Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

En urovekkende trend med moderne hodetelefoner – konstant påskrudd omgivelseslydsforvrengning

Anbefalte innlegg

Prolog: Tilgi meg det lange ordet i tittelen, men jeg synes det er treffende: Jeg snakker her om ting som går under mange navn: Omgivelseslyd, støydemping, støyreduksjon, noise cancelling, active noise cancellation (ANC), og så videre. Det meste av dette bør leses med anførselstegn, da det er snakk om at hodetelefonene pumper ut en slags «antilyd» som under ideelle forhold kan «kansellere» støyen som høres i hodetelefonens omgivelser. I teorien.

Postens kjerne: Moderne hodetelefoner ser ut til å vite hva som er best for oss. Støydemping og støyøkning er alltid aktivert – en trend jeg ikke forstår meg på. 

Jeg kjøpte et par Bose QuietComfort-hodetelefoner etter en god test her: https://www.tek.no/test/i/JQm4b6/bose-quietcomfort-headphones. Jeg prøver dem, og legger merke til noe underlig: To moduser som regulerer omgivelseslyden er konstant på, og lar seg ikke skru av. Disse to modusene kalles «quiet» og «aware», og du må velge én av de to: Du kan ikke skru av lydforvrengingen.

«Quiet» høres ut som en trykket flykabin – med mindre du faktisk sitter i en flykabin eller i en buss med konstant durende motor, i hvilket tilfelle modusen blir rettferdiggjort. «Aware» skrur derimot på mikrofonen(e) og forsterker all lyd rundt deg – som et veldig dårlig høreapparat. 

Det er forunderlig. Har de funnet et problem med at noen skrudde av modusen, og ikke fant igjen på-knappen når de trengte det? Hvorfor nevnes det ikke i tester at du alltid må velge mellom støyreduksjon eller -forsterkning? Det kan umulig være bra for batteritiden. Og hvorfor er det ikke større diskusjon om dette? For meg gjorde det hodetelefonene fra Bose så ukomfortable at jeg måtte returnere dem straks.

Epilog: På butikken jeg kjøpte hodetelefonene, ble jeg anbefalt «fjorårets» modell av Sony (husker ikke produktnavnet). Nåværende års modell hadde nemlig det samme problemet som Bose QuietComfort – støydempings-/støyøkningsmodusen kan ikke skrus av.
Jeg er ikke akkurat optimistisk med tanke på framtiden innen gode hodetelefoner.

Endret av Kutler
skrivefeil
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...