Gå til innhold

Dimensjon på slanger, bilradiator

Anbefalte innlegg

Har nå bestemt meg for en vannkjølt løsning med bilradiator på verandaen og 1/2" slanger inn på to CPU, GPU, Chipset og HD. Har regnet med frem til at med 4 slanger på 1.28 cm inn til hver enhet i maskinen som skal kjøles, så må tilførsels-slangen fra verandaen være rimelig fet (2.56 cm)...

Hvordan splitte denne i 4 tynnere kabler? To Y-ledd etter hverandre, eller finnes det mer snertne løsninger?

Hvilken pumpe anbefales det å bruke til så stor slange (helst 220V som takler variabel spenning slik at jeg kan tune trykket i systemet).

Wintel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uten at jeg skal si noe sikkert, så vil jeg tro at hvis du bruker 12mm slange fra "splitterene" til blokkene så holder det egentlig å bruke vanlige hageslange (19mm). Denne har at "leder"-kvadrat som er omtrendt 2.5 ganger det som er på 12mm. Da kan du i alle fall kjøre slik

tank

|

19mm

|

|

,-12-+-19-+-19-+-12-,

| | | |

| 12 12 |

| | | |

B B B B

| | | |

´-12-+-19-+-19-+-12-`

|

|

19mm

|

|

Radiator

|

Tank

tallene er slangekvadrat

+ er t-ledd

B er kjøleblokk

Hvis du skulle bruke HD-kjølern til koolance så tror jeg den kun fåes med 9mm (3/8") tilkobling.

En ting du bør tenke på før du starter et slikt prosjekt er om det er omtrendt lik "motstand" i kjøleblokkene, slik at det blir omtrendt samme flow gjennom dem. hvis du har peiling på elektro(nikk) så tenk det som motstander. Hvis den ene blokka har vesentlig mindre motstand enn en av dem andre så vil omtrendt alt vannet ("strømmen") gå gjennom den, og ikke gjennom de andre... noe å tenke på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...