bigman62 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Jeg har prøvd å se videoer og lese om renters rente, men sliter fortsatt med å forstå hvordan det egentlig fungerer i praksis. Jeg har sett at små beløp kan vokse til store summer over tid, men jeg skjønner ikke helt hvordan man bruker prinsippet i investeringer. Jeg fant denne kalkulatoren: https://rentersrente.no/, som viser avkastning, men jeg kom over en annen: https://sime.no/verktoy/renters-rente-kalkulator. Denne viser også årlig avkastning, og det ser ut som det er den økende årlige avkastningen som forklarer effekten. Eller tar jeg feil? Så hvordan kommer man egentlig i gang? Hva må til for å dra nytte av renters rente? Er det noen som kan forklare dette på en enkel måte? Lenke til kommentar
John-B Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Du har 1000 kr. Du får 5% rente, dvs 50 kr på et år. Neste år har du 1050 kr. Når renten dette året skal beregnes er det ikke 1000 kr som er utgangspunktet, men i stedet 1050 kr. Du får altså enda mer renter andre året, selv om rentesatsen er lik (5%). 1 Lenke til kommentar
backtoback Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Jeg synes denne YouTube-videoen forklarer renters rente godt, med gode eksempler: Endret 4 timer siden av backtoback 1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden La oss si du kjøper fond for 1000,- i 2024. ila ett år har dette vokst til 1100,- (2025) da har du tjent 100,- i avkastning(renter). Fra 2025 til 2026 vokser det med ytterligere 10%. Da får du 10% på den intielle investeringen og 10% avkastning på avkastningen i 2025. I 2026 vil du da ha 1210,- Dette er det man kaller renters rente (10% avkastning på avkastningen). Denne effekten vil fungere som en snøball over tid. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 20 minutes ago, John-B said: Du har 1000 kr. Du får 5% rente, dvs 50 kr på et år. Neste år har du 1050 kr. Når renten dette året skal beregnes er det ikke 1000 kr som er utgangspunktet, men i stedet 1050 kr. Du får altså enda mer renter andre året, selv om rentesatsen er lik (5%). Er man fornuftig velger man en bank som betaler ut renter hver måned. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden BadCat skrev (3 minutter siden): Er man fornuftig velger man en bank som betaler ut renter hver måned. Jupp, kapitalisering hver mnd. https://kraftbank.no/sparing-kraft-bank Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Enkelt forklart er renters rente det at det beregnes renter også av tidligere renter. Vi kan illustrere dette med et eksempel der vi tenker oss at du setter inn 10 000 kroner på en sparekonto hvor du får 5% rente årlig. Etter 1 år er saldoen 10 500 kroner. I år 2 beregnes det 5% renter av 10 500 kroner. Med mnd. kapitalisering vil du få renter av renter hver mnd. Endret 3 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
bigman62 Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Jarmo skrev (31 minutter siden): Enkelt forklart er renters rente det at det beregnes renter også av tidligere renter. Vi kan illustrere dette med et eksempel der vi tenker oss at du setter inn 10 000 kroner på en sparekonto hvor du får 5% rente årlig. Etter 1 år er saldoen 10 500 kroner. I år 2 beregnes det 5% renter av 10 500 kroner. Med mnd. kapitalisering vil du få renter av renter hver mnd. Takk for bra svar jeg tror jeg forstår konseptet, men hvilken forskjell utgjør kapitalisering hver måned i motsetning til hvert år? Vil ikke det månedlige beløpet tilsvare det årlige, bare 1/12 av det. Slik at effekten fra år 0 til år 1 vil bli den samme uansett? 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden bigman62 skrev (2 minutter siden): Takk for bra svar jeg tror jeg forstår konseptet, men hvilken forskjell utgjør kapitalisering hver måned i motsetning til hvert år? Vil ikke det månedlige beløpet tilsvare det årlige, bare 1/12 av det. Slik at effekten fra år 0 til år 1 vil bli den samme uansett? Hver mnd får du tillagt forrige mnd. renter så neste mnd får renter på renter. Dette gjentar seg hver mnd. Årlig kapitalisering gir deg renter bare en gang, for hele året. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det er vel årlig rente man bør se på. Om den betales ut hver måned eller hvert år har ingen betydning, da oppgitt årlig rente tar høyde for at det betales ut hver måned. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 hour ago, BadCat said: Er man fornuftig velger man en bank som betaler ut renter hver måned. Det har ingenting å si på avkastningen. I motseting til lån, så er rentesatser på innskudd alltid oppgitt som effektiv rente per år. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Renters rente-effekten er som vi ser det at du hele tiden tjener noen ekstra kroner i renter også på det du tidligere tjente i renter. Dersom du sparer over lang tid, og summene er relativt store, vil renters rente kunne utgjøre svært mye penger. I sammenheng med sparing vil du helst at banken skal kapitalisere ofte, slik at du får mer ut av renters rente-effekten. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 1 hour ago, MailMan13 said: Det har ingenting å si på avkastningen. I motseting til lån, så er rentesatser på innskudd alltid oppgitt som effektiv rente per år. Den månedlige mailen har mye å si for motivasjonen. 1 Lenke til kommentar
backtoback Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Kilde: Kontinuerlig rente - finans.portfolio.no (PDF-fil) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå