Labelle Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) Hei, Fikk en iPhone 16 i julegave fra jobben. Syntes det var noe dristig i å kjøpe noe sånt. Spesielt da jeg ikke er noen appel bruker. Jeg har ikke åpnet/brutt forseglingen. Jeg antar sjefen også har kjøpt den på firmaet. Er 99% sikker på den er kjøpt på den lokale elkjøpbutikken. Jeg ønsker å returnere denne til fordel for annen telefon. Har jeg rett/mulighet til det? Litt usikker hvordan jeg stilles da denne garantert er kjøpt på firmakontoen vår der. Han skrev forresten i julesmsen "bra jobba osv, å at jeg fikk bytte farge om ønskelig". Så mulig noe er avtalt under kjøpet? Beklager jeg stiller et slikt spørsmål. Kunne bare spurt han selv. Men syntes hele greia er klein. Endret 20 timer siden av Labelle Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Sist jeg kjøpte tlf fikk jeg beskjed den kunne ikke byttes overhodet. Ville teste om den passet i laderen på sykkelen min og ansatte måtte bli med ut med demo modell. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 20 timer siden Forfatter Del Skrevet 20 timer siden (endret) Abigor skrev (3 minutter siden): Sist jeg kjøpte tlf fikk jeg beskjed den kunne ikke byttes overhodet. Ville teste om den passet i laderen på sykkelen min og ansatte måtte bli med ut med demo modell. Jeg skjønner det hvis telefon er åpnet. Gjelder ikke mitt tilfelle. Endret 20 timer siden av Labelle 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) Åja Det er sant. Men de vil vel i disse dager alltid ha kvittering eller kjøpet registrert i systemet sier? Endret 20 timer siden av Abigor Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Tviler på det bør være stort problem så lenge esken til telefonen er forseglet. 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Angrerett gjelder ikke mellom bedrifter om det ikke er spesifikt avtalt. Kjøpsloven har andre vilkår enn forbrukerkjøpsloven. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Kan vel selge den på finn? Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 20 timer siden Forfatter Del Skrevet 20 timer siden ^fmj skrev (14 minutter siden): Angrerett gjelder ikke mellom bedrifter om det ikke er spesifikt avtalt. Kjøpsloven har andre vilkår enn forbrukerkjøpsloven. Kjøp over disk gjelder ikke angrerett til forbruker heller. Så usikker på hvor du skal med dette. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Labelle skrev (1 time siden): Kjøp over disk gjelder ikke angrerett til forbruker heller. Så usikker på hvor du skal med dette. Mange bedrifter har i dag egne avtaler for dette. Fikk du besøk av Krampus og ikke julenissen? 1 Lenke til kommentar
bbios Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Labelle skrev (4 timer siden): Kjøp over disk gjelder ikke angrerett til forbruker heller. Så usikker på hvor du skal med dette. Kjøp over disk, Power har 14 dager hvis emballasjen ikke er brutt.. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden bbios skrev (9 timer siden): Kjøp over disk, Power har 14 dager hvis emballasjen ikke er brutt.. Det er forskjell på angrerett og åpent kjøp. Angrerett er lovbestemt ved kjøp mellom bedrift og privatperson på nett. Ved kjøp over disk i vanlig butikk har man ikke angrerett. Ved kjøp mellom bedrifter gjelder andre lover. Derimot kan butikker tilby åpent kjøp, som en frivillig service. De kan sette sine egne tidsfrister, begrensninger eller regler, uten å tenke på reglene som faller inn under angrerett. Det er mange som ikke er klare over dette, og er usikre på begrepene, derfor denne oppklaringen. 2 1 Lenke til kommentar
bbios Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Nukleosid skrev (56 minutter siden): Det er forskjell på angrerett og åpent kjøp. Angrerett er lovbestemt ved kjøp mellom bedrift og privatperson på nett. Ved kjøp over disk i vanlig butikk har man ikke angrerett. Ved kjøp mellom bedrifter gjelder andre lover. Derimot kan butikker tilby åpent kjøp, som en frivillig service. De kan sette sine egne tidsfrister, begrensninger eller regler, uten å tenke på reglene som faller inn under angrerett. Det er mange som ikke er klare over dette, og er usikre på begrepene, derfor denne oppklaringen. Takker.. så det på power er åpent kjøp da? Mens ansatte sier angrerett.. de 2 siste handlene over disk, fått beskjed at åpent kjøp gjelder ikke , men 14 dager angrerett og kun hvis emballasjen ikke er brutt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Abigor skrev (15 timer siden): Kan vel selge den på finn? Då må du i så fall informere om redusert reklamasjonsrett sidan den er kjøpt etter kjøpsloven og ikkje forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Satser på å få levert den tilbake. Skal trossalt handle noe annet der og vårt firma kjøper mye hos denne lokale elkjøpbutikken. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) bbios skrev (3 timer siden): Takker.. så det på power er åpent kjøp da? Mens ansatte sier angrerett.. de 2 siste handlene over disk, fått beskjed at åpent kjøp gjelder ikke , men 14 dager angrerett og kun hvis emballasjen ikke er brutt. Power har åpent kjøp over disk med diverse unntak. Produkter unntatt fra åpent kjøp: Hygieneprodukter med brutt forsegling (f.eks. tannpleieprodukter, hud-, hår- og kroppspleie, smartklokker, treningsklokker, o.l.) Ørepropper/in-ear hodetelefoner med brutt forsegling Produkter med abonnement. Unntak for mobiltelefoner og datakomponenter er hvis de er kjøpt og betalt på nett. Da gjelder lovbestemt 14 dagers angrefrist. Programvare, spill, datakomponenter eller film med brutt emballasje Norema kjøkken og spesialbestilte kjøkkendeler Mobil med brutt forsegling. Gavekort Supportavtale med programvare Sesongprodukter (juletrær, julebelysning, sesongdekor, vifter, aircondition o.l.) er unntatt 60 dager åpent kjøp. Her gjelder 14 dager åpent kjøp. Mobiltelefoner er typisk en vare som er omfattet av spesielle vilkår om man kjøper den i en butikk. Men om man kjøper mobiltelefonen over nett kan man prøve den og benytte angreretten om man ikke er fornøyd. Ellers er jeg enig i at en del ansatte ikke kan reglene. Senest her før jul ble det bare tull i en Clas-butikk, den ansatte var en selvgod ung fyr som ikke visste noe om Clas sine egne vilkår. Jeg gikk heller og handlet det jeg skulle ha på Elkjøp. Endret 1 time siden av ^fmj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå