Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er Bane NOR hacket av en fremmed stat?


Anbefalte innlegg

Er påfallende at ikke samferdselsministeren er på banen (unnskyld ordspillet), eller er det media som ikke har gitt ham plass? Måtte google hvem det var, en Nygård jeg ikke kan si at jeg har bitt meg særlig merke i.

:utakt skrev (11 minutter siden):

Jeg syns det er interessant at tabbekvoten i Bane Nor synes uendelig. Uansett hva som skjer kan man peke på "etterslep", og det er helt sikkert mye sant i det, men samtidig opplever jeg ikke at det er noen reelle konsekvenser  for at tilbudet er så latterlig ustabilt. 

Det jobber veldig mange veldig dyktige folk i jernbanesektoren. De fortjener bedre ledelse. 

Jeg kjenner ikke "befolkningspyramiden" særlig godt for Bane Nor, men hører jo stadig om alle direktørene innen norsk jernbane. Kanskje det trenges en bedre ledelse, og at noe man kan slanke organisasjonen i forbindelse med en evaluering? Kan jo bli ansvarspulverisering med så mange kokker. Samferdselsministeren bør komme seg fra juleferie snarest, ellers bør han ryke først. Eller kanskje han er togfast?

edit: Ser nå han er nevnt i kommentaren på VG, så er nok kommet på jobb. VG krever at forklaringen kommer ut i offentligheten. (https://www.vg.no/nyheter/i/W0ePdL/togstans-nei-dette-er-ikke-greit)

Endret av Cascada81
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinfører skrev (38 minutter siden):

Mye mulig men det virker utdatert 

Tja, specen ble ferdig i 2000, innført i Norge og en rekke andre land rundt 06-07. Nyeste versjon kom i 2016, usikker på om vi bruker det, kan se sånn ut på Bane Nord sine sider.

Så er jo spørsmål om det er godt nok? Og til det det brukes til, vil jeg tro at det er det. Luftfarten baserer seg jo fortsatt i stor grad på AM-radio, og det er veldig sikkert å fly?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Orion666 said:

Bane Nor SF er et statlig heleid selskap. SF står for Statlig Foretak.

Har da aldri påstått noe annet? Men Bane Nor i dagens form ble vel opprettet i forbindelse med jernbanereformen, som jeg antar "privatiseringen" som ble nevnt i innlegget jeg refererte til mente. 

Meg bekjent ble ting verken betydelig bedre eller verre av at noen private selskaper fikk operere noen togsett. Men det oppsto vel en liten haug nye direktørstillinger i diverse foretak.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (49 minutter siden):

Har da aldri påstått noe annet? Men Bane Nor i dagens form ble vel opprettet i forbindelse med jernbanereformen, som jeg antar "privatiseringen" som ble nevnt i innlegget jeg refererte til mente. 

Det er altså ikke en privatisering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (44 minutter siden):

Om de ble hakket av Russland, ville vi få vite det? Eller ville det bli forsøkt dysset ned?

Det er vel bare én hacking-operasjon som av myndighetene er blitt plassert til å være russisk? ….men det skjer mange ganger hver dag.

Lenke til kommentar
SteelyD skrev (8 timer siden):

BankId nede, nødnumrene nede,

BankID er jo nede i perioder året rundt, stort sett en ganske kort periode men de har relativt hyppige nedetider etter min mening.
Nødnummere kommer av helt andre årsaker enn hacking. Har ikke detaljene her men det har blitt undersøkt grundig hver gang og det en "tilfeldigheter"/andre konkrete årsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Privatisering av togselskaper løste ikke problemene med BaneNor. De private togselskapene kjører på det samme sporet som BaneNor er ansvarlig for. Det var BaneNor sitt ansvarsområde som var problemet, både før og nå.

NSB må gjenopprettes, og gis ansvaret for infrastrukturen. Ikke bare være et firma som kjører tog på BaneNor sine skinner.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Orion666 said:

Det er altså ikke en privatisering.

Som jeg heller aldri har påstått, så forstår ikke helt hvorfor du poengterer det til meg.

Hensikten med reformen som førte til at Bane Nor ble opprettet var dog å konkurranseutsette drift av togsettene. Tipper det er det hvem enn det var jeg opprinnelig svarte omtaler som "privatiseringen".

Lenke til kommentar
4 hours ago, Mannen med ljåen said:

Privatisering av togselskaper løste ikke problemene med BaneNor. De private togselskapene kjører på det samme sporet som BaneNor er ansvarlig for. Det var BaneNor sitt ansvarsområde som var problemet, både før og nå.

Nei, hvordan noen trodde det å splitte Jernbaneverket opp i Bane Nor og Jernbanedirektoratet skulle løse noe som helst er rett og slett fascinerende.

4 hours ago, Mannen med ljåen said:

NSB må gjenopprettes, og gis ansvaret for infrastrukturen. Ikke bare være et firma som kjører tog på BaneNor sine skinner

 

Vil det å fusjonere Bane Nor inn i et gjenopprettet NSB magisk løse problemene? Jeg aner ikbe, bare lurer på hvorfor 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (13 timer siden):

Du mener at norsk jernbane fungerte som en drøm før privatiseringen?

Nei, men privatiseringen har gjort så ingen lenger tar ansvar. Ingen vil bruke mer penger enn de må, og dermed er det ting som utgår. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, majer said:

Nei, men privatiseringen har gjort så ingen lenger tar ansvar. Ingen vil bruke mer penger enn de må, og dermed er det ting som utgår. 

Du mener konkurranseutsetting av drift av selve togsettene har noen som helst betydning på ansvaret det statlige foretaket Bane Nor tar eller ikke tar? Ansvar som før lå hos det statlige forvaltningsorganet Jernbaneverket?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

– Det er knyttet til en feil på brannmur som sikrer den digitale infrastrukturen. Vi jobber sammen med leverandør for å finne ut av dette, sier pressevakt Øystein Paulsen til NRK klokka 09.50 torsdag.

Han sier det ikke er noen indikasjoner på at feilen skyldes sabotasje.

https://www.nrk.no/stor-oslo/togproblemer-og-forsinkelser-1.11771867

Den mest vanlige feilen man opplever om dagen er vel nettopp "feil" på brannmurer.

Noen ganger ender det også slik at man låser vanlig drift ute - dvs. manglende kompetanse ender med at man sperrer vanlig drift ute ved at man "skal bare" eller "glemmer" sikre at innstillingene man har aktivert faktisk fungerer.

Selv på "vanlig" hjemmenettverk med egne DNS servere og DHCP server så hender det at man blir sittende i limbo og enkelte servere eller klienter bruker f.eks feil DNS server og mister forbindelse eller  ikke slipper gjennom firewallen - ofte er det jo slik at innstillingene man har satt blir værende slik en nærmere angitt "lease" periode før de skal fornyes automatisk - og da smeller det iblant om man ikke har sikret at alt er oppdatert før man forlater "åstedet"...Har NULL anelse om hva som har skjedd i dette tilfelle - men den vanligste feilkilden jeg kjenner til mhp nettverk - er firewall,dns server eller DHCP server - alt kan som regel spores tilbake dit......

 

Endret av obygda
Lenke til kommentar
obygda skrev (10 minutter siden):

Den mest vanlige feilen man opplever om dagen er vel nettopp "feil" på brannmurer.

Noen ganger ender det også slik at man låser vanlig drift ute - dvs. manglende kompetanse ender med at man sperrer vanlig drift ute ved at man "skal bare" eller "glemmer" sikre at innstillingene man har aktivert faktisk fungerer.

Selv på "vanlig" hjemmenettverk med egne DNS servere og DHCP server så hender det at man blir sittende i limbo og enkelte servere eller klienter bruker f.eks feil DNS server og mister forbindelse eller  ikke slipper gjennom firewallen - ofte er det jo slik at innstillingene man har satt blir værende slik en nærmere angitt "lease" periode før de skal fornyes automatisk - og da smeller det iblant om man ikke har sikret at alt er oppdatert før man forlater "åstedet"...Har NULL anelse om hva som har skjedd i dette tilfelle - men den vanligste feilkilden jeg kjenner til mhp nettverk - er firewall,dns server eller DHCP server - alt kan som regel spores tilbake dit......

 

Men at det kneler ett helt transport system i 24+ timer, det er ikke normalt... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (39 minutter siden):

– Det er knyttet til en feil på brannmur som sikrer den digitale infrastrukturen. Vi jobber sammen med leverandør for å finne ut av dette, sier pressevakt Øystein Paulsen til NRK klokka 09.50 torsdag.

Jeg håper offentligheten får en detaljert beskrivelse av hendelsesforløpet for den uttalelsen gjør at man sitter igjen med flere spørsmål enn svar.

Har virkelig en brannmur "gått i stykker" helt av seg selv? Det er ikke veldig ofte sånt skjer, men uansett, hvordan kunne det gå mange timer før noen skjønte hvor problemet lå?

Eller har noen faktisk gjort en endring natt til første juledag og så gått hjem uten å sjekke at ting virker etterpå? Og så har man ikke klart å kople utfallet til den endringen som er gjort? Da har de i tilfelle ikke mye orden i sysakene.

Ser at BaneNor skal lage en rapport, men det burde vært noen utenfra fordi jeg stoler ikke på dem et sekund. Pri 1 med den rapporten vil være å dekke over egen inkompetanse.

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...