Gå til innhold

Er Bane NOR hacket av en fremmed stat?


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (3 timer siden):

Og hvis man allerede er på det nivået av feilsøkingskompetanse så vil nok det å se i en logg være tilstrekkelig for å frikjenne en komponent.

Så når loggen bekrefter at komponenten gjør akkurat det den skal, så ville du ha frikjent den?
Da ville du ha oversett feilen her..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (4 timer siden):

Du viser her en voldsom tro på egne evner, samt en fast overbevisning om at alle andre er idioter.

Han får søke jobb der, for de søker etter en nettverksingeniør med søknadsfrist 27/1-2025. 😃Da er vi nok garantert rask og effektiv feilsøking på alle årets dager 24/7.

Av kravene oppgir de at det er en fordel med kjennskap til Juniper og Cisco.
Da tipper jeg at en av disse har levert boksen som tok kvelden 1. juledag.

Selvsagt så kan tiden for feilsøking kritiseres, men 1. juledag var de nok ikke så mange på jobb. Og kanskje heller ikke de beste folkene. Det tar tid å kalle inn ekstra folk, og hvor er de som kan ta en avgjørelse på hva som skal gjøres/prøves.
Det enkleste i verden er å være verdensmester på et anonymt forum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (21 minutter siden):

Selvsagt så kan tiden for feilsøking kritiseres, men 1. juledag var de nok ikke så mange på jobb. Og kanskje heller ikke de beste folkene. Det tar tid å kalle inn ekstra folk, og hvor er de som kan ta en avgjørelse på hva som skal gjøres/prøves.
Det enkleste i verden er å være verdensmester på et anonymt forum.

Ja dette tror jeg er hovedproblemet. Laber kompetanse, lite folk og sannsynligvis dårlig planlegging i forkant. Så ble det nok mye armer og bein en stund, kanskje ødela de enda mer osv.

Men det er fortsatt kritikkverdig, og en bør se over prosessene sine. Spessielt de som omhandler support og helligdager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja dette tror jeg er hovedproblemet. Laber kompetanse, lite folk og sannsynligvis dårlig planlegging i forkant. Så ble det nok mye armer og bein en stund, kanskje ødela de enda mer osv.

Jeg tror heller at det tok lang tid fordi de som var igjen på jobb, eller kunne tilkalles på kort varsel, har instruks om å være litt forsiktig. Beslutningen om å stenge ned den aktive node ble nok ikke tatt før de hadde et tilstrekkelig nivå med kompetente folk til stede.

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Men det er fortsatt kritikkverdig, og en bør se over prosessene sine. Spessielt de som omhandler support og helligdager. 

At utgående nettverkstrafikk bare stopper, samtidig som det ser normalt ut i loggen, grenser opp mot en Svart Svane. Du har muligens bikket over den terskelen for ting som er så usannsynlig at det ikke blir vurdert engang. En ekstra boks kunne kanskje virket som et catch-all for eksotiske feil, det kunne sannsynligvis også en virtualisert brannmur gjøre. Det blir nok tatt opp i sluttrapporten..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Jeg tror heller at det tok lang tid fordi de som var igjen på jobb, eller kunne tilkalles på kort varsel, har instruks om å være litt forsiktig. Beslutningen om å stenge ned den aktive node ble nok ikke tatt før de hadde et tilstrekkelig nivå med kompetente folk til stede.

At utgående nettverkstrafikk bare stopper, samtidig som det ser normalt ut i loggen, grenser opp mot en Svart Svane. Du har muligens bikket over den terskelen for ting som er så usannsynlig at det ikke blir vurdert engang. En ekstra boks kunne kanskje virket som et catch-all for eksotiske feil, det kunne sannsynligvis også en virtualisert brannmur gjøre. Det blir nok tatt opp i sluttrapporten..

Ja vi er nok enig i at bemanningen er en stor faktor her. Men slik skal en ha gode prosedyrer for. Forhåpentligvis får de det nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er morsom den sarkasmen der om at hvis man kritiserer Bane NOR for noe så bør man umiddelbart søke jobben som sjef siden man tror man er så mye bedre. Det er jo en fin ad hominem avledning for folk som iherdig forsvarer et Bane NOR som får mer og mer penger og yter dårligere og dårligere tjenester. 

Hvordan man gjør feilsøking lar jeg ligge, men det er ingen som stusser over narrativet her? Man har en en brannmur, og noe på den går fysisk i stykker(maskinvarefeil). Mens det vanligvis resulterer i et ras av logger og andre ting som tilsier at boksen har et åpenbart problem så er det ikke et pip om at noe er galt. Denne fysiske feilen fører også til en veldig spesifikk feilsituasjon, nemlig at tjenesten tar kvelden, men det er bare utgående trafikk, ikke inngående og man kan tydeligvis logge seg inn og brannmuren forteller at alt er i skjønneste orden.

Umiddelbart ville jeg tenkt feilkonfigurasjon eller bug i software og ikke maskinvare, men alt mellom himmel og jord kan skje og det kan jo hende at Bane NOR er verdens uheldigste organisasjon og ingen andre hadde klart å gjøre en bedre jobb i dette tilfellet.(Sarkasme er gøy).

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Den er morsom den sarkasmen der om at hvis man kritiserer Bane NOR for noe så bør man umiddelbart søke jobben som sjef siden man tror man er så mye bedre.

Så lenge du opphøyer deg selv til stormester i feilsøking og alle andre til idioter må du nesten tåle å få noen sarkasmer slengt etter deg. :D

Nå får ikke jeg lest den digi-artikkelen men om jeg holder meg til den eposten som er sitert tidligere i tråden ser jeg egentlig lite som tilsier at Bane Nor er spesielt dårlige på feilsøking. Mulig det er mer info i selve artikkelen, som tidsbruk, personellsituasjon og retningslinjer de må forholde seg til når de jobber på et system som i teorien er i produksjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Så lenge du opphøyer deg selv til stormester i feilsøking og alle andre til idioter må du nesten tåle å få noen sarkasmer slengt etter deg. :D

For å presisere. Din måte å feilsøke på er "ikke alle andre". Heldigvis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Større risko for at div 50-talls teknologi som Bane Nor fortsatt bruker til signalsystem feiler.  Dette skjer fordi overgang til nytt signalsystem hele tiden har avventet og blitt utsatt i tid pga ERTMS som ny europeisk standard.  En ny nasjonal standard hadde vært raskere, men som sagt ikke noe som har blitt vurdert pga behovet for felles system på tvers av landegrenser.  https://www.banenor.no/nyheter-og-aktuelt/nyheter/2024/usikker-framdrift-for-nytt-signalsystem/

Nye ERTMS når den blir innført er fortsatt en ganske umoden standard og leste vel senest ifjor høst at all togtrafikken stod stille et sted i Sverige pga bug i dette eller GSM-R. (Med forbehold, da jeg ikke finner tilbake til artikkelen nå)

Togene er formelt ikke Bane Nor sitt ansvar men der sliter Mantena/Stadler og Norske Tog fortsatt med vedlikeholds-etterslep pga oversvømming av verkstedet i Lodalen under ekstremværet Hans i Aug 2023.  Bedrer ikke situasjonen at nye togsett som skal komme 2025 er forsinket.   Dermed kjøres det mange flere korte togsett som ikke er så bra når mange tog i tillegg innstilles i rushtiden når det er mest behov for lange togsett. 

https://mantena.org/nyhet_no/2025/mantena-markerte-slutten-pa-vedlikehold-av-togene-pa-ostlandet-31-desember-2024/

Et annet faktum er at Vy vel opererer flere busser enn tog (gml Nettbuss), så derfor er terskelen svært lav for buss-for-tog. 

Men aller mest synes jeg både Vy og Bane Nor har inkompetente konsernsjefer.  De har hatt rikelig tid til å gjøre forbedringer, selv om en tar hensyn til varierende værhane-finansiering av politikerne.

 

Endret av Rune_says
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tja, er det egentlig noen her som har forsvart Bane Nor?

Slik jeg oppfatter det så stilles det spørsmål ved at "noen" trekker bastante slutninger uten å sitte med nok informasjon.
Vi har på langt nær nok informasjon om noe som helst i denne saken, og vi vet heller ikke om det som står i artikkelen hos digi.no faktisk er en riktig beskrivelse av forløpet. Da blir faktagrunnlaget ganske så tynt.

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (2 timer siden):

Tja, er det egentlig noen her som har forsvart Bane Nor?

Slik jeg oppfatter det så stilles det spørsmål ved at "noen" trekker bastante slutninger uten å sitte med nok informasjon.
Vi har på langt nær nok informasjon om noe som helst i denne saken, og vi vet heller ikke om det som står i artikkelen hos digi.no faktisk er en riktig beskrivelse av forløpet. Da blir faktagrunnlaget ganske så tynt.

Det eneste sikre faktum vi har er at det tok 12 timer før noen fant ut man skulle ta en shutdown og la den redundante brannmuren ta over. Det høres i utgangspunktet veldig mye ut.

Det du kaller bastante slutninger er spekulasjoner nettopp fordi faktagrunnlaget er tynt. Så kan det hende at de spekulasjonene er noe farget av at Bane Nor på omtrent alle områder virker komplett udugelige. Vet ikke om du har lest forrige innlegg. Synes du ikke den forklaringen virker litt "fishy" og litt hånd i handske for et narrativ om at ingen i verden kan klandres for noe som helst og hvertfall ikke Bane NOR?

Jeg synes det hvertfall er faglig interessant for her har man utstyr i den såkalte "enterprise"-kategorien som vanligvis skriker og bærer seg for den minste bagatell, men som i dette tilfellet opplever en HW-feil som tar ut hele tjenesten uten at den sier et pip eller gir andre tegn til at noe er galt.

Får vi vite hva som egentlig har skjedd eller blir det bare en masse tåkelegging, et par pliktaktige oppvaskmøter og alt fortsetter som før? Tipper det siste. 

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, uname -i said:

Det eneste sikre faktum vi har er at det tok 12 timer før noen fant ut man skulle ta en shutdown og la den redundante brannmuren ta over. Det høres i utgangspunktet veldig mye ut.

Neida, dette er ganske normalt i de fleste bransjer, spesielt innenfor luftfart og atomkraft. Der lar man alltid feilen kjøre i minst 12 timer før man lar bacupsystemet ta over, slik at man unngår unødvendig bruk av bacupsystemer.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Pippa hadde nok fort fått en annen låt vis man bestemte seg f.eks å utsette lønn/goder/bonus oppover i administrasjonen.
Litt av poenget med å dele opp NSB var vel også at man får muligheten til at transportør kan viderefakturere til fasilitør for å ikke oppfylle sine forpliktelser, men det ser ut som det er noe som mangler i dagens ansvarsfraskrivende stilleibåten kultur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...