Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Koking av poteter sammen med pinnekjøtt…

Anbefalte innlegg

Hepp! 

Vi har i de senere år lagt oss på trenden med å koke potetene i bunnen av pannen med pinnekjøttet på toppen. Funket greit nok, siden vi sparer oss en panne. 

Det jeg lurte på å prøve i år, er å legge alt på en  rist, så potetene ikke har direkte kontakt med vannet, og legge pinnekjøttet på toppen som før. Så begge deler blir dampet, og at potetene ikke blir kokt. 

Vil dette funke like bra? Jeg tenkte jeg bare måtte forhøre meg så jeg ikke driter meg ut på selve julaften 😂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri tilberedt pinnekjøtt, så aner egentlig ikke. Må du ikke ha en ganske høy kjele da?

Mandelpoteter dampes jo på rist, så hvorfor ikke om du har plass? (Jeg gjør det iallefall sånn)

Bruker en slik;

https://bakerenogkokken.no/kjokkenredskaper/diverse-kjokkenredskaper/westmark-justerbar-dampkurv-14-23-cm-rustfritt-stal/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-no-shopping-mid-NORTH_NO&shopping_id_click=1067-21916-54851&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAsaS7BhDPARIsAAX5cSALmoM2JGOlNkcYqiRnuOUovK_fNTB0PIC1BYIrEu71HAWYMsMmSkUaAmXrEALw_wcB

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Min variant:

Beregn ca 3-4 timer fra start til maten er klar.

Pinnekjøttet lagt i vann ca 24-30 timer førut. Bytt gjerne vann 1-2 ganger for å minke saltinnhold. Pinnekjøttet oppå rist eller trepinner, vann halveis opp til rist eller trepinner, damper på svak varme(putrer rolig og etterfyll vann ved behov) til kjøttet slepper beinet, ca 2,5-3,5 timer, beregn ca 15-25 min på å dampe potetene som blir lagt oppå pinnekjøttet, deler opp store poteter, damper vossakorv ca 10-20 min oppå pinnekjøttet saman med potetene, pinnekjøtt får 10-20 min grilltid i ovnen etter at dampinga er ferdig. Kålrotstappe med litt gullrot i laga fra bunnen av. Kålrot og gulrot skrella og oppkutta klar til koking i eiga panne når potetene havner i pinnekjøttgryta.

Svineribbe blir teke i ovnen, pepperkrydra og starta ca samtidig som pinnekjøtt. Div lauk i hjørna og 1 dl vann i bunnen av langpanna, svineribba oppå eit oppnedsnudd stort kaffifat, 175 grader og litt meir fres mot slutten før pinnekjøttet skal innom ein tur.

Sikkert mange måter å gjere dette på, lukke til!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...