Salvesen. Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 knopflerbruce skrev (7 minutter siden): Alle sånne sammenlikninger handler jo om hva du sammenlikner med. Ja, det har vært en økning de siste tre årene, men du har tilgang til data fra tidligere år som indikerer at vi har betalt mindre enn vi skulle gjort sammenliknet med starten av måleperioden (1.1.2013) - hvor prisen faktisk har gått ned, trass i inflasjon. I starten ligger prisen på ca 15kr/boksen for billigkjedene, og den gikk ikke over dette jevnlig før 2019. I sum, har vi kommet bedre ut av dette på den varen i hele tiårsperioden sammenliknet med en kontinuerlig KPI-justering for den (15kr i jan. '13 tilsvarer 21,40kr i dag, forøvrig) Det blir toskete hvis vi bare snakker om prisøkninger som skaper trøbbel, når trøbbelet i praksis er at man har sett på prisnedgang/konstant pris trass i inflasjon som normalen. I tillegg utgjør matbudsjettet en liten del av budsjettet til folk, så selv om det øker 50% så øker ikke kostnadene til folk 50% på hele lønningen. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Salvesen. skrev (6 minutter siden): I tillegg utgjør matbudsjettet en liten del av budsjettet til folk, så selv om det øker 50% så øker ikke kostnadene til folk 50% på hele lønningen. For de med lav inntekt er jo mat en relativt stor utgiftspost, logisk nok er det de som sliter med disse økningene. Og for mange av disse er det vanskelig til umulig og øke sin inntekt nevneverdig. Når man hører snakket i Norge skulle man tro at alle hadde 600000+ i inntekt. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) agvg skrev (4 minutter siden): For de med lav inntekt er jo mat en relativt stor utgiftspost, logisk nok er det de som sliter med disse økningene. Og for mange av disse er det vanskelig til umulig og øke sin inntekt nevneverdig. Når man hører snakket i Norge skulle man tro at alle hadde 600000+ i inntekt. Ja det er alltid tøft for de som har minst, både i dyr og billig tid. Alle har ikke 600 000 i inntekt, men majoriteten har det. Endret 27. desember 2024 av Salvesen. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Neptun1 skrev (4 timer siden): Helt riktig. For venstresiden så er investering i nødvendig infrastruktur for å skape verdier en uønsket utgiftspost de heller vil bruke på seg selv, u-hjelp og innvandring mm. Ja er jo det ☺️ helt enig det er en uønsket utgiftsside alt det du nevner der er sløseri og alt ender i ett sort hull ☹️ 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Salvesen. skrev (4 timer siden): Kiwi har fastpris 45 kroner for fryst kjøttdeig. Jeg kjøper enten den eller tilbudsvare/datovarer om det er under 50 kroner. Så ja, det er normalpris varer jeg sammenligner med. Prisen har økt ca 50% fra 2013 på mange varer+/-. Ok, men da må du sammenligne med prisen på fryst kjøttdeig-snabb anno 2013. For alt jeg vet er det nettopp dette du har gjort? Men når det kastes ut prisen på en pakke kjøttdeig, så er det ikke frossen-varianten jeg ser for meg. Nei, da tenker jeg automatisk på vanlige 400g storfedeig fra ferskvaredisken (ikke karbonadedeig, som er enda litt dyrere igjen). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 qualbeen skrev (2 minutter siden): Ok, men da må du sammenligne med prisen på fryst kjøttdeig-snabb anno 2013. For alt jeg vet er det nettopp dette du har gjort? Men når det kastes ut prisen på en pakke kjøttdeig, så er det ikke frossen-varianten jeg ser for meg. Nei, da tenker jeg automatisk på vanlige 400g storfedeig fra ferskvaredisken (ikke karbonadedeig, som er enda litt dyrere igjen). Jeg har sammenlignet med de prisene jeg finner på nett som billigste variant. Poenget er at det er fortsatt ett hav av muligheter for å spise billig. I tillegg er matposten en liten del av budsjettet for folk flest. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) Salvesen. skrev (48 minutter siden): I tillegg er matposten en liten del av budsjettet for folk flest Si det til barnefamilier på 4-5.. Endret 27. desember 2024 av Jarmo 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Jarmo skrev (5 minutter siden): Si det til barnefamilie på 4-5.. Igjen nitpicker du. Det er en helt unormal famile i dag. Og om begge er i jobb har de fått mye mer å rutte med de siste årene på grunn av økt lønn og redusert skatt. Samt andre ting som økt trygd, redusert barnehage, sfo med mer... Kanskje du skulle sette deg ned å regne, og ikke bare lese overskrifter? 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) Salvesen. skrev (17 minutter siden): Igjen nitpicker du. Det er en helt unormal famile i dag. Og om begge er i jobb har de fått mye mer å rutte med de siste årene på grunn av økt lønn og redusert skatt. Samt andre ting som økt trygd, redusert barnehage, sfo med mer... Kanskje du skulle sette deg ned å regne, og ikke bare lese overskrifter? https://www.forskning.no/barn-og-ungdom/hvorfor-far-vi-ikke-flere-enn-to-barn/1667784 Så glemmer du aleneforeldre. SFO uten/få ansatte hjelper ikke mye.. https://www.bufdir.no/aktuelt/nye-tall-om-barnefattigdom/ https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18337064/unicef-slar-alarm-pa-vegne-av-barn-og-unge-ny-gruppe-sliter-okonomisk?publisherId=17846799&lang=no https://www.vg.no/nyheter/i/JQdmnR/ny-rapport-600-000-gruer-seg-til-jul-flest-barnefamilier Endret 27. desember 2024 av Jarmo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Jarmo skrev (3 minutter siden): https://www.forskning.no/barn-og-ungdom/hvorfor-far-vi-ikke-flere-enn-to-barn/1667784 Så glemmer du aleneforeldre. SFO uten/få ansatte hjelper ikke mye.. https://www.bufdir.no/aktuelt/nye-tall-om-barnefattigdom/ Nei glemmer ikke aleneforeldre jeg, er det selv... 2 Lenke til kommentar
majer Skrevet 28. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) knopflerbruce skrev (21 timer siden): Du får ikke noe gründermentalitet i befolkningen når det offentlige står klar med en overværende tone om at "din suksess er vi delaktige i, så derfor skylder du oss penger". Skattene i seg selv er ille nok, og på toppen av det hele kommer hele bøtteballetten på venstresiden som strør om seg med svada om at det er arbeidsfolk som er de reelle verdiskaperne - mens folk på toppen snylter på deres arbeid (når det i realiteten er motsatt, hvis en først skal tenke på det på den måten). Hvis vi ønsker gründerkultur, trenger vi flere politikere som heier frem gründerne, og har en skatteprofil som i mindre grad straffer suksess. Regressiv skatt, og et absolutt skattetak for privatpersoner, kan være en vei å gå - hvor vi da i praksis sier "nå har du betalt din andel og vel så det, godt jobbet!". For, let's face it, det er ikke de som tjener millioner som ikke bidrar med sin andel - det er de som tjener lite og betaler ditto mindre inn til statskassen. Hvem blir gründere når de vet at boligprisene stiger med 800 000 for hvert år de satser som gründere istedenfor å skaffe fast jobb og bolig? Hvem blir gründere når en med inntekt på 1 million kroner ikke har råd til tak over hodet? Hvem blir gründere når de ikke har råd til å bo nærme byene? Endret 28. desember 2024 av majer 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 qualbeen skrev (22 timer siden): På min planet koster en pakke kjøttdeig rundt 70,-. Ikke noen femtilapp. At du innimellom ramler over tilbud er hyggelig det, men det er normal-prisen vi må sammenligne med. (Akkurat som at det er irrelevant at det kanskje fantes et svært godt tilbud i 2013.) Helt enig koster 70,- kroner for en pakke 3 pakker fra Coop til 100,- er det lenge siden jeg har sett 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Tastaturkriger skrev (21 timer siden): Enig. Det er bare å se på hvor mange prosent det offentlige utgjør av BNP sammenliknet med andre land. Jeg forbruker ikke velferdstjenester utover vei. Sammenliknet med andre OECD-land, så ligger jeg for samme yrke lønnsmessig på tredje siste plass. Jeg er melkeku for SV-kvinnene fra Blindern i offentlig forvaltning, alle kultursnyltere, bistandssnyltere, batteri-snyltere og gamlingene som har skodd seg på de gode tidene etter oppdagelsen av oljen, og post-80-talls krasjet. Og i tillegg har papirflytterene begynt å overforbruke konsulenttjenester fra rådyre private. Drittlei av å bli pisset på av Norge. Helt enig er Ugift barnløs jobber innenfor anlegg benytter ikke velferds tjenester men betaler vanvittig mye skatt jeg er også en melkeku for SV kvinnfolk 4 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 AtterEnBruker skrev (På 26.12.2024 den 19.23): Dine ord, ikke mine. Jeg skrev "storbedriftseiere". Nevnte ingenting om de var på høyresiden eller ikke. Noe utdatert referanse, men; Camilla Collet, Sigrid Undset, Kristian Birkeland, Kirsten Flagstad, osv... Birkeland var med helt til siste slutt før vi fikk fisken 😀 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Zepticon skrev (På 26.12.2024 den 19.38): Sterke private bedrifter er fullt mulig hos venstresiden. Spørsmålet er bare hvor majoriteten av produksjonsoverskuddet skal ende opp. I lommene på EN riking som fryser ned eller investerer alle pengene, eller om de skal gå til å øke arbeidernes kjøpekraft som igjen styrker private bedrifter. Sterke private bedrifter trenger et marked. Dette markedet skapes av kjøpekraften til vanlige folk. Formueskatt er et nødvendig onde for å hindre at noen sniker seg unna å betale for sin del av kaka. At noen er så priviligert at de kan "flytte" fra sin skatt og plikt viser at vi trenger hardere midler for å hindre noen fra å spise seg feite i norge, og så stikke fra regningen når den kommer. Det fungerer akkurat som i forretninger. Vi som stat har investert i denne personen fra hen ble født til den var ferdig med skolegang, og videre ved å sponse helseforsikkring og økonomisk sikkerhetsnett hele livet. Men når så denne personen har suksess, og vi som samfunn skal ha avkastning på vår investering, da er det klaging og urettferdig. Ingen av disse som klager på formueskatten har bygget dette selv uten hjelp. De har hatt den norske velferdsstaten i ryggen hele veien. Vi som samfunn har gitt de mulighet til å satse, vi har utdannet arbeiderne helt gratis. Vi drifter veinett, helse og hele sulamitten. Norden er de som skaper flest rikinger per innbygger, så det skulle bare mangle at vi får noe igjen. At noen ikke klarer å betale formueskatten, tyder på at de har for mye verdier sammenlignet med egen verdiskapning. Det er ingen vanlige arbeidere som sliter med de skattereglene der. Om en person sitter på så mye verdi, at de ikke klarer å håndtere skatten det utløser, betyr at de burde øke egen verdiskapning, eller fordele verdiene til de som skaper dem. For eksempel kan man jo dele ut aksjeandeler til de ansatte, slik at man kommer ned på en håndterbar mengde. Men gud forby om de som skaper verdiene skal få ta del i overskuddet. Staten investerte aldri i meg så jeg skylder de ikke noe 2 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 agvg skrev (På 26.12.2024 den 12.04): Vel, hvis velgerne føler seg fattigere så er de fattigere jmf politiske valg. I Norge er jo staten pri en når det kommer til rikdom, verdens rikeste stat som er så påholdne med og ta fra pengebingen at alt forfaller. Kan være at fattigdomen folk opplever er like mye en avstand mellom staten sin rikdom og det de opplever av forfall, kommunefattigdom, at alt skjæres ned mens det ikke finnes noen begrensninger på pengebruken i politiske prestisjeprosjekter som regjeringen og Stortinget bedriver tiden med. Og forskjellen på AP og Høyre er små, og har blitt mindre og mindre de siste årene, det er en av grunnene til Frp sin fremgang i det siste. At mange høyre velgere ikke lengre greier og se en tydelig ideologisk linje i Høyre sin utførte politikk under Erna og at man så langt sitter så stille i båten som man kan og mener minst mulig om noe som helst. Lurt og sitte stille i båten når man ville gjort akkurat det samme som Støre og det er Erna 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Jarmo skrev (22 timer siden): https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet/statsansatte-har-tapt-mange-tusen-i-kjopekraft-6.158.952363.d5701829e5 Helt vanlig i staten at ikke alle får ta del i lokale tillegg. Den vanlige måten å gjøre dette på er å løfte de som er i starten av sin karriere - mao de i etableringsfasen. Disse vil ofte ha behov for ny bolig osv - og dette koster og da anser man gjerne at det er fornuftig å legge relativt mer av lønnspotten til de yngre. Dette igjen vil jo fyre opp under boligmarkedet. Slike grep gjør gjerne at de som har fått sine lønnshopp kanskje ser at her er det ikke liv laga - og hopper over i andre yrker. Det er mye med lønnsdannelsen og hvordan offentlige bedrifter skal være med på omfordelingen som påvirker økonomien i samfunnet. Jeg har ikke noe godt svar på om dette er fornuftig eller ikke - men det er helt åpenbart at det er vanskelig å beholde kompetansen i staten dersom man vil "fryse" lønnen til de som passerer 45 slik at de i realiteten vil se reallønnsnedgang fra de er ca 45 til ca pensjonsalder gitt at de ikke hopper over i en ledende stilling. Og kanskje dette forklarer det store antallet ledere vi har også - kanskje man bruker den kompetansen man sitter på i staten feil fordi man har tenkt at "omfordeling" også i lønnsdannelsen er en god ting? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 majer skrev (4 timer siden): Hvem blir gründere når de vet at boligprisene stiger med 800 000 for hvert år de satser som gründere istedenfor å skaffe fast jobb og bolig? Hvem blir gründere når en med inntekt på 1 million kroner ikke har råd til tak over hodet? Hvem blir gründere når de ikke har råd til å bo nærme byene? Jeg er ikke motstander mot en mer aggressiv boligbyggepolitikk som demper prisveksten, men det er ikke noe som slår ihjel et argument om at folk som klager over generelle livsutgifter samtidig som de prioriterer å bo dyrt har et prioriteringsproblem først og fremst. En gründer trenger heller ikke bo midt i byen. Ofte trenger man jo godt med plass, slik at det faktisk er nyttig å bo på bøgda hvor man kan herje ivei på egen, store tomt med sine prosjekter. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 majer skrev (4 timer siden): Hvem blir gründere når de vet at boligprisene stiger med 800 000 for hvert år de satser som gründere istedenfor å skaffe fast jobb og bolig? Hvem blir gründere når en med inntekt på 1 million kroner ikke har råd til tak over hodet? Hvem blir gründere når de ikke har råd til å bo nærme byene? Rolig nå, det du snakker om er noen få postkoder i Oslo. For majoriteten i Norge er det ikke slik. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) Maskinfører skrev (6 timer siden): Staten investerte aldri i meg så jeg skylder de ikke noe Du har aldri vært syk, aldri gått skole og aldri mottatt noen for for stønad i form av sykepenger eller andre trygdeytelser i hele ditt liv? I såfall er du ganske unik. Du har lovfestet rett på graits skolegang, og alle i norge kan få universitetsutdannelse på mastergradsnivå dersom de ønsker og tar muligheten. Staten har et helsevesen som står parrat til å ta i mot deg når du blir syk, og flere støttefunskjoner rundt barn helt til de blir myndige, og for voksne etter dette. Om du av en eller anne grunn har valgt å ikke benytte deg av dette må stå for din egen regning. Men det er nok enklest å være bitter på andre enn å bedrive introspeksjon. Min far døde da jeg var 15. Han var snekker og familiens eneste inntekt. Vi var tre barn i skolealder og en mor som hadde stått utenfor arbeidslivet i 15 år. Nå har alle 4 bachelor eller høyere og lever helt greit takket være statens vilje til å investere i det som på papiret ser ganske sørgelig ut. Og den investeringen har gitt uttelling. Endret 28. desember 2024 av Zepticon 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå