Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor er det mange som sier at høyresiden er gode på økonomi?

Anbefalte innlegg

Cascada81 skrev (4 timer siden):

Du kan da ikke sammenligne økte levekostnader på minimumsbudsjett direkte med lønn. Hvis man ønsker å sammenligne median lønn, må man se på kjøpekraften man har med median lønn, for eksempel i 2019 og 2023. 

Sifo viser jo kjøpekraften... Altså hva koster det å leve. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (2 timer siden):

Her kan det være et poeng i større grad å vekte priser spesifikt på rimelig og nøktern mat. Hva har for eksempel økningen vært for prisen på brød, havregryn og poteter?  Og for et fiskemåltid?  Min dårlige hukommelse tilsier at økningen har vært over 30 prosent de siste 5 åra.

Økningen generelt sett er rundt 50%. Men siden mat er en liten del av budsjettet for en med medianinntekt utgjør det lite. Ca 1500 kroner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (42 minutter siden):

Sifo viser jo kjøpekraften... Altså hva koster det å leve. 

Det viser hva det koster å overleve på Sifo-budsjett for en enslig voksen. Det finnes da uendelig med variabler som påvirker et slikt regnestykke. Hva om samme mannen er eneforsørger for to gutter på 17 og 16 år? Da er jo økningen i levekostnader betraktelig mer enn 3000, men han fortsatt går opp 7000 i lønn. Er det da fortsatt like mye å juble for? Eller hva hvis han har har andre kostnader som ikke er inkludert i et Sifo-budsjett, slik de aller fleste av oss har, for eksempel økte bokostnader og økte kostnader til betjening av studielån på grunn av renteoppgangen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (57 minutter siden):

Det viser hva det koster å overleve på Sifo-budsjett for en enslig voksen. Det finnes da uendelig med variabler som påvirker et slikt regnestykke. Hva om samme mannen er eneforsørger for to gutter på 17 og 16 år? Da er jo økningen i levekostnader betraktelig mer enn 3000, men han fortsatt går opp 7000 i lønn. Er det da fortsatt like mye å juble for? Eller hva hvis han har har andre kostnader som ikke er inkludert i et Sifo-budsjett, slik de aller fleste av oss har, for eksempel økte bokostnader og økte kostnader til betjening av studielån på grunn av renteoppgangen?

Poenget er at den viser hva det kostet i 2019 og hva det koster nå. Det er en måte å måle prisvekst på.

Om en alene forsørger for to barn har en også økt mer på trygd siden feks..

Ja en må såklart legge til andre utgifter. Men med 4000 kroner så er det en del å gå på for å havne på 0...

• Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, DukeNukem3d said:

Om høyresiden er så fryktelig gode vet jeg ikke, men alle på venstresiden jeg vet om er ihvertfall noen økonomiske rotehuer av en annen verden lol.

Om det virkelig er alle er jeg ikke sikker på, men noen lever virkelig i en fantasiverden: https://www.finansavisen.no/politikk/2024/11/15/8206547/lo-formuesskatt-er-et-konkurransefortrinn

Partiet Høyre syns jeg snakker et språk som passer godt for dem som kan litt bedriftsøkonomi. Appellerte til meg en periode, men har siden sett ulempene med politikken, f.eks. med privatisering. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (27 minutter siden):

Om det virkelig er alle er jeg ikke sikker på, men noen lever virkelig i en fantasiverden: https://www.finansavisen.no/politikk/2024/11/15/8206547/lo-formuesskatt-er-et-konkurransefortrinn

Partiet Høyre syns jeg snakker et språk som passer godt for dem som kan litt bedriftsøkonomi. Appellerte til meg en periode, men har siden sett ulempene med politikken, f.eks. med privatisering. 

YUK :yucky: LO - har de langt oppi vrangen :sick:

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (9 timer siden):

Høyre tillater private tilbydere, men pris og etterspørsel skal fortsatt reguleres av byråkrater. Da er eneste de private kan konkurrere på, er å skru ned alle kostnader for å øke overskuddet. Bl.a lønninger. Men du har fortsatt da ikke et markedssystem, så lenge byråkrater avgjør prisdannelse. Du har det verste fra begge sider. Arbeidere som blir skvisa, private eiere som stikker av med overskuddet, ræva ressursfordeling. Høyre - verste fra begge sider. 

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (På 28.12.2024 den 14.12):

Jeg er ikke motstander mot en mer aggressiv boligbyggepolitikk som demper prisveksten, men det er ikke noe som slår ihjel et argument om at folk som klager over generelle livsutgifter samtidig som de prioriterer å bo dyrt har et prioriteringsproblem først og fremst.

En gründer trenger heller ikke bo midt i byen. Ofte trenger man jo godt med plass, slik at det faktisk er nyttig å bo på bøgda hvor man kan herje ivei på egen, store tomt med sine prosjekter.

Private valg er uvesentlig mtp helheten, som er at belåningen for å kjøpe bolig, og inngangsbilletten, har steget overproporsjonalt ift. lønninger, og samtidig har staten med skattesystemet begunstiget å salte ned kapital i bolig, istedenfor f.eks aksjer. Dette under dekke av at alle skal få bolig. Det betyr bare at alle i foregående generasjon skal få bolig, og de yngre skal betale for de gamles rentefradrag på skatten, og etterhvert etter de har mesket til seg, så skal de få betale for helsetjenestene til gamlingene også. 

Lenke til kommentar
21 hours ago, Salvesen. said:

Økningen generelt sett er rundt 50%. Men siden mat er en liten del av budsjettet for en med medianinntekt utgjør det lite. Ca 1500 kroner. 

For å forsøke å bidra til økonomisk tenkning, så er *viktigheten* av 50% økning i prisen på havregryn, poteter og brød, fisk-måltid (sild?) etc større dess lavere inntekt man har. Pris på feriereiser/hotell og annet luksus har jo null *viktighet* ("velferds-vekt"?) for en vesentlig (økende?) del av befolkningen.

Husk at mange har ikke "median-inntekt" - statistisk sett ingen (med stor sannsynlighet). Det svekker tilliten til økonomer når de påstår noe slikt som at "vi lever bedre nå siden median-inntekt har økt mer enn median-utgift". Jeg har aldri møtt mr median🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

For å forsøke å bidra til økonomisk tenkning, så er *viktigheten* av 50% økning i prisen på havregryn, poteter og brød, fisk-måltid (sild?) etc større dess lavere inntekt man har. Pris på feriereiser/hotell og annet luksus har jo null *viktighet* ("velferds-vekt"?) for en vesentlig (økende?) del av befolkningen.

Husk at mange har ikke "median-inntekt" - statistisk sett ingen (med stor sannsynlighet). Det svekker tilliten til økonomer når de påstår noe slikt som at "vi lever bedre nå siden median-inntekt har økt mer enn median-utgift". Jeg har aldri møtt mr median🙂

1 av 2 tjener mer en median.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...