Salvesen. Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden kremt skrev (8 minutter siden): Folk flest har fått 3-4 % lønnsøkning årlig de siste 2-3 årene. Det er ikke noe å være fornøyd med i hele tatt, når man vet at kronekurs er over 10 % svekket mot Dollar i 2024. Skulle man fått virkelig økning burde man vært nærmere 15 %, og det er ikke en økning "folk flest" får der de er bundet av tariffavtaler og alle tjener likt. De siste 10 år har faktisk vært veldig dårlig for en normal arbeidstaker med tanke på hva man får igjen for det man tjener. Men en har også fått redusert inntektsskatt, som sagt bare det har dekket mine individuelle utgifter. Basert på sifo tall. Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden (endret) Dellers skrev (46 minutter siden): Da lurer jeg på hvor mye bedre jobb folk har fått. Jeg har kun hatt ordinære lønnsøkninger, og kjøpekraften har gått ned med 30% siden den var på høyden rundt 2013. Vi har hatt omtrent samme lønnsøkning i prosent av egen valuta som amerikanerne mens valutaen vår har mista over halvparten av verdien mot dollar. Heldigvis handles ikke det meste inn i dollar i Norge, men også Euroen har blitt svært dyr. På TV forleden dag hørtes det ut som om man skulle fått flere prosent økning i kjøpekraft i år, men da regna jeg ut at prisøkningene iht. påstandene skulle utgjort maks 3-400 kroner i måneden for min del. Det er jo fullstendig latterlig. Jeg har brukt 20% mer på mat i 2024 enn i 2023, så bare det utgjør en god del mer. Krona faller fortsatt betydelig, så det ser ut til at de importerte prisene vil fortsette å øke også til neste år. Flere varer jeg kjøpte i november har økt mange prosent allerede. Jeg husker ikke om det var 2021 eller 2022, men bare det ene året økte utgiftene mine med 25% av nettolønna mi. Lønnsoppgjørene i etterkant har på ingen måte veid opp for dette, men fortsatt gitt mindre lønnsøkning enn utgiftsøkning per enkeltår. Kanskje jeg har verdens mest uheldige sammensetning av forbruk, men kjøpekraften min er vanvittig mye lavere enn den var. Skulle jeg f.eks. kjøpt en ny gitar nå kontra 2013 (da jeg kjøpte en) ville det spist opp minst halvannet lønnsoppgjør kun pga. kronefallet. Man kan undres på hvem som lønner SSB for den opplevde prisstigningen på f.eks. mat er mangedobbelt tallene SSB opererer med. Prisstigningen har vært enorm de siste årene på basisbarene kjøtt, fisk, brød, frukt, grønnsaker, pålegg etc. https://www.nettavisen.no/okonomi/enorme-prisokninger-pa-sunn-mat/s/5-95-1088573 Når prisen går opp 20-50% så opererer SSB med 4,9%. Det er det ingen som skjønner noe av unntatt svært Støre og Vedum-tro personer. Det er ingen tvil om at folk har tapt betydelig kjøpekraft siden denne regjeringen tiltrådte. Allikevel fabulerer Støre og Vedum om økt kjøpekraft. Bare rentehevningene og kronefallet har medført enorme merkostnader - i tillegg til kraftig prisstigning. Endret 15 timer siden av Neptun1 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Neptun1 skrev (2 minutter siden): Man kan undres på hvem som lønner SSB for den opplevde prisstigningen på f.eks. mat er mangedobbelt tallene SSB opererer med. Prisstigningen har vært enorm de siste årene på basisbarene kjøtt, fisk, brød, frukt, grønnsaker, pålegg etc. https://www.nettavisen.no/okonomi/enorme-prisokninger-pa-sunn-mat/s/5-95-1088573 Når prisen går opp 20-50% så opererer SSB med 4,9%. Det er det ingen som skjønner noe av unntatt svært Støre og Vedum-tro personer. Det er ingen tvil om at folk har tapt betydelig kjøpekraft siden denne regjeringen tiltrådte. Allikevel fabulerer Støre og Vedum om økt kjøpekraft. Bare rentehevningene og kronefallet har medført enorme merkostnader - i tillegg til kraftig prisstigning. Hvilken planet lever dere egentlig på? Kjøttdeig kostet 30-40 kroner i 2013. Nå kjøper jeg på kiwi til 45 eller andre tilbud rundt 50. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Salvesen. skrev (6 minutter siden): Hvilken planet lever dere egentlig på? Kjøttdeig kostet 30-40 kroner i 2013. Nå kjøper jeg på kiwi til 45 eller andre tilbud rundt 50. På min planet koster en pakke kjøttdeig rundt 70,-. Ikke noen femtilapp. At du innimellom ramler over tilbud er hyggelig det, men det er normal-prisen vi må sammenligne med. (Akkurat som at det er irrelevant at det kanskje fantes et svært godt tilbud i 2013.) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden (endret) Reg2000 skrev (22 timer siden): Frp hadde energiministeren i 8 år og sørget for å bygge mange av disse kablene. Siste kablene ble avtalt og bestilt i 2013 av Stoltengberg regjering. https://www.dagbladet.no/nyheter/enighet-om-kabler-til-tyskland-og-storbritannia/63221839 Endret 15 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden qualbeen skrev (6 minutter siden): På min planet koster en pakke kjøttdeig rundt 70,-. Ikke noen femtilapp. At du innimellom ramler over tilbud er hyggelig det, men det er normal-prisen vi må sammenligne med. (Akkurat som at det er irrelevant at det kanskje fantes et svært godt tilbud i 2013.) Kiwi har fastpris 45 kroner for fryst kjøttdeig. Jeg kjøper enten den eller tilbudsvare/datovarer om det er under 50 kroner. Så ja, det er normalpris varer jeg sammenligner med. Prisen har økt ca 50% fra 2013 på mange varer+/-. Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Reg2000 skrev (4 timer siden): Byråkratiet øker fordi man skal konkurranseutsette så mye av de offentlige tjenestene der vi tidligere hadde faste ansatte som gjorde jobben. Da får man ansatte som ikke har noen lojalitet mot det offentlige der man skal utføre jobben, men til et privat firma som skal tjene penger. I tillegg får må man ansette flere byråkrater for å følge opp tjenestene, utføre kontroller, styre økonomien osv. Det skjer gang på gang uten at noen setter stopper for det. Man selger eiendom ekstremt billig og leier det tilbake til firedobbel pris. Man kvitter seg med ansatte og leier inn konsulenter til tredobbel pris. osv osv. Det er noen som har tjent seg rike på dette de siste 40 årene, men det er ikke staten. Nei, det tror jeg ikke noe på som aleneforklaring. Det gir ikke mening teoretisk. Skal jeg tro på det, så må jeg ha et bedre resonnement eller en studie. I Helsedirektoratets seksjon for godkjenning, så har byråkratiet økt eksplosivt ila siste årene. Det har vært byråkratene selv som initierte forandringen, og det hadde ingenting med konkurranseutsetting å gjøre. Jeg snakker om detaljreguleringen av løpet man skal igjennom for å kunne kalle seg legespesialist i Norge. Unnskyldningen var at det skulle gå raskere å bli spesialist. I praksis så har det blitt opp til arbeidsgiver, når du kan kalle deg spesialist. Det har derfor blitt vanskeligere å bli spesialist, arbeidsgiver får holde deg på gress til dårligere lønn i lengre tid, og divisjonslederen har klart å blåse opp divisjonen noe jævlig, som gir mer makt internt. Mao. jeg kan ikke utelukke at du har rett på enkeltområder, men det er nok av utviklingen som forklares av at byråkratene har egeninteresser på tvers av skattebetalerenes. Hvis poenget er å forlenge løpet for å holde leger på gress til dårligere lønn, så fins det enklere måter å skvise sitronen på, og utnytte de få fordelene som fins av kommunistisk system. Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Salvesen. skrev (29 minutter siden): Hvilken planet lever dere egentlig på? Kjøttdeig kostet 30-40 kroner i 2013. Nå kjøper jeg på kiwi til 45 eller andre tilbud rundt 50. Kan vise til mange eksempler på brutal prisstigning de tre siste årene på vanlig mat. https://enhver.no/price-history/47 Rimer litt dårlig med SSB's "snille" tall. 3 Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Salvesen. skrev (29 minutter siden): Hvilken planet lever dere egentlig på? Kjøttdeig kostet 30-40 kroner i 2013. Nå kjøper jeg på kiwi til 45 eller andre tilbud rundt 50. Økte matvarepriser de siste tre årene gir betydelige utslag i SIFOs referansebudsjett. Utgifter til mat og drikke for en eksempelfamilie med to voksne og to barn på 5 og 11 år har økt med 33 prosent i perioden august 2021 til august 2024. Til sammenligning var generell prisvekst i samme periode 13,7 prosent, i henhold til målinger Statistisk sentralbyrå (SSB) har gjennomført. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/11250/3161601 Mao: alt blir dyrere. Unges kjøpekraft blir dårligere. Piketty viste at kapitalavkastninger øker mer enn lønningene på sikt. Lønningene synes også å øke mindre enn prisene. Vi lever nok på samme planet, men noe sier meg at du gaslighter. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden @Tastaturkriger Ja, byråkratiet formerer seg som kaniner hvis det ikke holdes i sjakk, dagens politikere har helt gitt opp og prøve og forenkle samfunnet, man ønsker og fjerne alt personlig ansvar og la systemet kontrollere alle aspekter av folks liv, en perfekt arena for stadig mer byråkrati. Byråkratiet prioritere seg selv over alt annet, pengene flyttes med den største letthet fra produktive tjenester over til og finansiere mer byråkrati. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Tastaturkriger skrev (1 minutt siden): Økte matvarepriser de siste tre årene gir betydelige utslag i SIFOs referansebudsjett. Utgifter til mat og drikke for en eksempelfamilie med to voksne og to barn på 5 og 11 år har økt med 33 prosent i perioden august 2021 til august 2024. Til sammenligning var generell prisvekst i samme periode 13,7 prosent, i henhold til målinger Statistisk sentralbyrå (SSB) har gjennomført. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/11250/3161601 Mao: alt blir dyrere. Unges kjøpekraft blir dårligere. Piketty viste at kapitalavkastninger øker mer enn lønningene på sikt. Lønningene synes også å øke mindre enn prisene. Vi lever nok på samme planet, men noe sier meg at du gaslighter. Mat for meg i sifo har økt 1500 kroner fra 2019. Jeg har fått langt mer i skattelette alene... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Neptun1 skrev (3 minutter siden): Kan vise til mange eksempler på brutal prisstigning de tre siste årene på vanlig mat. https://enhver.no/price-history/47 Rimer litt dårlig med SSB's "snille" tall. En av de verre, men fortsatt bare 2x siden 2013.. Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden agvg skrev (1 minutt siden): @Tastaturkriger Ja, byråkratiet formerer seg som kaniner hvis det ikke holdes i sjakk, dagens politikere har helt gitt opp og prøve og forenkle samfunnet, man ønsker og fjerne alt personlig ansvar og la systemet kontrollere alle aspekter av folks liv, en perfekt arena for stadig mer byråkrati. Byråkratiet prioritere seg selv over alt annet, pengene flyttes med den største letthet fra produktive tjenester over til og finansiere mer byråkrati. Enig. Det er bare å se på hvor mange prosent det offentlige utgjør av BNP sammenliknet med andre land. Jeg forbruker ikke velferdstjenester utover vei. Sammenliknet med andre OECD-land, så ligger jeg for samme yrke lønnsmessig på tredje siste plass. Jeg er melkeku for SV-kvinnene fra Blindern i offentlig forvaltning, alle kultursnyltere, bistandssnyltere, batteri-snyltere og gamlingene som har skodd seg på de gode tidene etter oppdagelsen av oljen, og post-80-talls krasjet. Og i tillegg har papirflytterene begynt å overforbruke konsulenttjenester fra rådyre private. Drittlei av å bli pisset på av Norge. Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Salvesen. skrev (4 minutter siden): Mat for meg i sifo har økt 1500 kroner fra 2019. Jeg har fått langt mer i skattelette alene... Anektdoter skal man ikke kimse av, det kan påvise spesielt urimelig skjevhet, hvis det er snakk om et fellesskap, samtidig er det litt søtt at sosialister som deg snakker om anektdoter som belyser skjevhet, ettersom sosialister aldri har brydd seg en dritt om ordningene de skaper lager skjevhet, det er bare å få penga inn til den griske staten som gjelder. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Tastaturkriger skrev (Akkurat nå): Anektdoter skal man ikke kimse av, det kan påvise spesielt urimelig skjevhet, hvis det er snakk om et fellesskap, samtidig er det litt søtt at sosialister som deg snakker om anektdoter som belyser skjevhet, ettersom sosialister aldri har brydd seg en dritt om ordningene de skaper lager skjevhet, det er bare å få penga inn til den griske staten som gjelder. Diskuter sak... Eksemplet er for en normal voksen mann... De økte utgiftene er små. Folk liker å kaste rundt seg med 50% osv men det er bare en liten del av budsjettet som har økt så mye... Som mat feks. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Salvesen. skrev (8 minutter siden): Diskuter sak... Eksemplet er for en normal voksen mann... De økte utgiftene er små. Folk liker å kaste rundt seg med 50% osv men det er bare en liten del av budsjettet som har økt så mye... Som mat feks. https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet/statsansatte-har-tapt-mange-tusen-i-kjopekraft-6.158.952363.d5701829e5 1 Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Salvesen. skrev (20 minutter siden): Diskuter sak... Eksemplet er for en normal voksen mann... De økte utgiftene er små. Folk liker å kaste rundt seg med 50% osv men det er bare en liten del av budsjettet som har økt så mye... Som mat feks. Saken er at du tilslører fakta om hvor elendig den økonomiske utviklingen er for befolkningen og lønnsmottakere. Det må være et stort problem for de partiene som skal sanke stemmer hos arbeidere og nedre middelklasse at politikken ikke gjør de økonomiske utsiktene bedre for velgerene dere. Ikke at Høyresiden gjør det heller. Og jeg påstår heller ikke å ha løsningen. Men jeg er klar og tydelig på at jeg driter i dem. Sosialistene later som om de bryr seg om nedre middelklasse, men viser med politikken sin at de kun bryr seg om å blåse opp størrelsen på staten. Derfor kamuflerer du den begredelige utviklingen ved å avspore og snakke om akkurat din privatøkonomi. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Tastaturkriger skrev (3 minutter siden): Saken er at du tilslører fakta om hvor elendig den økonomiske utviklingen er for befolkningen og lønnsmottakere. Det må være et stort problem for de partiene som skal sanke stemmer hos arbeidere og nedre middelklasse at politikken ikke gjør de økonomiske utsiktene bedre for velgerene dere. Ikke at Høyresiden gjør det heller. Og jeg påstår heller ikke å ha løsningen. Men jeg er klar og tydelig på at jeg driter i dem. Sosialistene later som om de bryr seg om nedre middelklasse, men viser med politikken sin at de kun bryr seg om å blåse opp størrelsen på staten. Derfor kamuflerer du den begredelige utviklingen ved å avspore og snakke om akkurat din privatøkonomi. Hvordan tilslører jeg det med å bruke sifo tall? Realiteten er at kostnadene har økt med ca 3000 og lønnen med 7000. Basert på sifo og median inntekt. For en mann ca midt i livet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) Jarmo skrev (18 minutter siden): https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet/statsansatte-har-tapt-mange-tusen-i-kjopekraft-6.158.952363.d5701829e5 Nitpick. En mann ca midt i livet har fått 3000 i økte kostnader(sifo) samt med median inntekt 7000 mer i lønn.. 2019 og 2023 tall Endret 14 timer siden av Salvesen. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Neptun1 skrev (1 time siden): Kan vise til mange eksempler på brutal prisstigning de tre siste årene på vanlig mat. https://enhver.no/price-history/47 Rimer litt dårlig med SSB's "snille" tall. Alle sånne sammenlikninger handler jo om hva du sammenlikner med. Ja, det har vært en økning de siste tre årene, men du har tilgang til data fra tidligere år som indikerer at vi har betalt mindre enn vi skulle gjort sammenliknet med starten av måleperioden (1.1.2013) - hvor prisen faktisk har gått ned, trass i inflasjon. I starten ligger prisen på ca 15kr/boksen for billigkjedene, og den gikk ikke over dette jevnlig før 2019. I sum, har vi kommet bedre ut av dette på den varen i hele tiårsperioden sammenliknet med en kontinuerlig KPI-justering for den (15kr i jan. '13 tilsvarer 21,40kr i dag, forøvrig) Det blir toskete hvis vi bare snakker om prisøkninger som skaper trøbbel, når trøbbelet i praksis er at man har sett på prisnedgang/konstant pris trass i inflasjon som normalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå