JamieH Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Hei! Har planer om å ta forkurs til ingeniørutdanning etter jeg har fått fagbrev som automatiker. Lurer bare på hvor krevende året er siden jeg har hørt mange sier det kan være tøft. Nå spørrer jeg dere som har gått dette forkurset nylig. Kan dere gi meg tips hva jeg burde lære meg eller eventuelle bøker jeg burde skaffe meg for å få et lite "kick start" på utdanningen? Tenker å få litt ut av lærlingtiden ved å bruke tida til å lære evt. viktige ting som kommer på forkurset. Holder nåværende på med R1 mattebok, og lurer om det er noe gunstig Takk! Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden JamieH skrev (6 minutter siden): Hei! Har planer om å ta forkurs til ingeniørutdanning etter jeg har fått fagbrev som automatiker. Lurer bare på hvor krevende året er siden jeg har hørt mange sier det kan være tøft. Nå spørrer jeg dere som har gått dette forkurset nylig. Kan dere gi meg tips hva jeg burde lære meg eller eventuelle bøker jeg burde skaffe meg for å få et lite "kick start" på utdanningen? Tenker å få litt ut av lærlingtiden ved å bruke tida til å lære evt. viktige ting som kommer på forkurset. Holder nåværende på med R1 mattebok, og lurer om det er noe gunstig Takk! Pensum på forkurset er hovedsaklig realfag, omtrent som linje for realfag på videregående. Anbefaler deg å google litt om hva det omfatter. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Lenge siden jeg tok det, men ja det er krevende for de fleste. I den første timen sa UiS ca dette: "Halvparten av dere slutter før eksamen og halvparten av de resterende stryker, lykke til!". Kom i gang med matematikken så snart som mulig, og gjerne les litt på fysikken. Og forbered deg på å legge av mye tid, det er mye pensum på ett år. 1 Lenke til kommentar
JamieH Skrevet 9 timer siden Forfatter Del Skrevet 9 timer siden Vokteren skrev (3 timer siden): Pensum på forkurset er hovedsaklig realfag, omtrent som linje for realfag på videregående. Anbefaler deg å google litt om hva det omfatter. Ja da vil det si at forkurset tar de realfagene som man skulle ha tatt på videregående. Så matte R1, R2?, fysikk og kanskje noe annet. Lenke til kommentar
JamieH Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden Salvesen. skrev (3 timer siden): Lenge siden jeg tok det, men ja det er krevende for de fleste. I den første timen sa UiS ca dette: "Halvparten av dere slutter før eksamen og halvparten av de resterende stryker, lykke til!". Kom i gang med matematikken så snart som mulig, og gjerne les litt på fysikken. Og forbered deg på å legge av mye tid, det er mye pensum på ett år. Tror du mattebøkene ligner på hverandre? Er på MØNSTER R1 mattebok nå, men for å være ærlig er det allerede vanskelig i starten. Låner bare boken så de fleste problemer må jeg finne ut av selv + motivasjon å begynne å jobbe med det etter skoledagen slutter. Hadde 5 i matte på vg1 men etter det er det lærer vi ikke så mye kompliserte matte ligninger på automasjonslinjen. Så er ganske rusten. Da er vel trikset å starte tidlig Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden JamieH skrev (1 minutt siden): Tror du mattebøkene ligner på hverandre? Er på MØNSTER R1 mattebok nå, men for å være ærlig er det allerede vanskelig i starten. Låner bare boken så de fleste problemer må jeg finne ut av selv + motivasjon å begynne å jobbe med det etter skoledagen slutter. Hadde 5 i matte på vg1 men etter det er det lærer vi ikke så mye kompliserte matte ligninger på automasjonslinjen. Så er ganske rusten. Da er vel trikset å starte tidlig Ja det bør være veldig likt, da matematikk ikke har endret seg særlig:) R1 er forøvrig det de "fleste" finner enkelt, så se litt på r2 også for å forstå hva som kommer:) Personlig fikk jeg B på "R1" og stryk på "R2". Fikk dog B på r2 når jeg tok det opp og skjerpet meg. Har i tillegg hatt de "samme" fagene på nytt da jeg gikk Y veien og fikk da A og C. Så det vingler litt og krever en del arbeid og repetisjon for min del iallefall. Lenke til kommentar
JamieH Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden (endret) Salvesen. skrev (8 minutter siden): Ja det bør være veldig likt, da matematikk ikke har endret seg særlig:) R1 er forøvrig det de "fleste" finner enkelt, så se litt på r2 også for å forstå hva som kommer:) Personlig fikk jeg B på "R1" og stryk på "R2". Fikk dog B på r2 når jeg tok det opp og skjerpet meg. Har i tillegg hatt de "samme" fagene på nytt da jeg gikk Y veien og fikk da A og C. Så det vingler litt og krever en del arbeid og repetisjon for min del iallefall. Huff, ja jeg burde skjerpe meg. Har ca 2 år kanskje igjen inkl lære før jeg skal inn i studien. Edit: Burde jeg fullføre R1 før begynnelse på R2 eller jobbe mer med R2 og fullføre den så R1 kan jobbes med på senere fordi den er enklere Endret 8 timer siden av JamieH Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden JamieH skrev (2 minutter siden): Huff, ja jeg burde skjerpe meg. Har ca 2 år kanskje igjen inkl lære før jeg skal inn i studien. Da ville jeg avventet, start litt før studiet som tidlig på sommeren eller noe slikt. 1 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Matematikken når man kommer til ingeniør og forkurs begynner å bli så abstrakt at det nesten blir et puggefag på linje med språk 🙂↕️ Disiplin er nok viktigste faktor Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Bing123 skrev (10 minutter siden): Matematikken når man kommer til ingeniør og forkurs begynner å bli så abstrakt at det nesten blir et puggefag på linje med språk 🙂↕️ Disiplin er nok viktigste faktor Tja det er en god del ting en trenger å forstå videre i studiet og karriere som derivasjon og integrasjon osv. Veldig mye kommer igjen og igjen. Men jeg er enig i at det kreves pugging, men en er tjent med å prøve å forstå hva en gjør også:) Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Hvis du er litt rusten, så kan jeg anbefale deg en bok: http://www.astronomia.edu.uy/progs/calculo/The_Calculus_Lifesaver.pdf Det er mulig å kjøpe den som fysisk bok også - hvis du føler for det. Ellers så tror jeg det ligger ute litt forelesninger fra noen mattekurs på NTNU, på Youtube. I tillegg til et utall andre universiteter rundt omkring i verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå