Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Religion er ikke der for å tvinge folk til å tro

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (5 timer siden):

Men i alle dager da, ingen er vel mindre verdt enn andre uansett, hvor kommetr denne tankegangen fra at noen skal føle seg mer verdt enn andre pga tro?

Hva leser du av kommentaren min? Fordi jeg er sikker på at du misforstår eller så har jeg ikke vært tydelig nok.

Det jeg mente er den tankegangen mange troende dessverre får, nemlig at ikke-troende har mistet retningen i livene sine, at de ikke vet sitt beste. For eks. er Frelsesarmeen er stadig i aktivitet for å verve folk, ikke sant? Etter min mening er slik tenkning avleggs.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (1 time siden):

Religioner har da ingen problemer med å klassifisere noen som mindre verdt iallefall, som f.eks kvinner og homofile.

Kanskje i noen religioner, men jeg tror du forveksler verdi med andre faktorer, så kan en selvsagt diskutere det, men det handler ikke om verdi i kristendommen

Boing_80 skrev (33 minutter siden):

Hva leser du av kommentaren min? Fordi jeg er sikker på at du misforstår eller så har jeg ikke vært tydelig nok.

Det jeg mente er den tankegangen mange troende dessverre får, nemlig at ikke-troende har mistet retningen i livene sine, at de ikke vet sitt beste. For eks. er Frelsesarmeen er stadig i aktivitet for å verve folk, ikke sant? Etter min mening er slik tenkning avleggs.

Vel, den er kinkig, for enten tror man at Jesus er "veien, sannheten og livet" og "ingen kommer til faderen uten ved han", eller så gjør.man det ikke. Og hvis man tror det, så er det vel ganske hensiktsmessig å ønske å få andre med..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (33 minutter siden):

Kanskje i noen religioner, men jeg tror du forveksler verdi med andre faktorer, så kan en selvsagt diskutere det, men det handler ikke om verdi i kristendommen

Vel, den er kinkig, for enten tror man at Jesus er "veien, sannheten og livet" og "ingen kommer til faderen uten ved han", eller så gjør.man det ikke. Og hvis man tror det, så er det vel ganske hensiktsmessig å ønske å få andre med..

Det er ikke kinkig hvis den troende innser at like mye som en selv har rett til å tro så har andre rett til ikke å tro. Etter mitt skjønn er sann sekularisme når man holder sin tro for seg selv og ikke prøver å "frelse" andre. Like mye kan en jobbe mot å bli et bedre menneske, vise gode holdninger og respektere andre. Har man kommet så langt at en tror at Jesus er sannheten, veien og livet bør samme person være ydmyk overfor det faktum at andre har sine stier som ikke trenger å være den samme som min egen.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (7 minutter siden):

Den er ikke kinkig hvis den troende innser at like mye som en selv har rett til å tro så har andre rett til ikke å tro. Etter mitt skjønn er sann sekularisme når man holder sin tro for seg selv og ikke prøver å "frelse" andre. Like mye kan en jobbe mot å bli et bedre menneske, vise gode holdninger og respektere andre. Har man kommet så langt at en tror at Jesus er sannheten, veien og livet bør samme person være ydmyk overfor det faktum at andre har sine stier som ikke trenger å være den samme som min egen.

Ja, det handler ikke om å ikke respektere andres tro, det er feil. Hva ville du følt hvis du stod på dommens dag for å si det sånn, og bestekameraten din ikke trodde, og spurte, hvorfor sa du ingenting? 

Det handler om å gi folk et valg, så ønsker man selvsagt hva de skal velge, det kommer man ikke bort fra, men valget er like fullt deres, som man respekterer. 

Sånn sett er samfunnet sekulært, og tro tiø eb viss grad en privatsak. Lover skal for eksempel ikke være religiøse. Men å informere sine naboer om det man selv ser på som frelse fra fortapelse er selvsagt aldri galt. Så lenge man respekterer et nei. Det gjorde også de tidlige disiplene, slik Jesus selv sa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (22 minutter siden):

Ja, det handler ikke om å ikke respektere andres tro, det er feil. Hva ville du følt hvis du stod på dommens dag for å si det sånn, og bestekameraten din ikke trodde, og spurte, hvorfor sa du ingenting? 

Det handler om å gi folk et valg, så ønsker man selvsagt hva de skal velge, det kommer man ikke bort fra, men valget er like fullt deres, som man respekterer. 

Sånn sett er samfunnet sekulært, og tro tiø eb viss grad en privatsak. Lover skal for eksempel ikke være religiøse. Men å informere sine naboer om det man selv ser på som frelse fra fortapelse er selvsagt aldri galt. Så lenge man respekterer et nei. Det gjorde også de tidlige disiplene, slik Jesus selv sa

For min del handler det om at de som er søkende leter etter svar. Akkurat som jeg gjør. Noen svar finner jeg i vitenskapen, noen i filosofien og noen i religionen. Det er mitt ansvar å finne ut av ting, men jeg har valg og valgenes paradoks slipper ingen unna fordi vi er på en eller annen måte dømt til å velge. Jeg ser det ikke som min oppgave å gi andre valg fordi det høres helt dumt ut for  meg. Hvem er jeg til å gi andre valg? Men hvis den vennen hadde tatt kontakt med meg for å lære mer om hva jeg tror på, så hadde jeg selvsagt delt mine kunnskaper. 

Jeg er veldig opptatt av vitenskapen/evidensbasert bruk av metoder osv. slik at min religiøse tro er privat.  Privat i den forstand at jeg ikke krever at storsamfunnet/markedet skal tilpasse seg meg. Samtidig har jeg en forventning om at nettopp disse også skal respektere meg, men jeg starter med å vise respekt fra min side.

Jeg er i et yrke der jeg snakker med mange mennesker som står i ulike livssituasjoner (også døden). Da er jeg ydmyk og tar utgangspunkt i den andres indre verden og verdensanskuelse. Er det en kristen så er det utgangspunktet. Er det en ateist så er det utgangspunktet. Altså mennesket. For meg handler det mest av alt om å være der for folk som står i kriser og tragedier. Jeg tenker at den guden jeg tror på veiledet meg og vil sikkert veilede andre. Det er ikke min oppgave fordi jeg har mer enn nok med å finne balansen i meg selv. Jeg har mer enn nok med å ikke la egoet mitt løpe løpsk.

Å prakke på andre min tro er for meg en uting. 

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

For min del handler det om at de som er søkende leter etter svar. Akkurat som jeg gjør. Det er mitt ansvar å finne ut av ting, men jeg har valg. Og valgenes paradoks slipper ingen unna. Jeg ser det ikke som min oppgave å gi andre valg fordi det høres helt dumt ut for  meg. Hvem er jeg til å gi andre valg? Men hvis den vennen hadde tatt kontakt med meg for å lære mer om hva jeg tror på, så hadde jeg selvsagt delt mine kunnskaper. 

Jeg er veldig opptatt av vitenskapen/evidensbasert bruk av metoder osv. slik at min religiøse tro er privat.  Privat i den forstand at jeg ikke krever at storsamfunnet/markedet skal tilpasse seg meg. Jeg er i et yrke der jeg snakker med mange mennesker som står i ulike livssituasjoner (også døden). Da er jeg ydmyk og tar utgangspunkt i den andres indre verden og verdensanskuelse. Er det en kristen så er det utgangspunktet. Er det en ateist så er det utgangspunktet. For meg handler det mest av alt om å være der for folk som står i kriser og tragedier. Jeg tenker at den guden jeg tror på veiledet meg og vil sikkert veilede andre. Det er ikke min oppgave fordi jeg har mer enn nok med å finne balansen i meg selv.

Jeg er delvis enig i det du sier. Jobber selv i et yrke med døende mennesker og deres pårørende, noen er ateister, noen er muslimer,.noen er Jehovas vitne, noen er kristne. I en slik jobb er eget syn totalt irrelevant, jobben er å hjelpe et menneske som dør, til å dø i tråd med egne verdier, og hjelpe de pårørende. 

Slik er det jo. Jeg har heller aldri krevd at samfunnet skal tilpasse seg meg eller min tro, jeg forventer at man ikke motarbeider min tro bevisst i et samfunn, men at et sekulært samfunn er det rette for å ivareta alle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (7 minutter siden):

Jeg er delvis enig i det du sier. Jobber selv i et yrke med døende mennesker og deres pårørende, noen er ateister, noen er muslimer,.noen er Jehovas vitne, noen er kristne. I en slik jobb er eget syn totalt irrelevant, jobben er å hjelpe et menneske som dør, til å dø i tråd med egne verdier, og hjelpe de pårørende. 

Slik er det jo. Jeg har heller aldri krevd at samfunnet skal tilpasse seg meg eller min tro, jeg forventer at man ikke motarbeider min tro bevisst i et samfunn, men at et sekulært samfunn er det rette for å ivareta alle. 

Jeg er selvsagt bevisst på at en del av meg uansett vil være med i møter med andre mennesker. Jeg vil være preget av mine holdninger, meninger og tro. Men nettopp det å være bevisst disse tingene kan jeg møte andre på et nivå preget av respekt, toleranse, ydmykhet og menneskelighet. Fordi jeg selv har kjent på psykisk smerte så kan jeg forstå hva andre står i når de opplever det samme. 

Jeg møter også transpersoner, homofile etc. i slike samtaler og for meg er det irrelevant hva jeg selv mener om slikt (jeg er altså aksepterende overfor slike personer). Mange av de mest fruktbare og lærerike samtalene har jeg nettopp hatt med  transpersoner. Med tanke på at jeg selv er brunhudet kan jeg kjenne meg igjen i mye av det de strever med. Det er det jeg mente med at en del av meg selv uansett vil være med i møtet med andre. Noe vil være likt, annet vil være annerledes.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Jeg er selvsagt bevisst på at en del av meg uansett vil være med i møter med andre mennesker. Jeg vil være preget av mine holdninger, meninger og tro. Men nettopp det å være bevisst disse tingene kan jeg møte andre på et nivå preget av respekt, toleranse, ydmykhet og menneskelighet. Fordi jeg selv har kjent på psykisk smerte så kan jeg forstå hva andre står i når de opplever det samme. 

Jeg møter også transpersoner, homofile etc. i slike samtaler og for meg er det irrelevant hva jeg selv mener om slikt (jeg er altså aksepterende overfor slike personer). Mange av de mest fruktbare og lærerike samtalene har jeg nettopp hatt med  transpersoner. Med tanke på at jeg selv er brunhudet kan jeg kjenne meg igjen i mye av det de strever med. Det er det jeg mente med at en del av meg selv uansett vil være med i møtet med andre. 

Ja. Jeg er jo kristen, og det vil jo vøre led meg også, men ja, vi kan ha homofile pasienter, homofile pårørende, og jeg kjenner jo også skeive privat, så selvsagt respekterer man, og har omsorg for alle. Det sier seg selv.... 

Jeg har f eks homofile kolleger som jeg har et svørt godt forhold til, de vet jeg er kristen, men jeg respekterer dem, og jeg har aldri opplevd at de tror jeg dømmer dem på noe vis.

Men det er jo slik det skall være

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Ja. Jeg er jo kristen, og det vil jo vøre led meg også, men ja, vi kan ha homofile pasienter, homofile pårørende, og jeg kjenner jo også skeive privat, så selvsagt respekterer man, og har omsorg for alle. Det sier seg selv.... 

Jeg har f eks homofile kolleger som jeg har et svørt godt forhold til, de vet jeg er kristen, men jeg respekterer dem, og jeg har aldri opplevd at de tror jeg dømmer dem på noe vis.

Men det er jo slik det skall være

Jeg er muslim og for meg er det like viktig å ha respekt for alle mennesker. I mitt yrke er det enda viktigere. Men personlighetmessig er jeg også slik (selv om en del av kommentarene mine på dette forumet kan tilsi noe annet). Den vanskeligste personen å ha medfølelse empati med er nettopp den som avviker sterkt i samfunnet. For eks. de som begår voldtekter, incest, pedofile osv. Men det tror jeg er likt for de aller fleste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (55 minutter siden):

Diskriminering er diskriminering,  samme hvordan innpakninga er. Man kan ikke gjemme seg bak "andre faktorer", akkurat som om religionen skal frita noen for dårlige handlinger fordi "gud" 😵‍💫

Lenke til kommentar
Taylor skrev (17 timer siden):

Religion og spirituelle tekster er der for dem som har en indre tro. en tro på noe større enn oss selv.

Skriftene er ikke der for å se ned på andre mennesker, men for å se sine egne feil og mangler. som en bruksanvisning for hvordan leve et godt liv. Noe av tekstene er mer historisk rettet og kan dermed virke som et kall til å gjøre galt. men er ment mer for å si at "slik skal vi ikke gjøre det i dag" 

Dette er kun min forståelse så mange her vil være uenig, noe som er helt ok.

Bor du i bakventland? Religion og spirituelle tekster er det nettopp for å se ned på annerledestroende. "Du skal ikke ha andre guder enn meg" går igjen i alle verdensreligionene utenom Hinduismen (for de har nemlig mange guder og aksepterer at det er noen flere).

Skriftene brukes av religiøse nettopp slik at de ser ned på andre mennesker. Hvis du mener religiøse leser tekstene sine feil så må du gjerne ta det opp med dem.

Religiøse tekster er ingen bruksanvisning for å leve et godt liv. Det er en bruksanvisning for å underkaste seg et maktapparat som dikterer middelalderske regler. Det er ingenting godt liv ved middelalderske levekår, skikker og regler. I hvert fall ikke etter dagens standarder.

At du klarer å kverulere tekstene trill rundt til noe som "slik skal vi ikke gjøre det i dag" er intet mindre enn en bakventland-psykose og VM i ordkløyveri.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (11 minutter siden):

Diskriminering er diskriminering,  samme hvordan innpakninga er. Man kan ikke gjemme seg bak "andre faktorer", akkurat som om religionen skal frita noen for dårlige handlinger fordi "gud" 😵‍💫

Selvsagt, men når du bruker ordet som "mindre verdt", så er ikke dette noe jeg kjenner meg igjen i på noe vis, jeg graderer ingen menneskeliv, ei heller basert på kjønn, legning eller tro 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...