obygda Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Femtekolonne skrev (49 minutter siden): Jeg skylder på Kim, Putin og Trump. I den rekkefølgen. Putin,Xi og Trump...Kim får ikke til noe Men jeg tror egentlig feilen er inkompetanse i egen organisasjon... Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) 8 hours ago, Jalla21 said: Dette er hva de selv sier: – Vi har lokalisert hvor feilen ligger i vår egen landsdekkende IT-infrastruktur, og vi jobber nå med en løsning for å utbedre feilen. Vi har ennå ikke utbedret rotårsaken, men gjort tiltak slik at den delen av nettverket hvor feilen lå, er isolert fra resten av infrastrukturen, sier Arild Nybrodahl. Vi mener rotårsaken er knyttet til feil på brannmur som sikrer den digitale infrastrukturen. Dette jobber vi nå sammen med leverandør for å løse. Det er ingen indikasjoner på at feilen som har oppstått, skyldes sabotasje eller ytre påvirkning. https://www.banenor.no/nyheter-og-aktuelt/nyheter/2024/togene-kjorer-igjen-etter-kommunikasjonsfeil/ Det gir på nåværende tidspunkt ingen mening å snakke om sabotasje eller ytre påvirkning. De fleste av oss har vel opplevd togforsinkelser mange ganger tidligere på grunn av at "togenes signalanlegg er nede" eller "systemet for kommunikasjon med togsettene virker ikke". Hvor mange ganger har man ikke hørt dette? Vanligvis så blir det jo rapportert innenfor de miljøene som jobber med IT sikkerhet, når samfunnskritisk struktur går ned som følge av hackerangrep, og jeg kan i alle fall ikke huske å ha lest noen rapport om at de mange feilene hos Bane Nord har hatt en slik årsak. Hvis man tidligere har hatt et forholdsvis stort antall "selvforskyldte feil" på grunn av at man ikke har tilstrekkelig god nok kontroll på den tekniske driften, så må det vel i utgangspunktet være mest sannsynlig at hendelsen føyer seg pent inn i rekken av selvforskyldte hendelser. ("Selvforskyldt" i den betydning at man ikke har valgt tekniske løsninger som er tilstrekkelig robuste og pålitelige nok.) Et argument for at denne hendelsen ikke skyldes et målrettet hacker angrep, det er jo graden av dybde i angrepet og ødeleggelse. Skadene blir jo beskrevet som minimale og nærmest som litt "sand i maskineriet", slik at man for sikkerhets skyld valgte å stenge ned anlegget. Når hackergruppene går til angrep, og jobber slik som de "normalt" pleier å gjøre det, så ser man jo langt mer omfattende ødeleggelser, enn det som finnes i dette tilfellet hos Bane Nord. Eksempel. En annen mulig årsak er jo at man har fått et varsel i fra et integrert Intrusion Detection System, på at et angrep kan være i sin tidlige fase og under mulig utvikling, slik at man da ut i fra egen vurdering og som et sikkerhetstiltak velger å stenge ned. Hvis man kobler en brannmur eller en server opp mot Internett, så vil jo det normale være at man alltid vil bli angrepet, ettersom Internett inneholder mange automatiske systemer for utførelse av slike angrep. Det tar noen minutter, og så er angrepene i gang, og etter et lite døgn, så har man gjerne loggført tusenvis av angrep, hvis man har logg. At et IDS kan reagere på noe av "den normale angrepstrafikken" slik at man av den grunn velger å stenge ned, det er jo også en mulighet. Det kan man jo også betrakte som en slags "teknisk feil" eller "mangel på robusthet". Endret 12 timer siden av arne22 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) trn100 skrev (9 timer siden): Det åpenbare problemet her er jo at norsk jernbane er privatisert og alt ansvar er pulverisert av markedskrefter som i første omgang FrP og Høyre ser på som fremtiden. Det samme gjelder EL til tross for at FrP nå har ombestemt seg og forandret mening som de også gjorde etter at Volvo heldigvis takket nei til tilbudet om å overta norsk oljeproduksjon for 50% av aksjene i Volvo... I 1978 inngikk daværende Volvo-sjef Pehr G. Gyllenhammar og Norges daværende statsminister Odvar Nordli(AP) en intensjonsavtale om at Norge skulle kjøpe 40 prosent av Volvo-konsernet for 750 millioner kroner, mot at Volvo skulle få andeler (lisenser) til oljefelt på norsk sokkel. Olof Palme, Thorbjörn Fälldin, Gro Harlem Brundtland og Reiulf Steen stilte seg positive til prosjektet, men i Norge var den borgerlige motstanden stor. At Volvo-avtalen ikke ble noe av, var et hardt slag for statsminister Nordli og hans regjering, og for Ap som helhet. Endret 11 timer siden av freedomseeker Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) 10 hours ago, trn100 said: Det åpenbare problemet her er jo at norsk jernbane er privatisert og alt ansvar er pulverisert av markedskrefter som i første omgang FrP og Høyre ser på som fremtiden. Det spørs om det i dette tilfellet forholder seg akkurat motsatt, for Bane Nord som er et statlig foretak. Man har å gjøre med et offentlig byråkrati, der alle har ansvaret for alt, ingen har oversikt, og ingen har fullmakt til å ta ansvaret. Så løser man problemet med å gjennomføre flekkvise løsninger basert på outsourcing til private, slik at det sikkerhetsmessige helhetsbildet forsvinner ut i en tåkeheim av byråkrati og kontraktsbaserte løsninger. Så blir det til sist en normaltilstand at kommunikasjonssystemene for togene er nede. Endret 10 timer siden av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå