Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er Bane NOR hacket av en fremmed stat?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Orion666 skrev (30 minutter siden):

«Teknisk feil» er jo verdens største og minst spesifikke avvikskategori.

Jeg tviler ikke på at det er en teknisk feil. Alle togreisende i Norge i går registrerte dette. Det er uomtvistelig.

Jeg undrer på hva som er årsaken til feilen.

Ja, alle lurer på det, men det som du ustanselig maser om, eksternt angrep fra "fremmede makter", er altså utelukket av Bane NOR selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 minutter siden):

Ja, alle lurer på det, men det som du ustanselig maser om, eksternt angrep fra "fremmede makter", er altså utelukket av Bane NOR selv.

Tenker fortsatt det er litt tidlig å si dette, iallefall om det var hardware feil som de snakket om tidligere. Kan være påført skade som en ikke har detektert etc.

Det blir litt søl hatt, jeg innser det. Men i disse dager blir jeg ikke overrasket om det skulle stemme😅

Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 minutter siden):

For å bygge litt på det siste så vil jo i det minste Banenor vite veldig godt om noen satt i gang oppdatering av 'system x' rett før 'system x' ble fullstendig uadministrerbart. :)

Utelukker fortsatt ikke fremmede makter men det reduserer sannsynligheten.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Orion666 said:

«Teknisk feil» er jo verdens største og minst spesifikke avvikskategori.

Jeg tviler ikke på at det er en teknisk feil. Alle togreisende i Norge i går registrerte dette. Det er uomtvistelig.

Jeg undrer på hva som er årsaken til feilen.

Og så kommer det vel også litt ann på hva slags system, hva slags feil, og om denne feilen har oppstått flere ganger tidligere.

Ved de mange tidligere anledninger for den samme type feil, så har har vel Bane Nord klart å rote dette til på egen hånd, uten å måtte ringe etter hjelp i fra ambassader eller fremmede makter.

https://www.nationen.no/60-000-ble-rammet-av-togstansen-etter-tekniske-problemer-hos-bane-nor/s/5-148-661249

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/676e821c25224163759b5703/togkaos-kaller-inn-til-hastemote

Det må vel være mindre enn 50% sjanse for at det er plass til flere feil, lagt inn fra fremmede makter, inn i mellom alle de feilene som Bane Nord vanligvis legger inn på egen hånd. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (7 minutter siden):

Det må vel være mindre enn 50% sjanse for at det er plass til flere feil lagt inn fra fremmede makter, inn i mellom alle de feilene, som Bane Nord vanligvis legger inn på egen hånd. 

Tvert imot. Det øker mulighetene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (2 minutter siden):

Nei. De sier bare at det er en teknisk feil.

Til å være så aktiv bør du i det minste lese det som er skrevet om saken.

Sitat

Han avviser at det kan vera framande makter som kan stå bak.

Det var sjefen i Bane NOR og her er kilden. I den grad det betyr noe(tvilsomt).

https://www.nrk.no/norge/kritikk-mot-bane-nor-etter-togkaoset-1.-juledag-1.17183454

• Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Det var sjefen i Bane NOR og her er kilden. I den grad det betyr noe(tvilsomt).

Dette er hva han som blir referert:

«Dei har heller ikkje nokre indikasjonar på at det ligg sabotasje bak.»

Altså er det ikke utelukket. Hvor sannsynlig det er blir en spekulasjon.

Endret av Orion666
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (8 minutter siden):

Dette er hva han som blir referert:

«Dei har heller ikkje nokre indikasjonar på at det ligg sabotasje bak.»

Altså er det ikke utelukket. Hvor sannsynlig det er blir en spekulasjon.

Har du en kilde for når jeg googlet den setningen så fikk jeg null treff. Edit: Det var i samme artikkelen. Det er altså ingen fremmede makter, men de har ikke utelukket sabotasje(misfornøytd ansatt for eksempel).

Du bør forresten hive deg over den bussulykken. Der er det ingen som har avvist at det er fremmede makter som står bak. Som i ditt hode burde bety at det er veldig sannsynlig.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (35 minutter siden):

Har du en kilde for når jeg googlet den setningen så fikk jeg null treff. Edit: Det var i samme artikkelen. Det er altså ingen fremmede makter, men de har ikke utelukket sabotasje(misfornøytd ansatt for eksempel).

Leser du ikke artiklene du selv lenker?

De har ingen indikasjoner på at det er sabotasje, de utelukker det altså ikke.

Angående bussulykken: 

Det er ikke morsomt å spøke om dødsulykker.

Hold det til teamet og slutt å forsøke å hetse eller hold kjeft.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (34 minutter siden):

Forklar.

Dette er hva de selv sier:

– Vi har lokalisert hvor feilen ligger i vår egen landsdekkende IT-infrastruktur, og vi jobber nå med en løsning for å utbedre feilen.  Vi har ennå ikke utbedret rotårsaken, men gjort tiltak slik at den delen av nettverket hvor feilen lå, er isolert fra resten av infrastrukturen, sier Arild Nybrodahl. 

Vi mener rotårsaken er knyttet til feil på brannmur som sikrer den digitale infrastrukturen. Dette jobber vi nå sammen med leverandør for å løse. Det er ingen indikasjoner på at feilen som har oppstått, skyldes sabotasje eller ytre påvirkning.

https://www.banenor.no/nyheter-og-aktuelt/nyheter/2024/togene-kjorer-igjen-etter-kommunikasjonsfeil/

Det gir på nåværende tidspunkt ingen mening å snakke om sabotasje eller ytre påvirkning.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (38 minutter siden):

Men ikke sannsynligheten, når mange påfølgende tilsvarende feil har vært selvforskydt.

Det er dette du må forklare og vise til.

Alle tidligere feil er selvforskyldt?

Jeg sier ikke at det er feil, jeg vil bare ha det sannsynliggjort.

Takk for at du forsøker én gang til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det åpenbare problemet her er jo at norsk jernbane er privatisert og alt ansvar er pulverisert av markedskrefter som i første omgang FrP og Høyre ser på som fremtiden. Det samme gjelder EL til tross for at FrP nå har ombestemt seg og forandret mening som de også gjorde etter at Volvo heldigvis takket nei til tilbudet om å overta norsk oljeproduksjon for 50% av aksjene i Volvo...

Lenke til kommentar
7 hours ago, obygda said:

Jeg har god kunnskap om hvilke rutiner vi har på egen arbeidsplass - og der ville ingen fått lov til å gjøre endringer tett opp mot jul. Vil si det slik at dersom man skulle gjøre endringer så måtte det skj senest i løpet av første uke i desember.

Om eg skulle drifte jernbane hadde ikkje julafta vore dummaste tidspunktet for slike endringer. Første juledag er veldig stille til vanleg, så det blir færre ramma då vil eg tippe enn mange andre dager. Tilsvarande fellesferie...

Lenke til kommentar
barfoo skrev (Akkurat nå):

Om eg skulle drifte jernbane hadde ikkje julafta vore dummaste tidspunktet for slike endringer. Første juledag er veldig stille til vanleg, så det blir færre ramma då vil eg tippe enn mange andre dager. Tilsvarande fellesferie...

Men da måtte du tvinge mange ansatte på jobb i ferietid - du måtte stille opp med folk som brukte systemene i like stor grad som en hverdag etter endringen for å teste osv...

De kunne gjort dette på natten en hverdag og så fulgt med hvordan dette gikk ut over dagen........Da hadde de folk både hos seg selv og eventuelle underleverandører tilgjengelig dersom det skulle dukke opp noe.....

Jeg har selv designet backup systemer og rutiner - vært med på mye testing, utvikling, drifting osv - samt lang erfaring fra å "sette foten ned" dersom jeg ser at konsekvensen av måten en oppgradering skal gjennomføres på kan få uheldige konsekvenser..og jeg ville aldri foreslått å kjøre en større endring inn i rett før ferietid........

Lenke til kommentar
9 minutes ago, obygda said:

Men da måtte du tvinge mange ansatte på jobb i ferietid - du måtte stille opp med folk som brukte systemene i like stor grad som en hverdag etter endringen for å teste osv...

Ja, men det går an å planlegge for slikt. Det forutsetter jo at du ikkje sender folk på ferie.

9 minutes ago, obygda said:

De kunne gjort dette på natten en hverdag og så fulgt med hvordan dette gikk ut over dagen........Da hadde de folk både hos seg selv og eventuelle underleverandører tilgjengelig dersom det skulle dukke opp noe.....

Og hatt heile pendlersirkuset rundt Oslo som gikk til helvete. Det hadde fort blitt dyrere - for Bane Nor og samfunnet - enn at hundre personer må jobbe rød dag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...