Taylor Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) Hvorfor har du akkurat den forståelsen av spirituelle tekster som du har? hvordan kom du frem til akkurat den forståelsen? Endret 12 timer siden av Taylor Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Hva som er spirituelt, og da spesielt spirituelle tekster - er helt individuelt betinget. Men ofte er de som bruker nettopp ordlyden; "spirituelle tekster" i retning Durek & Co. Altså; av de mer alternative. Men for å svare deg bokstavelig. Jeg tolker tekster basert på det livet jeg har levd, med en solid klype intellektualitet (nåja), litt drømmer (eller fiksjon om du vil) - samt en liten dose samtidstenkning. Eller mer kunstnerisk abstrakt tankekraft - om du vil. Men alt avhenger av hva slags type tekst jeg leser. Men dersom noen understreker at "dette er en spirituell tekst", så vil jeg antakelig tolke det som komikk og noe englevås som ikke hører virkeligheten nær. Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden Milhouse85 skrev (1 minutt siden): Hva som er spirituelt, og da spesielt spirituelle tekster - er helt individuelt betinget. Men ofte er de som bruker nettopp ordlyden; "spirituelle tekster" i retning Durek & Co. Altså; av de mer alternative. Men for å svare deg bokstavelig. Jeg tolker tekster basert på det livet jeg har levd, med en solid klype intellektualitet (nåja), litt drømmer (eller fiksjon om du vil) - samt en liten dose samtidstenkning. Eller mer kunstnerisk abstrakt tankekraft - om du vil. Men alt avhenger av hva slags type tekst jeg leser. Men dersom noen understreker at "dette er en spirituell tekst", så vil jeg antakelig tolke det som komikk og noe englevås som ikke hører virkeligheten nær. Tekstene i Bibelen, Koranen, Buddhistiske tekster er også spirituelle tekster. Men har du lest mange av de tekstene du mener er vås? og har du eksempler på det du mener er vås? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Jeg ser på konsekvensen de har hatt for mennesker gjennom tusener av år. Ser på hvem som lagde de eller hvilken kultur de oppsto i. 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden Abigor skrev (Akkurat nå): Jeg ser på konsekvensen de har hatt for mennesker gjennom tusener av år. Ser på hvem som lagde de eller hvilken kultur de oppsto i. Når du sier, konsekvensen, er det da de ekstremistene du tenker på eller ser du på det gode spirituelle tekster har hatt for mange mennesker over hele verden? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Taylor skrev (4 minutter siden): Tekstene i Bibelen, Koranen, Buddhistiske tekster er også spirituelle tekster. Men har du lest mange av de tekstene du mener er vås? og har du eksempler på det du mener er vås? Det er religiøse tekster. Religion og spiritualisme er to forskjellige emner. Godt oppsummert her: https://www.marianyvold.no/blog/forskjellene-mellom-religion-og-spiritualitet 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden Milhouse85 skrev (Akkurat nå): Det er religiøse tekster. Religion og spiritualisme er to forskjellige emner. Godt oppsummert her: https://www.marianyvold.no/blog/forskjellene-mellom-religion-og-spiritualitet Uten spirituelle tekster, ingen religion Spirituell er praksisen av religiøse/spirituelle tekster Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 5 minutes ago, Taylor said: Når du sier, konsekvensen, er det da de ekstremistene du tenker på eller ser du på det gode spirituelle tekster har hatt for mange mennesker over hele verden? Mange religiøse tekster er laget av ekstremister. Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden Abigor skrev (Akkurat nå): Mange religiøse tekster er laget av ekstremister. Har du noen eksempler? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Islam er et godt eksempel. Om du skulle ønske å drepe vantro, hvilke religioner vil du finne mer støtte og hvilke religioner vil være umulig å finne slik støtte? Muhammed grunnleggeren av Islam drepte mange mennesker og kriget mye. Det samme har etterfølgerne gjort siden. Sam Harris sa "Islam is the motherload of bad ideas", senere modifisert til "a motherload". Endret 11 timer siden av Abigor Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden Abigor skrev (1 minutt siden): Islam er et godt eksempel. Om du skulle ønske å drepe vantro, hvilke religioner vil du finne mer støtte og hvilke religioner vil være umulig å finne slik støtte? Muhammed grunnleggeren av Islam drepte mange mennesker og kriget mye. Det samme har etterfølgerne gjort siden. Personlig har jeg ingenting i mot noen religion Koranen har en del vers som var men for dem som fulgte Muhammad (pbuh) som kun var ment for den krigen som på gikk den gangen, og ikke ment for dagens muslimer, dessverre så har en del ekstremister ikke forstått dette Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Islam har mye grums som var ment å gjelde for all tid. En gavepakke til ekstremister. Gjør det vanskelig for moderate. Det finnes andre religioner som er umulig å brukes til å skade andre med. Islam er veldig enkel å bruke til å skade andre med. 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden (endret) Abigor skrev (2 minutter siden): Islam har mye grums som var ment å gjelde for all tid. En gavepakke til ekstremister. Gjør det vanskelig for moderate. Det finnes andre religioner som er umulig å brukes til å skade andre med. Islam er veldig enkel å bruke til å skade andre med. Bare fordi det finnes noen vers man "kan" bruke til å skade andre betyr ikke at Alle muslimer vil gjøre det. Endret 11 timer siden av Taylor Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Oj, der hoppet vi over temaet og forbi ja. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Kan du si det samme om politiske tekster? At du ikke har noe imot noen av dem? At uansett hvilken politisk tekst man velger, så må man mistolke eller være ekestremist for å trekke voldelige slutninger av dem? Elle4 snu det en annen vei, er det mulig å lage en spirituell tekst som du bil mislike mer enn andre? Endret 11 timer siden av Abigor Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden Abigor skrev (6 minutter siden): Kan du si det samme om politiske tekster? At du ikke har noe imot noen av dem? At uansett hvilken politisk tekst man velger, så må man mistolke eller være ekestremist for å trekke voldelige slutninger av dem? Elle4 snu det en annen vei, er det mulig å lage en spirituell tekst som du bil mislike mer enn andre? For min del går det ikke på å like eller ikke like en spirituell/ religiøs tekst. Kun om hvordan jeg kan forstå den best mulig og hva den forteller meg som er relevant til mitt liv. Jeg er ikke politisk interessert i det hele tatt, kan ikke utale meg om politikk. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Ok så du vil hverken like eller mislike noen som helst tekst. All tekst handler bare om hvordan du kan forstå det og hvor relevant det er for deg? Enten det er Maos lille røde, bibelen, den sataniske bibelen, mormonernes bok eller Ander Behring Breiviks manifest? Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 10 timer siden Forfatter Del Skrevet 10 timer siden Abigor skrev (3 minutter siden): Ok så du vil hverken like eller mislike noen som helst tekst. All tekst handler bare om hvordan du kan forstå det og hvor relevant det er for deg? Enten det er Maos lille røde, bibelen, den sataniske bibelen, mormonernes bok eller Ander Behring Breiviks manifest? Kun i forhold til religiøse/spirituell praksis. Jeg leser svært lite annen tekst Lenke til kommentar
Martemor Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Abigor skrev (1 time siden): Islam er et godt eksempel. Om du skulle ønske å drepe vantro, hvilke religioner vil du finne mer støtte og hvilke religioner vil være umulig å finne slik støtte? Muhammed grunnleggeren av Islam drepte mange mennesker og kriget mye. Det samme har etterfølgerne gjort siden. Sam Harris sa "Islam is the motherload of bad ideas", senere modifisert til "a motherload". Tror du har misforstått budskapet i Koranen, men jeg dømmer ingen. Muhammed har blitt urettferdig behandlet lenge nok nå. Om nesten 2 milliarder hadde vært terrorister, hadde verken du eller jeg vært her nå. Muslimer er de mest ydmyke og varme menneskene jeg vet om ❤️ Er du redd for noe som er annerledes for deg, trenger du ikke "dra andre ned i søla". 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Oj her var det mengder med fordommer. Hva med å lese det som faktisk ble sagt? Jeg prøver å være veldig spesifikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå