under "Dokumentarer", mye å velge i der. Og tjenesten Filmbib, som gir gratis adgang til norske dokumentar- og kortfilmer via lånekortet. Apropos både kort- og dokumentarfilm, jeg synes denne var tankevekkende og fin. 15 minutter lang. Men forståelig nok ikke for alle; 73 cows Sitat 73 Cows is the BAFTA-winning story of Jay & Katja Wilde, beef farmers who battle with their conscience every time they take their cows to slaughter. Feeling trapped within an industry he no longer believes in, Jay knows he must make a change and do what no other farmer from the UK has ever done before. Endret 27. desember 2024 av epifant 2 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet fredag kl 12:55 Del Skrevet fredag kl 12:55 Am I Racist? og What is a Woman? er underholdende og avslørende dokumentarer. Biografier, men verdt å se er: -Temple Grandin om hvordan en autistisk kvinne klarte bli en ledende forsker. -Hidden Figures om mørkhudede kvinner som hjalp NASA komme til månen. Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 16 timer siden Forfatter Del Skrevet 16 timer siden On 12/26/2024 at 1:23 PM, Mr. A said: Leah Remini: Scientology and the Aftermath synes jeg var interessant. Gir en ganske dypt innblikk i hvordan Scientology opererer og hvor langt de er villig til å strekke seg for å beholde melkekua si og makten. For meg er det helt latterlig imponerende hvordan Scientologikirken har nådd nivået der de er i dag. Noen har gjort jobben og noen har definitivt ikke gjort sin. Bare det at man som sekt kan mer eller mindre nekte myndighetene innsyn og tilgang. Fordi man signerer fra seg alt av rettigheter i beskjedne en milliard år. Nå kjenner jeg dog ikke til sekten her i Norge, om den finnes. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 1 minute ago, Alfred_A said: For meg er det helt latterlig imponerende hvordan Scientologikirken har nådd nivået der de er i dag. Noen har gjort jobben og noen har definitivt ikke gjort sin. Bare det at man som sekt kan mer eller mindre nekte myndighetene innsyn og tilgang. Fordi man signerer fra seg alt av rettigheter i beskjedne en milliard år. Nå kjenner jeg dog ikke til sekten her i Norge, om den finnes. Har vel ikke så mye med kontrakten å gjøre; tviler på at den er rettskraftig. Handler mer om pengene og makten de har. De som klarer å forlate mister gjerne kontakten med venner og familie som fortsatt er troende, og de blir også forfulgt og spionert på. Kirken går inn for å terrorisere dem slik at de kommer tilbake. Var jo den samme terroren mot ansatte hos skattekontoret(IRS) som gjorde at de fikk innvilget status som en skattefri religion. Spoiler In the course of a 37-year dispute with the IRS, the church was reported to have used or planned to employ blackmail, burglary, criminal conspiracy, eavesdropping, espionage, falsification of records, fraud, front groups, harassment, money smuggling, obstruction of audits, political and media campaigns, tax evasion, theft, investigations of individual IRS officials and the instigation of more than 2,500 lawsuits in its efforts to get its tax exemption reinstated. Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Tax_status_of_Scientology_in_the_United_States#:~:text=In the course,tax exemption reinstated I Norge er aktiviteten laber. Er vel bare èn scientologi kirke lokalisert i Oslo med veldig få medlemmer. Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 16 timer siden Forfatter Del Skrevet 16 timer siden 8 minutes ago, Mr. A said: Har vel ikke så mye med kontrakten å gjøre; tviler på at den er rettskraftig. Handler mer om pengene og makten de har. De som klarer å forlate mister gjerne kontakten med venner og familie som fortsatt er troende, og de blir også forfulgt og spionert på. Kirken går inn for å terrorisere dem slik at de kommer tilbake. Var jo den samme terroren mot ansatte hos skattekontoret(IRS) som gjorde at de fikk innvilget status som en skattefri religion. Hide contents In the course of a 37-year dispute with the IRS, the church was reported to have used or planned to employ blackmail, burglary, criminal conspiracy, eavesdropping, espionage, falsification of records, fraud, front groups, harassment, money smuggling, obstruction of audits, political and media campaigns, tax evasion, theft, investigations of individual IRS officials and the instigation of more than 2,500 lawsuits in its efforts to get its tax exemption reinstated. Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Tax_status_of_Scientology_in_the_United_States#:~:text=In the course,tax exemption reinstated I Norge er aktiviteten laber. Er vel bare èn scientologi kirke lokalisert i Oslo med veldig få medlemmer. Drar jo nesten tankene mot Brunstad Christian Church (artikkel fra NRK). Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 15 timer siden Forfatter Del Skrevet 15 timer siden Vi ble plutselig sittende å se en episode på TV2 Play, Norge bak fasaden (I Guds Navn), som dekker Brunstad Christian Church eller på norsk Smiths Venner. Der gikk den nattesøvnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå