Drogin Skrevet 25. desember 2024 Del Skrevet 25. desember 2024 Jeg er utdannet innen informatikk og har barn på 1år og 4 år i barnehage, og har ca 10 års erfaring fra bransjen. Vi har planlagt og spart i flere år slik at vi er gjeldsfrie og har hus og bil, slik at vi har råd til å jobbe redusert. Ha barna kortere dager i barnehagen, og ikke trenge å gå til grunne i hverdagen med stress,kjeft,mas og skilsmisse. Det er bare ett problem: Arbeidsgiveren min (IT-konsulentselskap) mente det var en betydelig ulempe for dem at jeg jobbet 50%, da de mener ingen ønsker å leie inn en konsulent i 50% stilling. De vil derfor ikke godta dette. I henhold til lovene kan egentlig alle med barn under 10 år jobbe redusert, så lenge arbeidsgiver ikke får en betydelig ulempe. Jeg har derfor begynt å se meg om etter andre arbeidsgivere. På finn kunne jeg ikke finne en eneste 50%-stilling innen programmering. Derimot fant jeg mange der det ønskes folk som står på litt ekstra, og beskrivelser om "krevende arbeidsforhold" etc. Jeg har søkt en del jobber men får det vanlige svaret at de dessverre trenger en som kan jobbe 100%... Ekstra frustrerende med hylekoret om at: Norge trenger flere barn. Folk må få barn! Ikke ha barna for lenge i barnehagen, barna har ikke godt av det. Fysj de foreldrene som lar de minste barna være i barnehagen hele dagen Skilsmisserate og utbrenthet er samfunnsproblemer Flott at disse problemene belyses. Men la meg for F... jobbe redusert også da! 5 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. desember 2024 Del Skrevet 25. desember 2024 Gylden kjangse til å starte for deg selv? Men det blir nok utfordringer med dette også, men noen er kanskje interessert i IT kompetanse på deltid også. Ellers vill jeg anbefale ledelse og særlig uavhengig stilling. Da er en mer fri til å velge sine egne timer. Er en effektiv kan en få gjort mye på få timer og jobbe litt etter barna er lagt for å gjøre neste dag enklere etc. I tillegg kan du prøve å få team i andre tidssoner slik at en naturlig jobber mer etter barna er lagt osv. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 25. desember 2024 Del Skrevet 25. desember 2024 Ingen vil ha konsulent på 50% da dette ikke etterspørres i markedet. Det er overkapasitet på it med svært mange som strekker seg voldsomt langt for jobb. Løsning: fast jobb i offentlig. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 25. desember 2024 Del Skrevet 25. desember 2024 Fatter ikke at deltid ikke er mer ettertraktet. Å jobbe full dag som krever komplisert tenking gir middels resultat. Å jobbe halv dag kan for å sette det på spissen gi nær det samme. 2 Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 25. desember 2024 Del Skrevet 25. desember 2024 Er vel ikke arbeidsgivers feil at du har fått barn? Vet om flere som kan jobbe redusert grunnet dette, og det er flott. Men dersom det ikke er mulig må kanskje enten du eller partneren din jobbe fulltid mens den andre er hjemme på heltid. Evnt, gjør som Salvesen sier og start for deg selv. 2 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 25. desember 2024 Del Skrevet 25. desember 2024 (endret) 2 minutes ago, Cyrio said: Evnt, gjør som Salvesen sier og start for deg selv. Markedet er i knestående så du får akkurat samme problem med manglende etterspørsel. Man bør aldri planlegge med å få flaks. Endret 25. desember 2024 av ps5 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. desember 2024 Del Skrevet 25. desember 2024 Forstår frustrasjonen godt, og jeg tenker det på mange måter er et sykdomstegn ved samfunnet når en har en voldsom vekst i effektivitet og teknologiutvikling, uten at dette resulterer i at en får mer tid med menneskene en er glad i (ofte mindre) og det å prøve å få mer fritid blir så vanskelig. Jeg vet ikke om det er mulig å forhøre seg rundt via bekjente i samme bransje, for å kartlegge hvem som faktisk har takhøyde for å gå ned i stilling? 1 3 Lenke til kommentar
Gjest cd4f8...560 Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Har du fått en advokat til å se på dette trådstarter? Du må jo ikke jobbe 50%. En 80% stilling er også bedre enn 100% og da blir det enda vanskeligere for arbeidsgiver å argumentere med at det er betydelig ulempe for dem. Anonymous poster hash: cd4f8...560 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 26. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2024 (endret) Abigor skrev (11 timer siden): Fatter ikke at deltid ikke er mer ettertraktet. Å jobbe full dag som krever komplisert tenking gir middels resultat. Å jobbe halv dag kan for å sette det på spissen gi nær det samme. Det er det jeg tenker også. Alle jeg kjenner i bransjen snakker om at hodet blir potetmos rundt kl 14-15. En annen sak er at med redusert stilling blir det mindre bruk av sykt barn-dager, egenmeldinger osv. Eksempelvis har jeg en sønn som er en del våken om natten, og også fint kan finne på å våkne (og ikke sove videre) kl 04:00. Skal jeg på jobb etterpå og det vedvarer kan arbeidsgiver i bestefall se en svært dårlig effektivitet. I verstefall blir jeg sykemeldt. Vi prøver å sko oss slik at den som er oppe på natta ikke trenger å jobbe på dagen, og at en kan være hjemme med syke barn, og også kunne være hjemme til de er ordentlig friske istedenfor å shippes tilbake til barnehagen så fort det er lovlig(eksempelvis at de ikke lenger har feber, men fortsatt er grinete og slitne) Endret 26. desember 2024 av Drogin Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Forstår frustrasjonen, men snu på det litt da. Si at du er arbeidsgiver. Du har et firma. Arbeidsuka er mandag til fredag. For å ha mest mulig profitt, ville du ha ansatt en som kun vil jobbe mandag, onsdag og halve fredag, og så prøvd å finne en annen som kan jobbe tirsdag, torsdag og den andre halvdelen av fredag? Eller ville du ha ansatt en som er der hele uka? Det er konkurranse i jobbmarkedet også. Når noen andre er villige til å gjøre mer enn deg, så vil denne nesten alltid ha et fortrinn. Jeg ser helt klart argumentet med at det kan være vel så lønnsomt å ha noen jobbe halvt og være 100% effektiv, kontra en som jobber fullt og er kanskje 70% effektiv, men det er ting som er veldig vanskelig å både forutse og ikke minst måle. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Kanskje du rett og slett må finne en jobb/stilling der det går med 50%? Du må sikkert ned i lønn osv., men du får mer fleksibilitet. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) On 12/25/2024 at 11:40 PM, Cyrio said: Evnt, gjør som Salvesen sier og start for deg selv. Fra det jeg vet, så kom det nye regler i 2023 som hindrer selvstendig næringsdrivende å leie seg selv som arbeidskraft, så det er ikke et godt alternativ lenger. Endret 27. desember 2024 av Camlon Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 On 12/26/2024 at 12:34 PM, Wheeljack said: Jeg ser helt klart argumentet med at det kan være vel så lønnsomt å ha noen jobbe halvt og være 100% effektiv, kontra en som jobber fullt og er kanskje 70% effektiv, men det er ting som er veldig vanskelig å både forutse og ikke minst måle. At man har i snitt 4-5 timer på full effekt i løpet av en arbeidsdag er jeg enig i, men produktiviteten til en konsulent måles ikke i arbeid utført. Er man konsulent produserer man timeføringer. Fører en halvparten så mange timer, så er man nøyaktig halvparten så produktiv for sin arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Camlon skrev (2 timer siden): Fra det jeg vet, så kom det nye regler i 2023 som hindrer selvstendig næringsdrivende å leie seg selv som arbeidskraft, så det er ikke et godt alternativ lenger. Nå tror jeg ikke jeg skjønner hva du mener? Om du starter for deg selv, så fakturerer du gjerne noen kunder for arbeidet du gjør. Da er det likegyldig om du er ansatt og tar ut lønn, om du er eier og tar ut utbytte eller begge deler. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 1 hour ago, Cyrio said: Nå tror jeg ikke jeg skjønner hva du mener? Om du starter for deg selv, så fakturerer du gjerne noen kunder for arbeidet du gjør. Da er det likegyldig om du er ansatt og tar ut lønn, om du er eier og tar ut utbytte eller begge deler. Mange bedrifter i Norge leier inn konsulenter som arbeidskraft, der konsulentene jobber under bedriften i stedet for å fakturere som selvstendig leverandør. Hvis denne ordningen ikke er mulig, er bedriften trolig ikke interessert i å benytte deres tjenester. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 For ein arbeidsgivar så er det ofte meir administrasjon for mindre inntening å organisere deltidstilsette. No kjenner eg ikkje konsulentbransjen særleg godt, men det stemmer nok at dei fleste som leiger inn konsulent gjer det fordi ein treng 100% arbeidskapasitet. Dei som berre treng konsulent i 50% stilling klarer vanlegvis å dekke over det arbeidsbehovet ved bruk av overtid på dei andre tilsette, noko som ofte kan bli billegare enn det å leige inn konsulent. Å bruke pengar på konsulent gjer ein vanlegvis ikkje før det verkeleg er behov for det. Unntaket er når ein leiger inn konsulent for å få tilgang til spisskomeptanse som bedrifta ikkje har frå før. Då er det nok fleire osm berre vil betale konsulenten for dei få timane ein treng fagkompetansen, men det å finne disse kundane med behov som tilsarer din stillingsprosent er nok ikkje berre enkelt. Til tross for at det kanskje er litt ekstra utfordrande innafor konsulentbrasnsjen, så vil det variere ein del frå arbeidsgivar til arbeidsgivar på kva som er ein betydeleg ulempe. Enkelte arbeidsgivarar vil enkelt og greitt ikkje oppfylle sine forpliktingar etter arbeidsmiljølova, og ikkje minst sine samfunnsforpliktingar med å legge til rette for at folk kan få barn. Staten har gjennom lovverket lagt mykje av kostnadane ved dette over på arbeidsgivarane, noko som sjølvsagt er lettvint for Staten, men ulempa er sjølvsagt at belastninga med denne kostnaden kan bli ujamt fordelt utover ulike arbeidsgjevarar. For trådstarter kan det være mogleg å vinne fram rettsleg med at ei 50% stilling ikkje utgjer ei vesentleg ulempe for arbeidsgivar. At det er ein ulempe er ein ting, men etter arbeidsmiljølova så er ikkje arbeidsgivar fri for sine forpliktingar med mindre ein kan vise til at ulempane er vesentlege. I tillegg er arbeidsgiver pliktig til å gjere tiltak som reduserer ulempane, så ikkje berre skal ulempen være vesentleg, den skal også være vesentleg til tross for forsøk på å redusere ulempane. Reint konkret så kan det være eit alternativ å gå i forhandlingar for å finne ut kvar grensa går for arbeidsgjevar. Sjølv om at arbeidsgiver ønsker arbeidstakarar i 100% stilling så betyr ikkje det at det vil medføre ein vesentleg ulempe for verksemda om ein av dei tilsette jobbar i 90% stilling. Så om 50% blir for stor stillingsreduksjon så du prøve å sjå om ein 40% reduksjon er meir akseptabel. Kva som medfører ein vesentleg ulempe er nok også avhengig av kva arbeidstidsordning ein legg til grunn. Ein stillingsreduksjon der du berre jobbar fire timar kvar dag mellom kl 10 og 14 vil kanskje merkast langt mindre enn ein tilsvarande stillingsreduksjon der du er på jobben berre anna kvar dag. I andre jobbar vil kanskje det å berre jobbe fulle dagar av og til være enklare å handtere enn ein arbeidstakar som jobbar halve dagar. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå