Kajac Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Tanken slo meg. Men de er jo ikke smart om de rammer det som allerede er verdens mest upålitelige tognett. 7 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Tenker det er 99% sikkert at dette er ett angrep av noe slag Lenke til kommentar
Populært innlegg kremt Skrevet 13 timer siden Populært innlegg Del Skrevet 13 timer siden Jeg har ikke så stor tiltro til Statlige Foretak. Men dette tror jeg faktisk de utmerket fint har klart å herpe på egen hånd, som så mye annet i dette landet. 10 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Dette har skjedd før, og vil helt sikkert skje igjen. 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Tre ganger så mange ansatte pr reisende som andre i Europa, dårligere punktlighet. Etter skiftet har det blitt 5 ganger flere direktører på omtrent samme antall reisende. Kan være sabotasje, men den står i tråd med sabotasjen som har foregått over lang tid 5 Lenke til kommentar
SteelyD Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Vært litt mye de siste ukene, kanskje. BankId nede, nødnumrene nede, problemer med jernbane 2 ganger. Neppe tilfeldig tenker jeg, da. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Jernbanen bruker GSM-R. Jeg får litt Telenor-vibes og tenker at det er like sannsynlig at noen skulle gjøre kritisk vedlikehold på en av de roligste reisedagene i året og at det feilet spektakulært. Uansett er vel hele GSM-R, slik jeg har forstått det relativt utdatert. Et angrep er sikkert ikke vanskelig med tanke på alder av utstyr og det er mer enn nok av organisasjoner som kunne ha interesse av det. Men samtidig er det dumt å vise hvilke kort dem har på hånden nå - uten å oppnå noe annet enn at jernbanen stopper en dag. Det taler i mot sabotasje utført av en statsmakt. Endret 11 timer siden av Nedward 2 5 Lenke til kommentar
James G Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Jeg ville bare poste nøyaktig samme emne. Det har vært latterlig mange «signalfeil» på Bane Nor de siste årene. En fullstendig nedleggelse på juledag er en veldig ikonisk begivenhet. Jeg ville ikke bli overrasket om fremtidige rapporter indikerer at noen av signalfeilene de siste årene var organisert innsats av utenlandske regjerings hackere, og forhåndsvisning av dagens totale strømbrudd. Og dagens tog er en forhåndsvisning av fremtidens krig. Hvis krigen kommer, vil det ikke bare være togene som slutter å fungere på et øyeblikk. Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Sånn blir det når direktører ansettes basert på partitilhørighet i stedet for kompetanse. 2 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Må være helt jævlig for de som er avhengige av toget som eneste fremkomstmiddel til vanlig.. Utrolig uforutsigbart Endret 11 timer siden av flamethower1234 3 Lenke til kommentar
minim Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden kremt skrev (1 time siden): Jeg har ikke så stor tiltro til Statlige Foretak. Men dette tror jeg faktisk de utmerket fint har klart å herpe på egen hånd, som så mye annet i dette landet. Tentke det samme Lenke til kommentar
majer Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Problemet skyldes i stor grad privatisering. Da høyresiden stykket opp trikken var det ingen som tok ansvar for det helhetlige. Høyrebyråden endte opp med å gå tilbake til gammel ordning. Allikevel valgte man å privatisere NSB 2 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Er vel bare det samme gamle Landet råtner på rot ? 2 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Med tusenvis av cyberangrep mot norske virksomheter ukentlig så er det naivt å se bort fra at de kan være hacket. Regn med å bli påvirket. Russland har ikke råd til å drive invasjonen i det uendelige og vil prøve å ramme sin fiende der de kan. Vær glad så lenge strømnettet funker. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Mag ne skrev (8 minutter siden): Med tusenvis av cyberangrep mot norske virksomheter ukentlig så er det naivt å se bort fra at de kan være hacket. Regn med å bli påvirket. Russland har ikke råd til å drive invasjonen i det uendelige og vil prøve å ramme sin fiende der de kan. Vær glad så lenge strømnettet funker. Sikkert elendig vedlikehold som vanlig Lenke til kommentar
joandreas Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Som i england har jernbanen vært underfinansiert lenge. Men man bør ikke lage et system på at 1 del kan stoppe hele greien. og ihvertfall ikke uten backup. Endret 10 timer siden av joandreas 1 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Mag ne skrev (38 minutter siden): Med tusenvis av cyberangrep mot norske virksomheter ukentlig så er det naivt å se bort fra at de kan være hacket. Regn med å bli påvirket. Russland har ikke råd til å drive invasjonen i det uendelige og vil prøve å ramme sin fiende der de kan. Vær glad så lenge strømnettet funker. Det er typisk norsk å tro godt om alle - også bandittstater som Russland, Kina, Iran, Nord-Korea og India - så alt ligger til rette for cyberangrep fremover. Store muligheter for at russere vil demonstrere hva de er i stand til i et land som Norge, dessverre. Men selvsagt fullt mulig det er dårlige rutiner i egne rekker som er årsaken i akkurat dette tilfellet. Ikke første gangen de sliter. Endret 10 timer siden av Neptun1 1 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Ser de insinuerer at det har med programvare å gjøre, altså ikke noe fysisk utstyr. Dersom det er en vanlig programvarefeil som følge av oppdatering kan dette normalt bare rulles tilbake. Ergo er det noe mer alvorlig ala totalt havari av servere eller eventuelt hacking. 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Stemmer det at det er GSM-R som er nede? De bruker vel ikke en hel dag på å starte opp et mobilnett? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå