Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vi burde henrette psykotiske som dreper

Anbefalte innlegg

Nå blir Grue-drapsmannen dømt til tvungent psykisk helsevern. Dette fordi han ansees å ikke være tilregnelig. 

Hvorfor spiller det noen rolle om du er tilregnelig eller ikke? Bygger ikke dette på en religiøs forestilling om at noen kan noe for sine handlinger, og andre kan det ikke?

Det er ingenting i naturvitenskapen som tyder på at du kan noe for noe som helst. Naturvitenskapen har som utgangspunkt at alt er et dominospill, eller hadde det, fram til man oppdaget deler av naturen som kun kan beskrives statistisk. 

Hvis vi alle bare er dominospill, så gir det ingen mening at psykisk syke skal belønnes for at deres domino-hjernemasse er spesielt fucka. 

Ut ifra et fordelsperspektiv, er det ikke mange fordeler jeg ser ved å beholde psykotiske drapsmenn i live. Så de kan sysselsette flere i psykisk helsevern, fordi kapasiteten er så god, og vi kan fint betale for uføretrygda til de ansatte når de blir utsatt for vold?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tastaturkriger skrev (57 minutter siden):

Det er ingenting i naturvitenskapen som tyder på at du kan noe for noe som helst. 

Jo det er ganske mykje du kan bestemme sjølv. 

Også heilt instinktmessig så kan du styre din handlingar utifrå eit overordna overlevingsønske. Sjølv om du kan kan lure sjefsapen i flokken for å få deg eit måltid så kan du reint ovelevingsmessig vurdere om det er betre å gå utan mat i kveld og ha flokken din som vennar, eller om du vil være mett i kveld og risikere å være ut i kulda alle komande kvelder. 

Dei fleste som er psykisk sjuke er ikkje like sjuke heile tida, dei har også gode dagar. Eit anna moment er også omsynet til dei etterlatte, som fortener å ha ein far i live på psykiatrisk avdeling og ikkje berre ei grav å gå til. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig vil jeg bli kvitt syke folk som dreper. 

Det fins per dags dato ingen medisiner eller terapi som er gitt å kurere mennesker som har vrangforestillinger. Og mennesker med vrangforestillinger som dreper vil alltid være en risiko. 

Jeg skjønner ikke hvilken fordel det er å ha dem i live. Ut ifra et fordelsperspektiv bør de dø. 

Ut ifra et filosofisk og moralsk ståsted, så er naturen enten determinert, eller tilfeldig. Fri vilje fins ikke, det er flere holdepunkter for at det er religion, enn det motsatte. 
Å påstå at man ikke kan noe for at man er syk, er helt irrelevant. Det er ingen mennesker som kan noe for sin vilje, vi er alle slaver av naturlover og omgivelsenes innvirkning på hjernens proteinstruktur og elektriske potensialer. 

Derfor bør psykotiske voldskriminelle bare henrettes. Bli kvitt dem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 minutter siden):

Dei fleste som er psykisk sjuke er ikkje like sjuke heile tida, dei har også gode dagar. Eit anna moment er også omsynet til dei etterlatte, som fortener å ha ein far i live på psykiatrisk avdeling og ikkje berre ei grav å gå til. 

Hensynet til de etterlatte, er en rasjonell innsigelse jeg også har tenkt på. 

Men dette hensynet veier mindre for meg, enn hensynet til gjentakelsesfare, og de økonomiske ulempene ved å holde sånne personer i live. 

Jeg tror du leter etter unnskyldninger, fordi det er ubehagelig for deg å akseptere et samfunn hvor storsamfunnet henretter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (1 time siden):

Nå blir Grue-drapsmannen dømt til tvungent psykisk helsevern. Dette fordi han ansees å ikke være tilregnelig. 

Hvorfor spiller det noen rolle om du er tilregnelig eller ikke? Bygger ikke dette på en religiøs forestilling om at noen kan noe for sine handlinger, og andre kan det ikke?

Det er ingenting i naturvitenskapen som tyder på at du kan noe for noe som helst. Naturvitenskapen har som utgangspunkt at alt er et dominospill, eller hadde det, fram til man oppdaget deler av naturen som kun kan beskrives statistisk. 

Hvis vi alle bare er dominospill, så gir det ingen mening at psykisk syke skal belønnes for at deres domino-hjernemasse er spesielt fucka. 

Ut ifra et fordelsperspektiv, er det ikke mange fordeler jeg ser ved å beholde psykotiske drapsmenn i live. Så de kan sysselsette flere i psykisk helsevern, fordi kapasiteten er så god, og vi kan fint betale for uføretrygda til de ansatte når de blir utsatt for vold?

Her er jeg veldig glad for at moralfilosofien eksisterer. Om vi skal unngå å bli kalde og følelsesløse mennesker er det nødvendig at vi har prosesser og regler for hvordan slike ting skal håndteres. Nettopp det at at vi evner å tenke mer abstrakt og mangefasettert om noe og ikke bare er aktivert av instinkthjernen, gjør oss til mennesker. Ditt tankesett er skummelt fordi vi har sett gjennom historien hva som kan bli konsekvensene av slik tenkning. For eks. Hitler og nazismens syn på alt som ikke passet inn i deres verdensbilde.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (2 timer siden):

Interressant! Hvor mener du grensen burde gå?

Jeg har faktisk i enkelte tilfeller tenkt det samme, men så har jeg tenkt meg om...

• Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (3 minutter siden):

Interressant! Hvor mener du grensen burde gå?

Jeg tenker det burde være uniforme regler, hvor man ikke er avhengig av å måtte tvangsdiagnostisere (som vil være forbundet med uakseptabel usikkerhet, samt dobbeltrolle for psykiater/psykolog) - hvor man tar utgangspunkt i selve typen drap som er begått, bestialitet, antisosial dimensjon. 

Drap begått i affekt har høy grad av rehabilitering og ikke samme gjentakelsesfare. 

Drap begått på spesielt bestialsk vis, drap begått som ledd i visse typer vinningskriminalitet som tyder på høy grad av planlegging, ikke at det bar galt avsted, osv. 

Rett og slett drap som karakteriserer mennesker som aldri bør tilbake til samfunnet. Psykotiske er et kroneksempel. 

Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker det burde være uniforme regler, hvor man ikke er avhengig av å måtte tvangsdiagnostisere (som vil være forbundet med uakseptabel usikkerhet, samt dobbeltrolle for psykiater/psykolog) - hvor man tar utgangspunkt i selve typen drap som er begått, bestialitet, antisosial dimensjon. 

Drap begått i affekt har høy grad av rehabilitering og ikke samme gjentakelsesfare. 

Drap begått på spesielt bestialsk vis, drap begått som ledd i visse typer vinningskriminalitet som tyder på høy grad av planlegging, ikke at det bar galt avsted, osv. 

Rett og slett drap som karakteriserer mennesker som aldri bør tilbake til samfunnet. Psykotiske er et kroneksempel. 

Så det er virkelig psykisk syke du er ute etter, og ikke ikke kriminelle som f.eks. dreper for penger?

Når det er sagt er dette også en reform som har gått for langt, og som vanlig for å spare penger, for vi har jo så dårlig råd...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (17 minutter siden):

Her er jeg veldig glad for at moralfilosofien eksisterer. 

Du finner ingen moralfilosofer som er enige om noe som helst. 

Og moralfilosofisk, så gir innleggene over mening, ut ifra en konsekvensetisk tankegang, når en rangerer mennesker ut ifra verdi, og prioriterer konsekvenser for de med høyest verdi. 

Mennesker som bidrar til økt velstand rundt seg, økonomisk velstand mm har høyere verdi enn de som påfører omgivelsene bekymringer, er voldelige og dreper. 

Hitler har minimal relevans. Det var etnisk renskning. Jeg snakker ikke engang om å renske ut psykotiske, jeg snakker om de som begår syke drap, som en ikke bør ønske tilbake til samfunnet. 

Lenke til kommentar
trn100 skrev (3 minutter siden):

Så det er virkelig psykisk syke du er ute etter, og ikke ikke kriminelle som f.eks. dreper for penger?

Når det er sagt er dette også en reform som har gått for langt, og som vanlig for å spare penger, for vi har jo så dårlig råd...

Nå vil jo kriminelle som dreper for penger ofte være psykisk syke. De som planlegger drap, har vel som oftest en antisosial personlighetsforstyrrelse. Avskum en bør bli kvitt. 

Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (2 timer siden):

Nei, det mentalt syke mennesker trenger er behandling, ikke å bli drept.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...