Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Korrupsjon i Norge: advokatselskapet Schjødt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som advokat i et stort oljeselskap bør du kjenne verdien av å dokumentere slike alvorligere påstander. 
Jeg leser gjerne dokumentasjon du har å vise til. 
Jeg har fått assistanse av partnere i både Schjødt, Hjorth og Wiersholm, og alltid fått førsteklasses assistanse (til en skyhøy pris).

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kariannemorken skrev (1 minutt siden):

Jeg kan dessverre ikke dokumentere påstandene i innledningen, da det ville kunne avsløre min identitet. Heldigvis finnes det mange lignende saker som gjør det unødvendig å bevise dette konkret. I tillegg er det allment kjent at dette er et utbredt problem. Mange som har hatt kontakt med Schjødt, er klar over at bruk av bestikkelser er en vanlig praksis for å sikre oppdrag og opprettholde deres høye prisnivå. Managing partner Terje Ueland skal ved flere anledninger ha forsøkt å bestikke ledelsen i ulike selskaper med kontanter. En betydelig andel av oppdragene sikres gjennom slike metoder. Videre brukes disse oppdragene til å sikre nye oppdrag til skyhøye priser.

Du tror ikke brukernavnet ditt, "kariannemorken", vil kunne avsløre din identitet?

Dessuten så burde du kunne dokumentere påstander. For eksempel:

"deres rykte har gjennom årene blitt utfordret av gjentatte kontroverser og anklager om svakheter i deres interne kultur"

Hvor er dette ryktet beskrevet?

"Flere kilder har gjennom årene pekt på at korrupsjon er et utbredt problem i firmaet."

Hvilke kilder?

"Det har blitt beskrevet som en vanlig praksis at Schjødt-advokater benytter seg av økonomiske insentiver, ofte i form av direkte bestikkelser, for å sikre gunstige avtaler."

Hvem har beskrevet dette? Når? Hvor?

"Det har vært gjentatte historier om hvordan firmaet bruker sin økonomiske styrke til å påvirke beslutningstakere i både privat og offentlig sektor."

Hvilke historier? Hvor kan jeg finne disse historiene?

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er ikke være en særlig utfordrende oppgave å dokumentere dette. 😅 Hva med å foreta et Google Søk?

Erling Ueland var administrerende partner i Schjødt og er arkitekten bak tankesettet og kulturen i Schjødt: https://www.advokatbladet.no/ueland-okokrim/okokrim-har-sluttfort-etterforskningen-av-erling-ueland/204814 Færre enn 1 av 1000 bestikkelsessaker av denne typen når media. Når ryktene florerer, sakene er mangtallige og daglig leder har blitt tatt for dette (umulig å bevise for Økokrim), så hersker det liten tvil. 

Dette er like utbredt som fakturering med gaffel hos Schjødt og lignende selskaper. Ut fra mine erfaringer så tipper jeg at halvparten av omsetningen til Schjødt stammer fra bestikkelser og korrupsjon. Videre er minst en tredjedel av de fakturerte timene fiktive. Det betyr at den reelle timeprisen for bistand er mellom 11-13000 kr, og at etterspørselen holdes kunstig høy gjennom bestikkelser som er satt i system.

Endret av kariannemorken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kariannemorken skrev (10 minutter siden):

Det er ikke være en særlig utfordrende oppgave å dokumentere dette. 😅 Hva med å foreta et Google Søk?

Erling Ueland var administrerende partner i Schjødt og er arkitekten bak tankesettet og kulturen i Schjødt: https://www.advokatbladet.no/ueland-okokrim/okokrim-har-sluttfort-etterforskningen-av-erling-ueland/204814 Færre enn 1 av 1000 bestikkelsesaker av denne typen når media. Når ryktene florerer, sakene er mangtallige og daglig leder har blitt tatt for dette (umulig å bevise for Økokrim), så hersker det liten tvil. 

Dette er like utbredt som fakturering med gaffel hos Schjødt og lignende selskaper. Ut fra mine erfaringer så tipper jeg at halvparten av omsetningen til Schjødt stammer fra bestikkelser og korrupsjon. Videre er minst en tredjedel av de fakturerte timene fiktive. Det betyr at den reelle timeprisen for bistand er mellom 11-13000 kr.

Det er din oppgave å dokumentere dine egne påstander. Kan du svare på de konkrete spørsmålene jeg stilte deg?

Denne henlagte straffesaksn svarer ikke på noe av det jeg spurte om.

Lenke til kommentar

Dette er vel i praksis også et samfunnsproblem som ikke bare berører advokater? Har hørt lignende saker fra egen bransje der folk har fått store beløp i sign on fee og bonusordninger som definitivt ikke ville tålt å bli omtalt i rikspressen.  Ikke direkte sammenlignbart det jeg nevner,men ideen om raske penger for å få innpass lever videre dessverre. Jeg har selv irritert meg grønn og blå mhp holdningen enkelte har mhp egne  penger og samfunnets ve og vel.

Synes denne konkrete saken burde følges opp av grave journalister..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tråden reiser ingen juridiske problemstillinger. Den inneholder tvilsomme påstander og jeg er i betydelig tvil om den egentlig hadde fortjent en tur i søppelkurven. Tvilen kommer imidlertid den gode diskusjon til gode, og tråden flyttes derfor til et passende underforum. 

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • krikkert låst og gjenåpnet denne emne
krikkert skrev (38 minutter siden):

Tråden reiser ingen juridiske problemstillinger. Den inneholder tvilsomme påstander og jeg er i betydelig tvil om den egentlig hadde fortjent en tur i søppelkurven. Tvilen kommer imidlertid den gode diskusjon til gode, og tråden flyttes derfor til et passende underforum. 

Kan TS komme i noe erstatningsansvar eller liknende for de påstandene som fremkommer i første post?

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (1 time siden):

Kan TS komme i noe erstatningsansvar eller liknende for de påstandene som fremkommer i første post?

Tror du Schjødt er tjent med en rettsak hvor de først skal finne brukeren bak IP-addressen, og så skal de få negativ PR i pressen ved en slik rettsak? Det blir kun rettsak hvis disse påstandene tar fyr og blåser opp skikkelig. Det skjer neppe. Dette er en prøveballong i et vakuum, og blir aldri et tema i demokratiet hvis ikke du har noen journalister på hevntokt med klar agenda. 

Veldig fint at denne tråden ikke ble slettet, dessverre får jeg ikke lest alt bak betalingsmur i dn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...