Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kaliper-stempel vil ikke tilbake

Ludvig86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv det. På de caliperne jeg har overhalt har det ikke vært tvil hvis det var stemplene. De gikk da tregt ut og tregt inn. Og hadde tegn på bremse som henger og overoppheting av skiver.

På en gammel Citroen jeg hadde måtte jeg skru inn stemplene framme. Men der var det spor så det var lett å komme til med et skrujern sidelengs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå demontert hele kaliperen og kjøpt ett nytt rehab-sett. 

Men jeg stusser litt. Men får entret gjengene, men det skjer ikke noe når jeg skrur. Jeg får skrudd den rundt, men den går ikke ned. Er ikke det litt imot prinsippet av gjenger? 😂 Er det sånn at hele gjengetappen/staget i kaliperen også går rundt? Da sliter jeg vel? Eller MÅ den presses samtidig? Problemet er at jeg ikke får på noe stempelverktøy siden stempelet er for langt ut. 

Er det noe jeg gjør feil her? 

IMG_1566.jpeg

IMG_1567.jpeg

Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Er det links gjenger? Prøv å skru andre vegen. 

Har prøvd. Da "hopper" den bare, at gjengene ikke entrer, og jeg klarer å dra ut stempelet. Når jeg skrur rett vei, så entrer gjengene og jeg kan skru, og den sitter fast, men den beveger seg ikke nedover 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (5 minutter siden):

Hvilket? Link?

Fra biltema. 

Men stempelet som fulgte med var feil (selvfølgelig, da de ikke er med gjenger). Men pakningene passer, så jeg bruker opp igjen selve stempelet, som ser greit ut. 

Jeg klarer ikke å se om det er noe galt med gjengene både i stempelet eller caliperen, de ser fine og hele ut. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Det er ikke nok å skru, det må presses inn samtidig.

Var det jeg var redd for. Tror jeg må få tak i en C-klemme. 

Men hvordan er prinsippet egentlig? Hvorfor må det presses samtidig? Man må jo ikke presse en mutter på ett gjengestag? Jeg ser på stempelet med gjengene på som en mutter i dette tilfellet 😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...