Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor er det mange som sier at høyresiden er gode på økonomi?

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Det er du som sier jeg er det, ikke jeg.

Jeg har ingen tro på at de som har det vanskeligst økonomisk får det bedre med frp/blå regjering. Tvert i mot.

Men noen vill såklart påstå dette pga rente nedganger. Slik de har gjort ved økningene. 

Det finnes absolutt ingen med flertall som har noe større ønske om og løfte de fattigste i Norge, da hadde det blitt gjort for lenge siden.

At man prater i løse vendinger om de nederst ved bordet osv løfter ingen. Man argumenterer for skatteøkninger med den samme gruppen som argument men i virkeligheten så er det tomt prat. Og staten slipper jo og bekymre seg, sosialhjelpen er en kommunal tjeneste som helt fint burde blitt samlet innenfor den statlige delen av NAV, utgiftene bør være der pengesekken er, samt det ville vært mye enklere og kritiserer de som drukner i penger enn og klage på manglende ressurser i fattige kommuner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neptun1 skrev (7 minutter siden):

Vil du ha statlig utbygging av boliger til familier?
Da bor du nok i feil verdensdel.

Fakta er at alt har blitt mye dårligere nå enn med den velfungerende regjeringen 2013-17 - helt til Erna ødela alt ved å ta inn V og Krf. Etter dette gikk det rakt nedover.

Siv senket skattene for å stimulere næringslivet, noe som føret til en kraftig inntektsøkning til staten.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/3j8XJv/staten-faar-inn-mer-tross-store-skattekutt

Strømmen kostet ca 30 øre pr kwh med FrP i regjering, fakta er at alle piler pekte i riktig retning med FrP ved roret. 
(selv om Erna hemmet dem)

Med Støre ved roret peker alle piler i feil retning.
Strøm og kommunale avgifter har blitt så dyrt at vi faktureres hver måned i stedet for hvert kvartal så folk ikke skal skjønne hvor mye prisene har økt.
Store skatteøkninger og uforutsigbar pengepolitikk har ført til mistro og kapitalflukt, noe som har rammet krona hardt.
Det har ført til importert inflasjon i tillegg til den som er skapt med enorme prisøkninger for strøm og drivstoff. Prisstigningen har igjen ført til kraftige rentehevninger med de rødgrønne. Dette kommer på toppen.

Motstanden mot "strømstøtte" fra regjeringen rammer også næringslivet hardt. Mange går konkurs.
Folk må gjerne avlyse ferier og stå i matkøer for min del, men det virker heldigvis som mange har våknet. 

Kjøper du det du sier selv? Strømmen var rundt 30 øre både før og etter frp var i regjering med høyre. Det har absolutt ingenting med at de var i regjering. Faktisk er de en stor pådriver til kablene som vi nå opplever økte priser med, selv om det bare er en del av problemet. De er også på vei ned, slik det har vært de siste årene. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (24 minutter siden):

Du gjentar delvis hva jeg skriver, så vi er ikke uenige. Poenget mitt var å påpeke at Støre var statsminister mens covid fremdeles var en stor del av vår hverdag.

Greit, point taken. 

Mitt poeng er at det er lett å ta over i 4 måneder når noen andre har banet veien for deg i 1 år og 7 måneder. Ta meg selv som eksempel, jeg husket ikke engang at Støre hadde hatt styringen i disse 4 månedene, det er Erna (eller tommestokken til Bent Høie ) man forbinder med Covid...

Lenke til kommentar
agvg skrev (Akkurat nå):

Det finnes absolutt ingen med flertall som har noe større ønske om og løfte de fattigste i Norge, da hadde det blitt gjort for lenge siden.

At man prater i løse vendinger om de nederst ved bordet osv løfter ingen. Man argumenterer for skatteøkninger med den samme gruppen som argument men i virkeligheten så er det tomt prat. Og staten slipper jo og bekymre seg, sosialhjelpen er en kommunal tjeneste som helt fint burde blitt samlet innenfor den statlige delen av NAV, utgiftene bør være der pengesekken er, samt det ville vært mye enklere og kritiserer de som drukner i penger enn og klage på manglende ressurser i fattige kommuner.

Nåværende regjering har gjort masse tiltak som reduksjon i inntektsskatten, økte trygder, reduserte utgifter, strømstøtte osv. Folk er bare blinde. 

Bare prøv å sjekk skatten din ved sist regjering. Den var langt høyere 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Strømregningen er også bare svada å klage over. De mange hundre timene med gratis strøm leser vi aldri om, mens når den er 10kr/kWh to timer i løpet av en måned er det dommedagsoverskrifter.

Det er ikke et problem for folk flest om strømregningen i snitt går opp 2-300 kroner i måneden, men som vanlig skal det jo kokes syltynn populisme på akkurat de timene og dagene strømmen er veldig dyr. Det samme gjelder maten. Nå har vi hatt juletilbud på alt mulig, og den som vil kan hamstre rødkål på pakke til 5kr og ha ett års forbruk om de vil. Det er sikkert mange der ute som har kjøpt nok ost til å klare seg til neste jul, også. Men, det tenker vi ikke på - da skal det messes om hvor dyr osten vi ikke trenger fordi vi har handlet den på tilbud er.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Alle gode ting er tre – endelig skal det skje, tror Jonas Gahr Støre

For tredje år på rad sier og tror Støre at neste år blir bedre. Kanskje vil det stemme en gang?

Neste år er alle mine individuelle økte kostnader dekket av skattekutt alene. 2000 kroner pr måned ca. 

Det lukter rentekutt, økt pris på bolig og vekst i lønn. Alt taler for at det blir ett bra år. Men folk kommer til å syte å klage som alltid. Ingenting er godt nok her hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (Akkurat nå):

Å mene at folk i Norge ikke kan være fattige fordi de i andre verdensdeler er fattigere er omtrent like smart som å mene at en person som har brukket den ene armen ikke har det vondt fordi det finnes folk andre steder som har brukket begge.

Prøv å les det som blir skrevet. Å ha dårlig råd er ikke å være fattig. Er min mening. Med din tankegang er det da å ha en liten arm er ikke det samme å ikke ha en arm. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Prøv å les det som blir skrevet. Å ha dårlig råd er ikke å være fattig. Er min mening. Med din tankegang er det da å ha en liten arm er ikke det samme å ikke ha en arm. 

Prøv å skjøn sammenligningen min.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (57 minutter siden):

Tenker mest å sørge for at den ikke svekker seg mer slik at vi kan starte å få renten ned noen hakk og øke moralen

Ok (nå blir jeg sikkert upopulær) men jeg syns faktisk ikke at renta er for høy. Jeg mener at gjeldsgraden er for høy. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Ok (nå blir jeg sikkert upopulær) men jeg syns faktisk ikke at renta er for høy. Jeg mener at gjeldsgraden er for høy. 

Nei den er ikke langt i fra snittet som er rett over 3%. Problemet er bare at den generelle nordmannen ikke forstår dette, og de trenger noen rentekutt for å få opp "humøret"! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (22 minutter siden):

Strømregningen er også bare svada å klage over. De mange hundre timene med gratis strøm leser vi aldri om, mens når den er 10kr/kWh to timer i løpet av en måned er det dommedagsoverskrifter.

Det er ikke et problem for folk flest om strømregningen i snitt går opp 2-300 kroner i måneden, men som vanlig skal det jo kokes syltynn populisme på akkurat de timene og dagene strømmen er veldig dyr. Det samme gjelder maten. Nå har vi hatt juletilbud på alt mulig, og den som vil kan hamstre rødkål på pakke til 5kr og ha ett års forbruk om de vil. Det er sikkert mange der ute som har kjøpt nok ost til å klare seg til neste jul, også. Men, det tenker vi ikke på - da skal det messes om hvor dyr osten vi ikke trenger fordi vi har handlet den på tilbud er.

Det er ikke folk flest det går utover med strømprisreduksjonen vi får, detter bedriftene der folk flest er ansatt, særlig når det er konkurransevridende

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei den er ikke langt i fra snittet som er rett over 3%. Problemet er bare at den generelle nordmannen ikke forstår dette, og de trenger noen rentekutt for å få opp "humøret"! 

Kanskje den generelle nordmannen burde få mer undervisning i privatøkonomi på skolen :cry:

Ikke sikkert det hadde hjulpet så mye da, når man ser hvordan matematikkunnskapene bare blir dårligere og dårligere år for år :thumbdown:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Det er ikke folk flest det går utover med strømprisreduksjonen vi får, detter bedriftene der folk flest er ansatt, særlig når det er konkurransevridende

Men det er jo bar siden vi har hatt kunstig lav strøm i årevis, nå konkurrerer en på like linjer med Europa. Og noen bedrifter innser nå at de har egentlig drevet ulønnsomt på grunn av de kunstige prisene. De er ikke konkurransedyktige rett og slett.

Det er litt som batterifabrikkene, en overlever på statlig støtte.

Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Kanskje den generelle nordmannen burde få mer undervisning i privatøkonomi på skolen :cry:

Ikke sikkert det hadde hjulpet så mye da, når man ser hvordan matematikkunnskapene bare blir dårligere og dårligere år for år :thumbdown:

Enig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Neptun1 said:

Strømmen kostet ca 30 øre pr kwh med FrP i regjering, fakta er at alle piler pekte i riktig retning med FrP ved roret. 
(selv om Erna hemmet dem)

Det hadde svært lite med Frp å gjøre, medmindre du tror det var Frp som sørget for at Russland ikke angrep Ukraina.

Frp sørget derimot for å bygge svært mange av de utenlandskablene vi klager så mye over idag. 

Med Støre ved roret peker alle piler i feil retning.

Med Støre har vi blitt loset gjennom internasjonale kriser uten å bli nevneverdig påvirket. Rentene har blitt litt høyere, men langt fra krisestore. Strømprisene er av og til høye, men vi merker lite til det pga strømstøtte. Arbeidsledigheten er svært lav. De negative trendene vi ser har Norge svært liten påvirkningskraft på.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Nåja, energifattigdom er ett stort problem, strømstøtten tar toppene men den hjelper bare private, arbeidsplassene rammes og du skal ikke se bort fra at vi får økt fattigdom pga arbeidsledighet, nok en gang blir staten rik og samfunnet fattigere, slår aldri feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 time siden):

"Juletilbud på mat"😄
Er det slik de rødgrønne ordlegger seg nå?

Når det gjelder strømmen så er det bare tull å snakke om gjennomsnittspriser når det er svindyrt når folk bruker strøm. I fjor vinter var det svært kaldt mellom oktober og mars. Da håvet strømtyvene inn milliarder på folks ulykke.

Og arbeidsplasser i privat sektor, spesielt i kraftkrevende virksomhet - det har vi ikke bruk for?
Det er Støre og Aasland helt enig i, derfor jobber de nå på høytrykk for at det skal bli vanskeligst mulig å rydde opp etter dem.
De legger ut snubletråder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...