Gå til innhold

Hvorfor er det mange som sier at høyresiden er gode på økonomi?

Anbefalte innlegg

Zepticon skrev (22 minutter siden):

Du har aldri vært syk, aldri gått skole og aldri mottatt noen for for stønad i form av sykepenger eller andre trygdeytelser i hele ditt liv? I såfall er du ganske unik.

Du har lovfestet rett på graits skolegang, og alle i norge kan få universitetsutdannelse på mastergradsnivå dersom de ønsker og tar muligheten. Staten har et helsevesen som står parrat til å ta i mot deg når du blir syk, og flere støttefunskjoner rundt barn helt til de blir myndige, og for voksne etter dette.

Om du av en eller anne grunn har valgt å ikke benytte deg av dette må stå for din egen regning. Men det er nok enklest å være bitter på andre enn å bedrive introspeksjon.

Min far døde da jeg var 15. Han var snekker og familiens eneste inntekt. Vi var tre barn i skolealder og en mor som hadde stått utenfor arbeidslivet i 15 år. Nå har alle 4 bachelor eller høyere og lever helt greit takket være statens vilje til å investere i det som på papiret ser ganske sørgelig ut. Og den investeringen har gitt uttelling.

Nei barnevernet mente skolegang ikke var nødvendig så det ble ingen vitnemål for å komme inn på noen universitet heller så det ble aldri noe skole jobber i min onkels entreprenørfirma som maskinfører er aldri syk og har aldri mottatt en krone i sykepenger om jeg blir syk så finansierer jeg det med å være ugift og barnløs god lønn og arvet nedbetalt bolig det Helsevesenet møtte jeg som barn under barnevernet og det holder jeg meg langt unna Trist og høre om din far jeg mistet min mor som 23 åring og min far som 35 åring 16 Desember 2023 søsken har jeg ikke mere   https://www.nettavisen.no/nyheter/varsler-om-darlig-utdanning-for-barnevernsbarn/s/12-95-3706965

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Nei barnevernet mente skolegang ikke var nødvendig så det ble ingen vitnemål for å komme inn på noen universitet heller så det ble aldri noe skole jobber i min onkels entreprenørfirma som maskinfører er aldri syk og har aldri mottatt en krone i sykepenger om jeg blir syk så finansierer jeg det med å være ugift og barnløs god lønn og arvet nedbetalt bolig det Helsevesenet møtte jeg som barn under barnevernet og det holder jeg meg langt unna Trist og høre om din far jeg mistet min mor som 23 åring og min far som 35 åring 16 Desember 2023 søsken har jeg ikke mere   https://www.nettavisen.no/nyheter/varsler-om-darlig-utdanning-for-barnevernsbarn/s/12-95-3706965

Tror du barnevernet er gratis? 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Koster ca 1 000 000,- pr år og resten av livet lever brukerne på NAV 

Ja, og med tanke på at en gjennomsnittlig mann koster ca 3 000 000 så er barnevernet skamdyrt.

Altså ikke for å dra noen ned, men offentlige tjenester er skamdyrt og folk flest rekker ikke å betale tilbake kostnadene sine engang.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (18 minutter siden):

Mulighetene har vært der og er fremdeles der, selv om enkelte i din oppvekst har sabotert dette for deg.

Min mor startet på ungdomskolen med å ta opp fag som 45 åring, så VGS og til slutt bachelor.

At du ikke velger å benytte helsevesenet i dag er jo ditt eget valg, og dersom det skjer deg noe alvorlig så står de klare. Det samme om du mister jobben eller blir syk og ufør. At du selv velger å ikke benytte deg av de mulighetene som staten tilbyr kan ikke samfunnet noe for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ja, og med tanke på at en gjennomsnittlig mann koster ca 3 000 000 så er barnevernet skamdyrt.

Altså ikke for å dra noen ned, men offentlige tjenester er skamdyrt og folk flest rekker ikke å betale tilbake kostnadene sine engang.

Ja det er skamdyrt kosta totalt 16 000 000,- var ikke mye til gavn for utenom systemet som skal holdes i gang ja offentlige tjenester er skamdyrt nei de rekker ikke å betale tilbake i livsløpet 

Lenke til kommentar

Ja det er skamdyrt kosta totalt 16 000 000,- var ikke mye til gavn for utenom systemet som skal holdes i gang ja offentlige tjenester er skamdyrt nei de rekker ikke å betale tilbake i livsløpet 

Så da blir det jo litt rart å si en ikke har fått noe av staten når en har fått 5 ganger som folk flest? Og nyere studier oppgir 1.5-2 millioner pr år.

En må gjerne si en mener de 15-30 millionene ga deg dårlige ting. Men det var fortsatt en kostnad. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Så da blir det jo litt rart å si en ikke har fått noe av staten når en har fått 5 ganger som folk flest? Og nyere studier oppgir 1.5-2 millioner pr år.

En må gjerne si en mener de 15-30 millionene ga deg dårlige ting. Men det var fortsatt en kostnad. 

Jeg har ikke tjent noe på å ha fått familien min ødelagt bare for at noen skulle tjene penger og holde sysselsettingen oppe ja en høyst ufrivillig kostnad mine nå avdøde foreldre samtykket ikke til det og staten var ikke interresert i å betale erstatning heller savner min søstre hver dag men de har nå nye familier jeg er 36 år og de 39 og 46 år gammel 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tjent noe på å ha fått familien min ødelagt bare for at noen skulle tjene penger og holde sysselsettingen oppe ja en høyst ufrivillig kostnad mine nå avdøde foreldre samtykket ikke til det og staten var ikke interresert i å betale erstatning heller savner min søstre hver dag men de har nå nye familier jeg er 36 år og de 39 og 46 år gammel 

Ja som sagt, det du fikk var gjerne ikke det du trengte osv. Men det var fortsatt en kostnad. Så å si at en ikke har fått noe er feil, men å si at det du har fått var dårlig eller hva en måtte kalle det er helt fair!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bor i en av de siste kommunene i Norge som ikke har eiendomsskatt, men jo flere "sløve" innbyggere en kommune så fører det til at utgiftssiden blir større enn inntektssiden. Så uansett hvem som styrer så er det opptil innbyggerne å bidra i stedet for å motta for at en kommune går godt. Jeg bare teller årene til det blir innført eiendomsskatt her også siden det er blitt flere oppvoksende idioter som skaper problemer. Kommunen er styrt av høyresiden og jeg stemmer på høyresiden. Men jeg ser trenden i Norge, flere "psykiske" problemer og økte kostnader for kommunene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja som sagt, det du fikk var gjerne ikke det du trengte osv. Men det var fortsatt en kostnad. Så å si at en ikke har fått noe er feil, men å si at det du har fått var dårlig eller hva en måtte kalle det er helt fair!

Det var en ufrivillig kostnad som jeg har 0,- interesse og betale tilbake for så enkelt er det går du på restaurant og maten smaker rævva så betaler du ikke (tante opplevde det og fikk penger tilbake og gratis dessert ) 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Det var en ufrivillig kostnad som jeg har 0,- interesse og betale tilbake for så enkelt er det går du på restaurant og maten smaker rævva så betaler du ikke (tante opplevde det og fikk penger tilbake og gratis dessert ) 

Har aldri ikke betalt på restaurant, og på samme måte innser jeg at jeg har kostet staten mye penger selv om jeg ikke er fornøyd med alle tjenestene eller ønsket de osv.

Nå blir dette veldig personlig og langt utenfor det som diskuteres her.

Synd å høre at du har hatt en vanskelig oppvekst, det mener jeg virkelig! God jul og godt nyttår:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Har aldri ikke betalt på restaurant, og på samme måte innser jeg at jeg har kostet staten mye penger selv om jeg ikke er fornøyd med alle tjenestene eller ønsket de osv.

Nå blir dette veldig personlig og langt utenfor det som diskuteres her.

Synd å høre at du har hatt en vanskelig oppvekst, det mener jeg virkelig! God jul og godt nyttår:)

Ja du har muligens vært syk eller noe da kanskje ? ☹️ Aldri betalt på restaurant nei 😉 ja den oppveksten var ikke noe koselig og minnes den hver dag god jul og godt nyttår 🎆 til deg og dine også 🎅🎅🎄🎄er ikke sikkert du har kostet så mye da hver krone er sikkert en god investering på deg 😉

Lenke til kommentar
fwj__ skrev (7 minutter siden):

Jeg bor i en av de siste kommunene i Norge som ikke har eiendomsskatt, men jo flere "sløve" innbyggere en kommune så fører det til at utgiftssiden blir større enn inntektssiden. Så uansett hvem som styrer så er det opptil innbyggerne å bidra i stedet for å motta for at en kommune går godt. Jeg bare teller årene til det blir innført eiendomsskatt her også siden det er blitt flere oppvoksende idioter som skaper problemer. Kommunen er styrt av høyresiden og jeg stemmer på høyresiden. Men jeg ser trenden i Norge, flere "psykiske" problemer og økte kostnader for kommunene.

Politikerne er også veldig flinke til å bidra på utgiftssiden også 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Ja du har muligens vært syk eller noe da kanskje ? ☹️ Aldri betalt på restaurant nei 😉 ja den oppveksten var ikke noe koselig og minnes den hver dag god jul og godt nyttår 🎆 til deg og dine også 🎅🎅🎄🎄er ikke sikkert du har kostet så mye da hver krone er sikkert en god investering på deg 😉

Nei jeg har helt klart kostet mitt jeg med relativt lang utdannelse, livredd tannlege som barn som førte til økte kostnader ift tannhelse og psykiatri for å prøve å få kontroll på det osv.

Men jeg betaler også nå relativt høy skatt, og det føles veldig fint å bidra og jeg føler balansen mellom hva det koster og hva jeg får er god.

Selv om det også er masse å ta tak i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei jeg har helt klart kostet mitt jeg med relativt lang utdannelse, livredd tannlege som barn som førte til økte kostnader ift tannhelse og psykiatri for å prøve å få kontroll på det osv.

Men jeg betaler også nå relativt høy skatt, og det føles veldig fint å bidra og jeg føler balansen mellom hva det koster og hva jeg får er god.

Selv om det også er masse å ta tak i.

Joda men det er tjenester som er deg vel unt så ja det er jo bra da at du får igjen for investeringen din ja det er masse og ta tak i nå fant jeg nettopp ut at jeg betaler renovasjon for ene nabofamilien også 😉

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 27.12.2024 den 14.05):

Nitpick. En mann ca midt i livet har fått 3000 i økte kostnader(sifo) samt med median inntekt 7000 mer i lønn..

2019 og 2023 tall

Du kan da ikke sammenligne økte levekostnader på minimumsbudsjett direkte med lønn. Hvis man ønsker å sammenligne median lønn, må man se på kjøpekraften man har med median lønn, for eksempel i 2019 og 2023. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cascada81 said:

Du kan da ikke sammenligne økte levekostnader på minimumsbudsjett direkte med lønn. Hvis man ønsker å sammenligne median lønn, må man se på kjøpekraften man har med median lønn, for eksempel i 2019 og 2023. 

Her kan det være et poeng i større grad å vekte priser spesifikt på rimelig og nøktern mat. Hva har for eksempel økningen vært for prisen på brød, havregryn og poteter?  Og for et fiskemåltid?  Min dårlige hukommelse tilsier at økningen har vært over 30 prosent de siste 5 åra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...