Salvesen. Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden knopflerbruce skrev (7 minutter siden): Alle sånne sammenlikninger handler jo om hva du sammenlikner med. Ja, det har vært en økning de siste tre årene, men du har tilgang til data fra tidligere år som indikerer at vi har betalt mindre enn vi skulle gjort sammenliknet med starten av måleperioden (1.1.2013) - hvor prisen faktisk har gått ned, trass i inflasjon. I starten ligger prisen på ca 15kr/boksen for billigkjedene, og den gikk ikke over dette jevnlig før 2019. I sum, har vi kommet bedre ut av dette på den varen i hele tiårsperioden sammenliknet med en kontinuerlig KPI-justering for den (15kr i jan. '13 tilsvarer 21,40kr i dag, forøvrig) Det blir toskete hvis vi bare snakker om prisøkninger som skaper trøbbel, når trøbbelet i praksis er at man har sett på prisnedgang/konstant pris trass i inflasjon som normalen. I tillegg utgjør matbudsjettet en liten del av budsjettet til folk, så selv om det øker 50% så øker ikke kostnadene til folk 50% på hele lønningen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Salvesen. skrev (6 minutter siden): I tillegg utgjør matbudsjettet en liten del av budsjettet til folk, så selv om det øker 50% så øker ikke kostnadene til folk 50% på hele lønningen. For de med lav inntekt er jo mat en relativt stor utgiftspost, logisk nok er det de som sliter med disse økningene. Og for mange av disse er det vanskelig til umulig og øke sin inntekt nevneverdig. Når man hører snakket i Norge skulle man tro at alle hadde 600000+ i inntekt. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (endret) agvg skrev (4 minutter siden): For de med lav inntekt er jo mat en relativt stor utgiftspost, logisk nok er det de som sliter med disse økningene. Og for mange av disse er det vanskelig til umulig og øke sin inntekt nevneverdig. Når man hører snakket i Norge skulle man tro at alle hadde 600000+ i inntekt. Ja det er alltid tøft for de som har minst, både i dyr og billig tid. Alle har ikke 600 000 i inntekt, men majoriteten har det. Endret 16 timer siden av Salvesen. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Neptun1 skrev (4 timer siden): Helt riktig. For venstresiden så er investering i nødvendig infrastruktur for å skape verdier en uønsket utgiftspost de heller vil bruke på seg selv, u-hjelp og innvandring mm. Ja er jo det ☺️ helt enig det er en uønsket utgiftsside alt det du nevner der er sløseri og alt ender i ett sort hull ☹️ 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Salvesen. skrev (4 timer siden): Kiwi har fastpris 45 kroner for fryst kjøttdeig. Jeg kjøper enten den eller tilbudsvare/datovarer om det er under 50 kroner. Så ja, det er normalpris varer jeg sammenligner med. Prisen har økt ca 50% fra 2013 på mange varer+/-. Ok, men da må du sammenligne med prisen på fryst kjøttdeig-snabb anno 2013. For alt jeg vet er det nettopp dette du har gjort? Men når det kastes ut prisen på en pakke kjøttdeig, så er det ikke frossen-varianten jeg ser for meg. Nei, da tenker jeg automatisk på vanlige 400g storfedeig fra ferskvaredisken (ikke karbonadedeig, som er enda litt dyrere igjen). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden qualbeen skrev (2 minutter siden): Ok, men da må du sammenligne med prisen på fryst kjøttdeig-snabb anno 2013. For alt jeg vet er det nettopp dette du har gjort? Men når det kastes ut prisen på en pakke kjøttdeig, så er det ikke frossen-varianten jeg ser for meg. Nei, da tenker jeg automatisk på vanlige 400g storfedeig fra ferskvaredisken (ikke karbonadedeig, som er enda litt dyrere igjen). Jeg har sammenlignet med de prisene jeg finner på nett som billigste variant. Poenget er at det er fortsatt ett hav av muligheter for å spise billig. I tillegg er matposten en liten del av budsjettet for folk flest. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) Salvesen. skrev (48 minutter siden): I tillegg er matposten en liten del av budsjettet for folk flest Si det til barnefamilier på 4-5.. Endret 14 timer siden av Jarmo 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Jarmo skrev (5 minutter siden): Si det til barnefamilie på 4-5.. Igjen nitpicker du. Det er en helt unormal famile i dag. Og om begge er i jobb har de fått mye mer å rutte med de siste årene på grunn av økt lønn og redusert skatt. Samt andre ting som økt trygd, redusert barnehage, sfo med mer... Kanskje du skulle sette deg ned å regne, og ikke bare lese overskrifter? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) Salvesen. skrev (17 minutter siden): Igjen nitpicker du. Det er en helt unormal famile i dag. Og om begge er i jobb har de fått mye mer å rutte med de siste årene på grunn av økt lønn og redusert skatt. Samt andre ting som økt trygd, redusert barnehage, sfo med mer... Kanskje du skulle sette deg ned å regne, og ikke bare lese overskrifter? https://www.forskning.no/barn-og-ungdom/hvorfor-far-vi-ikke-flere-enn-to-barn/1667784 Så glemmer du aleneforeldre. SFO uten/få ansatte hjelper ikke mye.. https://www.bufdir.no/aktuelt/nye-tall-om-barnefattigdom/ https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18337064/unicef-slar-alarm-pa-vegne-av-barn-og-unge-ny-gruppe-sliter-okonomisk?publisherId=17846799&lang=no https://www.vg.no/nyheter/i/JQdmnR/ny-rapport-600-000-gruer-seg-til-jul-flest-barnefamilier Endret 13 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Jarmo skrev (3 minutter siden): https://www.forskning.no/barn-og-ungdom/hvorfor-far-vi-ikke-flere-enn-to-barn/1667784 Så glemmer du aleneforeldre. SFO uten/få ansatte hjelper ikke mye.. https://www.bufdir.no/aktuelt/nye-tall-om-barnefattigdom/ Nei glemmer ikke aleneforeldre jeg, er det selv... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå