miicard Skrevet i går, 12:44 Del Skrevet i går, 12:44 Jeg eier bolig uten gjeld, samtidig som jeg har penger på BSU-konto. Nå er jeg såpass gammel at renta på BSU er rimelig dårlig, så ønsker å avslutte BSU om mulig. Tenkte skaffe meg et mindre boliglån før nyttår og betale ned på det etter nyttår. Banken somler, og har enda ikke hørt tilbake fra de etter en drøy uke. Med jul og helligdager nå så spøker det for å få dette igjennom før nyttår. Er dette en grei plan i utgangspunktet, og spiller det noen rolle om jeg får boliglånet i havn før eller etter nyttår? Tenkte bare det kunne være greit å få boliglånet med i skattemeldinga (mtp å løse inn BSU, ikke for gjeldsfradrag), men ikke sikkert det spiller noen rolle? Lenke til kommentar
taffeeel Skrevet i går, 12:54 Del Skrevet i går, 12:54 Heisann. Bare for ordens skyld, BSU må ikke utelukkende brukes på å betale ned boliglån. Her er link til Skatteetaten med oversikt over hva det kan brukes på: BSU-regler Beklager at jeg ikke svarer på spørsmålet ditt spesifikt. God jul! Lenke til kommentar
BadCat Skrevet i går, 13:22 Del Skrevet i går, 13:22 Sjekk hvor mye du har i "fritt beløp". Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet i går, 13:35 Del Skrevet i går, 13:35 Datoen for å avslutte BSU speler ikkje så stor rolle, forstår det slik at du uansett er for gamal til å få skattefrådraget. Å ta opp lån berre for å ta opp lån er litt unødvendig, det er betre å ente la pengane stå til neste gong du skal skifte bustad, eller bruke pengane på å oppgradere bustaden noko som også gir ei verdiauking på bustaden. Lenke til kommentar
taffeeel Skrevet i går, 15:21 Del Skrevet i går, 15:21 Etter å ha tenkt litt så er jeg enig med over at det er unødvendig. Det blir som om sparingen du har gjort ikke har betydd noe som helst. Du får på en måte ingenting igjen for den løsningen siden du bare kaster vekk egenkapital. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden 3 hours ago, taffeeel said: Etter å ha tenkt litt så er jeg enig med over at det er unødvendig. Det blir som om sparingen du har gjort ikke har betydd noe som helst. Du får på en måte ingenting igjen for den løsningen siden du bare kaster vekk egenkapital. Sparebanken Øst/Nybyhgger.no reduserer ikke BSU rente etter fylte 34 år eller 36 år. Men kan jo være fordelaktig å få refinansiert BSU inn i bolig, evt. Sette inn penger en ellers ville brukt på bolig og felleskostnader i fond i en periode en bruker BSU. Nå kan en jo bruke BSU på oppussing og står noe på skatteetaten at en også kan bruke det på felleskostnader. Greit å bruke den før en dør for vet ikke om BSU kan arves uten at skattefordel må tilbakebetales. Men en kan få BSU rente over 6 % som er litt bedre enn lånerenten mange banker tilbyr. Selv om en er over 34/36 år. Men er vel bare omtrent en bank som tilbyr det forsatt etter at det ble en trend blant banker å redusere BSU renten for dem som har fylt 34/36 år. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden The Avatar skrev (7 timer siden): Datoen for å avslutte BSU speler ikkje så stor rolle, forstår det slik at du uansett er for gamal til å få skattefrådraget. Å ta opp lån berre for å ta opp lån er litt unødvendig, det er betre å ente la pengane stå til neste gong du skal skifte bustad, eller bruke pengane på å oppgradere bustaden noko som også gir ei verdiauking på bustaden. Å la pengene stå til "voksenBSU-rente" gir deg jo et betydelig rentetap sammenlignet med en god sparekonto (for ikke å snakke om sammenlignet med fornuftige investeringsvalg om du har en ubelånt bolig). Og ikke alle boliger kan oppgraderes rasjonelt. Så om man kan få ut midlene på den måten TS planlegger er det åpenbart fornuftig. Men jeg er ikke helt sikker på om man kan. Relevant bestemmelse i skattelovforskriften (§ 16-10-4 (5)) lyder: "Som kostnad til erverv av egen bolig regnes også betaling av renter og avdrag på lån til boligen" Det TS beskriver er ikke "lån til boligen", fordi en allerede gjeldfri bolig ikke kan bli finansiert ved et nytt låneopptak. I alle fall om man tolker "til boligen" som nettopp lån til anskaffelse av boligen, som er naturlig gitt at dette er en presisering av hva som regnes som "erverv av egen bolig". Jeg er med andre ord ikke helt sikker på om det TS planlegger er lovlig. For å være sikker må du enten oppgradere boligen eller anskaffe større bolig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå