Gå til innhold

Er Bane NOR hacket av en fremmed stat?


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (3 timer siden):

Og hvis man allerede er på det nivået av feilsøkingskompetanse så vil nok det å se i en logg være tilstrekkelig for å frikjenne en komponent.

Så når loggen bekrefter at komponenten gjør akkurat det den skal, så ville du ha frikjent den?
Da ville du ha oversett feilen her..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (4 timer siden):

Du viser her en voldsom tro på egne evner, samt en fast overbevisning om at alle andre er idioter.

Han får søke jobb der, for de søker etter en nettverksingeniør med søknadsfrist 27/1-2025. 😃Da er vi nok garantert rask og effektiv feilsøking på alle årets dager 24/7.

Av kravene oppgir de at det er en fordel med kjennskap til Juniper og Cisco.
Da tipper jeg at en av disse har levert boksen som tok kvelden 1. juledag.

Selvsagt så kan tiden for feilsøking kritiseres, men 1. juledag var de nok ikke så mange på jobb. Og kanskje heller ikke de beste folkene. Det tar tid å kalle inn ekstra folk, og hvor er de som kan ta en avgjørelse på hva som skal gjøres/prøves.
Det enkleste i verden er å være verdensmester på et anonymt forum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (21 minutter siden):

Selvsagt så kan tiden for feilsøking kritiseres, men 1. juledag var de nok ikke så mange på jobb. Og kanskje heller ikke de beste folkene. Det tar tid å kalle inn ekstra folk, og hvor er de som kan ta en avgjørelse på hva som skal gjøres/prøves.
Det enkleste i verden er å være verdensmester på et anonymt forum.

Ja dette tror jeg er hovedproblemet. Laber kompetanse, lite folk og sannsynligvis dårlig planlegging i forkant. Så ble det nok mye armer og bein en stund, kanskje ødela de enda mer osv.

Men det er fortsatt kritikkverdig, og en bør se over prosessene sine. Spessielt de som omhandler support og helligdager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja dette tror jeg er hovedproblemet. Laber kompetanse, lite folk og sannsynligvis dårlig planlegging i forkant. Så ble det nok mye armer og bein en stund, kanskje ødela de enda mer osv.

Jeg tror heller at det tok lang tid fordi de som var igjen på jobb, eller kunne tilkalles på kort varsel, har instruks om å være litt forsiktig. Beslutningen om å stenge ned den aktive node ble nok ikke tatt før de hadde et tilstrekkelig nivå med kompetente folk til stede.

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Men det er fortsatt kritikkverdig, og en bør se over prosessene sine. Spessielt de som omhandler support og helligdager. 

At utgående nettverkstrafikk bare stopper, samtidig som det ser normalt ut i loggen, grenser opp mot en Svart Svane. Du har muligens bikket over den terskelen for ting som er så usannsynlig at det ikke blir vurdert engang. En ekstra boks kunne kanskje virket som et catch-all for eksotiske feil, det kunne sannsynligvis også en virtualisert brannmur gjøre. Det blir nok tatt opp i sluttrapporten..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Jeg tror heller at det tok lang tid fordi de som var igjen på jobb, eller kunne tilkalles på kort varsel, har instruks om å være litt forsiktig. Beslutningen om å stenge ned den aktive node ble nok ikke tatt før de hadde et tilstrekkelig nivå med kompetente folk til stede.

At utgående nettverkstrafikk bare stopper, samtidig som det ser normalt ut i loggen, grenser opp mot en Svart Svane. Du har muligens bikket over den terskelen for ting som er så usannsynlig at det ikke blir vurdert engang. En ekstra boks kunne kanskje virket som et catch-all for eksotiske feil, det kunne sannsynligvis også en virtualisert brannmur gjøre. Det blir nok tatt opp i sluttrapporten..

Ja vi er nok enig i at bemanningen er en stor faktor her. Men slik skal en ha gode prosedyrer for. Forhåpentligvis får de det nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er morsom den sarkasmen der om at hvis man kritiserer Bane NOR for noe så bør man umiddelbart søke jobben som sjef siden man tror man er så mye bedre. Det er jo en fin ad hominem avledning for folk som iherdig forsvarer et Bane NOR som får mer og mer penger og yter dårligere og dårligere tjenester. 

Hvordan man gjør feilsøking lar jeg ligge, men det er ingen som stusser over narrativet her? Man har en en brannmur, og noe på den går fysisk i stykker(maskinvarefeil). Mens det vanligvis resulterer i et ras av logger og andre ting som tilsier at boksen har et åpenbart problem så er det ikke et pip om at noe er galt. Denne fysiske feilen fører også til en veldig spesifikk feilsituasjon, nemlig at tjenesten tar kvelden, men det er bare utgående trafikk, ikke inngående og man kan tydeligvis logge seg inn og brannmuren forteller at alt er i skjønneste orden.

Umiddelbart ville jeg tenkt feilkonfigurasjon eller bug i software og ikke maskinvare, men alt mellom himmel og jord kan skje og det kan jo hende at Bane NOR er verdens uheldigste organisasjon og ingen andre hadde klart å gjøre en bedre jobb i dette tilfellet.(Sarkasme er gøy).

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...