Simen1 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Håvard skrev (10 timer siden): This. Tenker at reservesystemet er tenkt brukt for å avvikle pågående trafikk, ikke fortsette med mer. Når reservesystemet er i bruk har man heller intet reserve.. Hva er verdien av et reservesystem som bare klarer å legge til rette for avvikling og nedstengning? Poenget med reserve bør vel være å opprettholde mest mulig funksjon? Hvis problemet er at reserven ikke har noe reserve selv så bør man vel bygge nettopp det, sånn at togene kan gå nogen lunde normalt. Hvis jernbanen er så ulønnsom at vedlikeholdsetterslepet er 30+ år så bør man ta et valg om jernbane er noe vi bør fortsette med eller avvikle. Kanskje det rett og slett hadde vært mer samfunnsøkonomi busser og trailere? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 uname -i skrev (1 time siden): Et reservessystem som er helt uavhengig og med sitt eget nett bare for å parkere togene? OK. Det er da litt rart at BaneNors sjef ikke bare kunne si det på direkte spørsmål fra Aftenpostens journalist. Det er litt meir enn å berre parkere toga, det handlar mest om å få losa toga som alt er i fart trygt i hamn på togstasjonen utan at det oppstår ein kollisjon. Ståande instruks er uansett at ved bortfall av signalsystemet så skal alle tog stoppe. Er ellers einig i at det har relativt lite hensikt å ha eit reservesystem om det ikkje skal brukast. Ettersom unskuldninga for å ikkje bruke det var at ein ikkje viste kor lenge feilen kom til å vare så tyder det på at ein ikkje er godt nok trente i å bruke reservesystemet, og at leiinga vurderte det slik at det kanskje var meir tidseffektivt å avvente til feilen var retta framfor å bruke tid på å lese seg opp på eit reservesystem. Det kan sjølvsagt være at reservesystemet er tenkt brukt ved varig utfall av primærsystemet slik at ein då har tid til å sende alle lokkførarane på todagers kurs før ein tek i bruk reservesystemet? Eg heller uansett til at det mest sannsynlege er menneskeleg feil i samband med arbeid på systemet, samt låg bemanning og lite sjefar på jobb ettersom det var helligdag, som gjorde at det tok så lang tid å rette opp i feilen. Om ein framand stat skulle stå bak så virker det veldig rart at ein då ikkje valde andre juledag eller kanskje helst fyrste nyttårsdag, då hadde denne signalfeilen verkeleg gitt konsekvensar. Fyrste juledag er det uansett relativt få reisande, så dei som vart berørt var nok fyrst og fremst dei som skulle på dagstur innom slektningane sine på julebesøk. Det at ein ikkje får vært med på den tradisjonelle fyrste juledagsmiddagen hos tante og onkel er sjølvsagt leit for dei som blir råka, men særleg med til nasjonal konsekvens er det ikkje. Derimot om det er mange som ikkje klarer å møte på jobb til avtalt tid etter jul eller nyttår så gir det heilt andre konsekvensar. Om dette skulle være hackerangrep som ikkje er guttestrekar så må motivet eventuelt være å teste sårbarheita, men det vil være veldig risikabelt ettersom svakheita i systemet nok blir fiksa når ein identifiserer svakheita som mogleggjorde eit hacking angrep. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) The Avatar skrev (1 time siden): Er ellers einig i at det har relativt lite hensikt å ha eit reservesystem om det ikkje skal brukast. Ettersom unskuldninga for å ikkje bruke det var at ein ikkje viste kor lenge feilen kom til å vare så tyder det på at ein ikkje er godt nok trente i å bruke reservesystemet, og at leiinga vurderte det slik at det kanskje var meir tidseffektivt å avvente til feilen var retta framfor å bruke tid på å lese seg opp på eit reservesystem. Det kan sjølvsagt være at reservesystemet er tenkt brukt ved varig utfall av primærsystemet slik at ein då har tid til å sende alle lokkførarane på todagers kurs før ein tek i bruk reservesystemet? I Bane NOR i sin pressemelding avslørte at de ikke visste noe som helst om hvor lang tid det ville ta å fikse. 3 timer? 3 dager? Ingen aning. Det man gjør da er å sette i gang reservesystemet parallelt med at man prøver å fikse primærsystemet. Men det ble tydeligvis ikke gjort og årsaken til det er trolig at de vet at reservesystemet ikke virker. For det er ikke bare å kjøpe inn et reservesystem. Det må testes jevnlig, dvs at togene faktisk bruker reservesystemet slik at man opparbeider seg rutiner og kunnskap slik at en switch går på skinner når det trengs. Og så må det vedlikeholdes slik at endringer på primærsystemet også skjer på reservesystemet. Ellers vil det bare ligge brakk og opparbeide seg teknisk gjeld. Men alt det krever at noen tar ansvar og gidder å jobbe og min teori er at for Bane NOR så er alt det der et digert ork. Tog vil aldri bli bra i Norge før noe veldig drastisk skjer med Bane NORs kultur og organisasjon. Endret 27. desember 2024 av uname -i 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Det som jeg synes er interessant er om denne feilen skyldes at man har jobbet med system endringer rett oppunder jul. Jeg har god kunnskap om hvilke rutiner vi har på egen arbeidsplass - og der ville ingen fått lov til å gjøre endringer tett opp mot jul. Vil si det slik at dersom man skulle gjøre endringer så måtte det skj senest i løpet av første uke i desember. Dette fordi man man må ha en normal drift situasjon på systemene en periode før jul,påske sommerferie osv.. Videre er jeg 100% enig at backup løsninger må man drille jevnlig på. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 The Avatar skrev (1 time siden): Det er litt meir enn å berre parkere toga, det handlar mest om å få losa toga som alt er i fart trygt i hamn på togstasjonen utan at det oppstår ein kollisjon. Ståande instruks er uansett at ved bortfall av signalsystemet så skal alle tog stoppe. Tog kan flyttes sakte og manuelt uten fare for kollisjon. Det er helt unødvendig å stoppe tog f.eks 500 meter fra stasjonen bare på grunn av et dusteprinsipp. Det skaper store problemer med å få folk av togene på trygge og praktiske steder. Tog bør kunne flyttes i gang/sykkel-hastighet i manuell modus trygt, dvs. med både kontrollsystemet og reservesystemet nede. Hvis stående instruks er total stopp, f.eks fordi ledelsen tror det gir størst ansvarsfraskrivelse, så vil det skape større problemer enn ved å tillate manuell sakte flytting. Det er i så fall en elendig praksis med store negative konsekvenser for passasjerene, som ledelsen bør stilles til ansvar for. Det samme gjelder frykten for å ta i bruk reservesystemer fordi man ikke har noen reserve-reserve. 1 Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 obygda skrev (15 minutter siden): Det som jeg synes er interessant er om denne feilen skyldes at man har jobbet med system endringer rett oppunder jul. Jeg har god kunnskap om hvilke rutiner vi har på egen arbeidsplass - og der ville ingen fått lov til å gjøre endringer tett opp mot jul. Vil si det slik at dersom man skulle gjøre endringer så måtte det skj senest i løpet av første uke i desember. Dette fordi man man må ha en normal drift situasjon på systemene en periode før jul,påske sommerferie osv.. Videre er jeg 100% enig at backup løsninger må man drille jevnlig på. Jeg håper det er lite sannsynlig at det er gjort endringer, men ettersom det er brannmur(er) som det snakkes om så kan det ha kommet en kritisk sikkerhetsoppdatering. Slike velger de fleste å installere selv om man er i "frys" periode. Normalt har man kritiske brannmurer i aktiv/passiv rolle, og man oppdaterer bare den ene. Feiler noe etter oppdatering så bytter man bare rollen, og alt skal være tilbake i normal tilstand. Men det er mye vi ikke vet om hva som er gjort, og ikke gjort. Kanskje får vi heller aldri vite det. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg regner med det er etterretningsvirksomhet for å teste sårbarheten til infrastrukturen. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Powertrainer skrev (Akkurat nå): Jeg regner med det er etterretningsvirksomhet for å teste sårbarheten til infrastrukturen. Jeg regner det som sikkert at det ikke er det. Det du driver med her er jo å så frø for nye konspirasjonsteorier..... 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 obygda skrev (11 minutter siden): Jeg regner det som sikkert at det ikke er det. Det du driver med her er jo å så frø for nye konspirasjonsteorier..... Det kan godt være, det får være opp til hver enkelt hvordan de vil tolke det. Vi vet jo hvilken tid vi lever i så jeg vil ikke si at det er helt usannsynlig. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Kanskje noe sånt? https://en.wikipedia.org/wiki/2024_CrowdStrike-related_IT_outages En oppdatering som *skulle* være helt triviell men som viste seg å krasje grundig, uten at det var blitt fanget opp under test(fordi testen ikke ble utført helt likt som produksjon) Dette utelukker selvfølgelig ikke en ondsinnet aktør men hendelige uhell kan være vel så destruktive. Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Sabotasje fra fremmed stat er ikke helt usannsynlig. Det vil være en legitim strategi, dog ikke tillitsskapende, å dysse ned sabotasjeaksjoner. Rasjonalet bak er at det er mindre attraktivt å utføre en sabotasjeaksjon mot infrastruktur i Norge hvis det ikke skaper frykt/ gir noen form for cred til de som måtte stå bak. Sabotasjeaksjoner har også kostnader, og er ikke uten risiko for både oppdagelse og konsekvenser, så fjerner man noe av gevinsten/ formålet bak sabotasjeaksjonen, kan fremmed finne det lite hensiktsmessig i framtiden. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 27. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2024 obygda skrev (53 minutter siden): Jeg regner det som sikkert at det ikke er det. Det du driver med her er jo å så frø for nye konspirasjonsteorier..... Det er ikke en konspirasjonsteori å fastslå at våre fremste motparter (Russland, Kina) kontinuerlig tester vår samfunnskritiske systemer innenfor banker, betaling, strømforsyning, kommunikasjon, samferdsel og så videre. Dette skjer hver dag, hele dagen. Det tester våre sikkerhetssystemer, nedetider, tekniske tiltak, politiske konsekvenser og den politiske kommunikasjonen. All kunnskapen de får ved denne treningen brukes til den dagen de skal gjøre store, koordinerte angrep. Dette gjøres samtidig mot alle våre allierte land for å venne oss til denne påvirkningen, og for å tøye grensene for når et NATO-land påberoper seg Artikkel 5. Jeg forstår ikke hva det er som gjør deg så sikker på at akkurat dette angrepet IKKE er utført av en fremmed makt. 3 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Hanlon's Razor: 'Never ascribe to malice that which is adequately explained by incompetence.' Nå har Bane Nors sjef sagt at det ikke har vært noe angrep og han har absolutt null grunn til å lyve om det. Det ville tvert i mot vært en gavepakkke til Bane NOR om de kunne lagt skylda på noen andre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Orion666 skrev (2 minutter siden): Jeg forstår ikke hva det er som gjør deg så sikker på at akkurat dette angrepet IKKE er utført av en fremmed makt. Det trenger ikke være utført av fremmede makter, for at de skal kunne observere vår respons og høste erfaringer, som senere kan brukes mot oss i f.eks et koordinert angrep. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 uname -i skrev (23 minutter siden): Hanlon's Razor: 'Never ascribe to malice that which is adequately explained by incompetence.' Nå har Bane Nors sjef sagt at det ikke har vært noe angrep og han har absolutt null grunn til å lyve om det. Det ville tvert i mot vært en gavepakkke til Bane NOR om de kunne lagt skylda på noen andre. Tenker det samme. Om Bane Nor hadde hatt den minste mulighet i verden til å skylde på andre - så hadde de gjort akkurat det. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 27. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2024 Simen1 skrev (46 minutter siden): Det trenger ikke være utført av fremmede makter, for at de skal kunne observere vår respons og høste erfaringer, som senere kan brukes mot oss i f.eks et koordinert angrep. Det er i prinsippet riktig, men en planmessig utførelse vil gi mer systematisk erfaringshøsting. Så kan de i tillegg høste erfaringer fra hendelser som ikke er villet i tillegg. De kan også gi penge-, utstyrs- og logistikkstøtte til andre grupper som enten utfører kriminelle tjenester mot betaling, eller bare vil skape faen og ustabilitet. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 2 hours ago, Orion666 said: Jeg forstår ikke hva det er som gjør deg så sikker på at akkurat dette angrepet IKKE er utført av en fremmed makt. Det eneste som er beskrevet i media det er jo at det har vært en teknisk svikt ved systemet. Det har vært tilsvarende teknisk feil veldig mange ganger før, bare i litt mindre omfang enn denne gang. Det har også vært tilsvarende eller lignende tekniske feil i de systemene som har styrt flytrafikken. Hvis feilen denne gang har noe til felles med de feilene som har vært tidligere, da dreier det seg jo om en teknisk feil. Det har jo foreløpig ikke kommet fram noen opplysninger som kan sannsynliggjøre at denne feilen er stort annerledes i natur enn de tekniske feilene som har vært tidligere. Det har jo ikke kommet fram opplysninger som i seg selv sannsynliggjør det ene eller det annet, men man kan jo regne litt på sannsynligheter ut i fra de veldig mange tekniske feilene som har vært tidligere. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 27. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2024 arne22 skrev (22 minutter siden): Det har vært tilsvarende teknisk feil veldig mange ganger før, bare i litt mindre omfang enn denne gang. Det har også vært tilsvarende eller lignende tekniske feil i de systemene som har styrt flytrafikken. Her har du som et underliggende premiss at fremmede makters aldri har stått bak lignende hendelser noensinne tidligere, siden du mener denne hendelser er en statistisk utligger dersom det er en villet handling forårsaket av en fremmed makt? 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) Orion666 skrev (4 minutter siden): Her har du som et underliggende premiss at fremmede makters aldri har stått bak lignende hendelser noensinne tidligere, siden du mener denne hendelser er en statistisk utligger dersom det er en villet handling forårsaket av en fremmed makt? Et underliggende premiss for alle oss andre er at Bane NOR sier det er en teknisk feil og at det ikke finnes et fnugg av bevis for noe annet. Ditt underliggende premiss er fri fantasi. Endret 27. desember 2024 av uname -i Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 27. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2024 uname -i skrev (2 minutter siden): Et underliggende premiss for alle oss andre er at Bane NOR sier det er en teknisk feil og at det ikke finnes et fnugg av bevis for noe annet. Ditt underliggende premiss er fri fantasi. «Teknisk feil» er jo verdens største og minst spesifikke avvikskategori. Jeg tviler ikke på at det er en teknisk feil. Alle togreisende i Norge i går registrerte dette. Det er uomtvistelig. Jeg undrer på hva som er årsaken til feilen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå