Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er Bane NOR hacket av en fremmed stat?

Anbefalte innlegg

Er påfallende at ikke samferdselsministeren er på banen (unnskyld ordspillet), eller er det media som ikke har gitt ham plass? Måtte google hvem det var, en Nygård jeg ikke kan si at jeg har bitt meg særlig merke i.

:utakt skrev (11 minutter siden):

Jeg syns det er interessant at tabbekvoten i Bane Nor synes uendelig. Uansett hva som skjer kan man peke på "etterslep", og det er helt sikkert mye sant i det, men samtidig opplever jeg ikke at det er noen reelle konsekvenser  for at tilbudet er så latterlig ustabilt. 

Det jobber veldig mange veldig dyktige folk i jernbanesektoren. De fortjener bedre ledelse. 

Jeg kjenner ikke "befolkningspyramiden" særlig godt for Bane Nor, men hører jo stadig om alle direktørene innen norsk jernbane. Kanskje det trenges en bedre ledelse, og at noe man kan slanke organisasjonen i forbindelse med en evaluering? Kan jo bli ansvarspulverisering med så mange kokker. Samferdselsministeren bør komme seg fra juleferie snarest, ellers bør han ryke først. Eller kanskje han er togfast?

edit: Ser nå han er nevnt i kommentaren på VG, så er nok kommet på jobb. VG krever at forklaringen kommer ut i offentligheten. (https://www.vg.no/nyheter/i/W0ePdL/togstans-nei-dette-er-ikke-greit)

Endret av Cascada81
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinfører skrev (38 minutter siden):

Mye mulig men det virker utdatert 

Tja, specen ble ferdig i 2000, innført i Norge og en rekke andre land rundt 06-07. Nyeste versjon kom i 2016, usikker på om vi bruker det, kan se sånn ut på Bane Nord sine sider.

Så er jo spørsmål om det er godt nok? Og til det det brukes til, vil jeg tro at det er det. Luftfarten baserer seg jo fortsatt i stor grad på AM-radio, og det er veldig sikkert å fly?

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Orion666 said:

Bane Nor SF er et statlig heleid selskap. SF står for Statlig Foretak.

Har da aldri påstått noe annet? Men Bane Nor i dagens form ble vel opprettet i forbindelse med jernbanereformen, som jeg antar "privatiseringen" som ble nevnt i innlegget jeg refererte til mente. 

Meg bekjent ble ting verken betydelig bedre eller verre av at noen private selskaper fikk operere noen togsett. Men det oppsto vel en liten haug nye direktørstillinger i diverse foretak.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (49 minutter siden):

Har da aldri påstått noe annet? Men Bane Nor i dagens form ble vel opprettet i forbindelse med jernbanereformen, som jeg antar "privatiseringen" som ble nevnt i innlegget jeg refererte til mente. 

Det er altså ikke en privatisering.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (44 minutter siden):

Om de ble hakket av Russland, ville vi få vite det? Eller ville det bli forsøkt dysset ned?

Det er vel bare én hacking-operasjon som av myndighetene er blitt plassert til å være russisk? ….men det skjer mange ganger hver dag.

Lenke til kommentar
SteelyD skrev (8 timer siden):

BankId nede, nødnumrene nede,

BankID er jo nede i perioder året rundt, stort sett en ganske kort periode men de har relativt hyppige nedetider etter min mening.
Nødnummere kommer av helt andre årsaker enn hacking. Har ikke detaljene her men det har blitt undersøkt grundig hver gang og det en "tilfeldigheter"/andre konkrete årsaker.

Lenke til kommentar

Privatisering av togselskaper løste ikke problemene med BaneNor. De private togselskapene kjører på det samme sporet som BaneNor er ansvarlig for. Det var BaneNor sitt ansvarsområde som var problemet, både før og nå.

NSB må gjenopprettes, og gis ansvaret for infrastrukturen. Ikke bare være et firma som kjører tog på BaneNor sine skinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...