William_S Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Det er nok ikke helt utenkelig at noen gjør vedlikehold på disse tingene om natta når det er stille og rolig også har man rotet det forferdelig til. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden William_S skrev (3 minutter siden): Det er nok ikke helt utenkelig at noen gjør vedlikehold på disse tingene om natta når det er stille og rolig også har man rotet det forferdelig til. Ja, det kan godt hende, men har de da gjort en endring uten å teste etterpå(tok mange, mange timer å skjønne at det var brannmuren) og uten å ha en definert rollback-plan? Det er i tifelle ren galskap når man driver med kritisk infrastruktur. Blir bare spekulasjoner så jeg håper de ikke bare dysser det ned denne gangen. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden uname -i skrev (1 minutt siden): Ja, det kan godt hende, men har de da gjort en endring uten å teste etterpå(tok mange, mange timer å skjønne at det var brannmuren) og uten å ha en definert rollback-plan? Det er i tifelle ren galskap når man driver med kritisk infrastruktur. Blir bare spekulasjoner så jeg håper de ikke bare dysser det ned denne gangen. Ja det er helt søkt i mine øyne! I tabloidene står det at de først nå har funnet problemet, 24 timer++ på å finne feil i brannmur er helt søkt. Det står også at tjenesten er levert av under leverandører. At de ikke har automatiske tester som sjekker at porter etc er åpent som det skal virker helt sinnsykt useriøst. Å at ingen klarer å oppdage slike feil på ett døgn? Har de outsourcet tjenesten til Bjarne på 96? Nei pr nå kjøper jeg ikke forklaringen i det hele tatt, og om så må det ryddes kraftig opp. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Salvesen. skrev (16 minutter siden): Ja det er helt søkt i mine øyne! I tabloidene står det at de først nå har funnet problemet, 24 timer++ på å finne feil i brannmur er helt søkt. Det står også at tjenesten er levert av under leverandører. At de ikke har automatiske tester som sjekker at porter etc er åpent som det skal virker helt sinnsykt useriøst. Å at ingen klarer å oppdage slike feil på ett døgn? Har de outsourcet tjenesten til Bjarne på 96? Nei pr nå kjøper jeg ikke forklaringen i det hele tatt, og om så må det ryddes kraftig opp. Tror det kan være mye å lære for alle som drifter infrastruktur her - så håper alt blir publisert slik at alle kan ta lærdom. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden Mannen med ljåen skrev (5 timer siden): NSB må gjenopprettes, og gis ansvaret for infrastrukturen. Ikke bare være et firma som kjører tog på BaneNor sine skinner. Det ville være galskap om NSB ble både operatør, infrastruktureier og regulatør. Du mener kanskje de skal eie togsettene og verkstedene også? 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden obygda skrev (1 minutt siden): Tror det kan være mye å lære for alle som drifter infrastruktur her - så håper alt blir publisert slik at alle kan ta lærdom. Du mener kunnskapsnivået på jernbane på dette forumet er bedre enn i Bane NOR? Lenke til kommentar
obygda Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Orion666 skrev (17 minutter siden): Du mener kunnskapsnivået på jernbane på dette forumet er bedre enn i Bane NOR? Nei - jeg mener at offentligjøring av hendelsen med forklaringer vil være til stor nytte for andre som drifter annen viktig infrastruktur. Er ofte banale feil som begås - men det er viktig å ta dette på alvor og ikke hysje det ned og late som ingenting Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden obygda skrev (19 minutter siden): Nei - jeg mener at offentligjøring av hendelsen med forklaringer vil være til stor nytte for andre som drifter annen viktig infrastruktur. Er ofte banale feil som begås - men det er viktig å ta dette på alvor og ikke hysje det ned og late som ingenting OK. Da forstår jeg deg bedre. My bad. Takk. Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 1 hour ago, Salvesen. said: Ja det er helt søkt i mine øyne! I tabloidene står det at de først nå har funnet problemet, 24 timer++ på å finne feil i brannmur er helt søkt. Det står også at tjenesten er levert av under leverandører. At de ikke har automatiske tester som sjekker at porter etc er åpent som det skal virker helt sinnsykt useriøst. Å at ingen klarer å oppdage slike feil på ett døgn? Har de outsourcet tjenesten til Bjarne på 96? Nei pr nå kjøper jeg ikke forklaringen i det hele tatt, og om så må det ryddes kraftig opp. Skal vi se, oppdatere firmware, slå av telefonen og ta en ferie på hytten... Fra en som har jobbet innen IKT så er brannmur fort et sted å begynne. Enten er det grov inkompetanse, totalt manglende kommunikasjon eller så er "en feil på brannmur" at den har stått åpen. Ja, er helt enig at det forventes at det er tjenester som sjekker om tjenester, porter og ip er tilgjengelig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Alfred_A skrev (1 minutt siden): Skal vi se, oppdatere firmware, slå av telefonen og ta en ferie på hytten... Fra en som har jobbet innen IKT så er brannmur fort et sted å begynne. Enten er det grov inkompetanse, totalt manglende kommunikasjon eller så er "en feil på brannmur" at den har stått åpen. Ja, er helt enig at det forventes at det er tjenester som sjekker om tjenester, porter og ip er tilgjengelig. Jepp, har selv 12+ år innenfor teknisk støtte på forskjellige vis og brannmur er jo titt og ofte ett problem og det bør en kunne oppdage innen minutter ikke dager😅 helst automatisk Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Orion666 skrev (1 time siden): Du mener kunnskapsnivået på jernbane på dette forumet er bedre enn i Bane NOR? Mulig ikke kompetansenivået, men vilje, ansvar og evnen til fornyelse er helt i samsvar med at det er en verna bedrift hvor daglige feil og forsinkelser nå er en normaltilstand. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) 15 hours ago, NorsknRev said: Naboen min hadde jobbet med jernbane hele livet før han pensjonerte seg for et par år siden. Det han fortalte om styresystemet på Oslo S fikk meg til å tenke på teknisk museum. Det var hyllerad etter hyllerad med mekaniske releer. Da skyldes nok feilen i brannmuren rust i armeringen. Bør kunne fikses med Biltema rusteter og et lite strøk med Bengallakk. Endret 11 timer siden av arne22 2 Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 3 minutes ago, arne22 said: Da skyldes nok feilen i brannmuren rust i armeringen. Bør kunne fikses med Biltema rusteter. Den var fin. Der måtte jeg faktisk dra på smilebåndet. Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Brudd i 3 nye kabler mellom Estland og Finland; https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/i/0VXRvA/ytterligere-tre-kabler-oedelagt-mellom-estland-og-finland Har sikkert ingenting med Ruzzland å gjøre. Lenke til kommentar
James G Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Salvesen. skrev (4 timer siden): Ja det er helt søkt i mine øyne! I tabloidene står det at de først nå har funnet problemet, 24 timer++ på å finne feil i brannmur er helt søkt. Det står også at tjenesten er levert av under leverandører. At de ikke har automatiske tester som sjekker at porter etc er åpent som det skal virker helt sinnsykt useriøst. Å at ingen klarer å oppdage slike feil på ett døgn? Har de outsourcet tjenesten til Bjarne på 96? Nei pr nå kjøper jeg ikke forklaringen i det hele tatt, og om så må det ryddes kraftig opp. Ja, for et så stort og viktig system er det vanskelig å forestille seg at de ikke har en plan B, og heller ikke har rollback og øvelser før vedlikehold og oppdatering av innstillinger. Og det høres ut som de distribuerte oppdateringen direkte inn i produksjonsmiljøet, sammen med backup-systemet, og ingen visste hva noen andre gjorde. Hvis dette er tilfelle, er tillatelseskontrollen og arbeidsprosessene Bane Nor har ikke like gode som for et lite IKT selskap. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Sitat Eriksen avviser at cyberangrep, feil fra teknisk oppgradering eller at fremmede makter hadde noe med feilen å gjøre. Han understreker også at kompetansen i konsernledelsen er god nok. https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=175495 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden): https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=175495 Alt er fint med andre ord😅 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Salvesen. skrev (6 timer siden): Ja det er helt søkt i mine øyne! I tabloidene står det at de først nå har funnet problemet, 24 timer++ på å finne feil i brannmur er helt søkt. Det står også at tjenesten er levert av under leverandører. At de ikke har automatiske tester som sjekker at porter etc er åpent som det skal virker helt sinnsykt useriøst. Å at ingen klarer å oppdage slike feil på ett døgn? Har de outsourcet tjenesten til Bjarne på 96? Nei pr nå kjøper jeg ikke forklaringen i det hele tatt, og om så må det ryddes kraftig opp. Du får søke jobben som hovedansvarlig for landsomfattende IT-sjef for Bane Nor. Tipper de vil bli kjempeglade for en kompetent person som kan løse alle problemer innen 24 timer.( lønn spiller ingen rolle) Og ikke minst, alle passasjerer kommer til å elske deg resten av livet siden du klarer alt dette der... Ønsker deg lykke til..^^ 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Jarmo skrev (Akkurat nå): Du får søke jobben som hovedansvarlig for landsomfattende IT-sjef for Bane Nor. Tipper de vil bli kjempeglade for en kompetent person som kan løse alle problemer innen 24 timer.( lønn spiller ingen rolle) Og ikke minst, alle passasjerer kommer til å elske deg resten av livet siden du klarer alt dette der... Ønsker deg lykke til..^^ Jo takk, men jeg har jobb og har ikke tenkt å bytte bransje. Jeg liker å jobbe med moderne teknologi.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå