Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kaliper-stempel vil ikke tilbake

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg bytter bremser på en eldre Mazda 5. Enkelt forklart, så sliter jeg med å få å få presset stempelet tilbake før re-montering. Har fått presset det lenger ut ved å trykke på bremsen, da jeg trodde det ville få det litt på gli, men uten hell. 

Er det noe triks på dette eller må jeg bare bytte kaliperen?

Takk for innspill!

//

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ludvig86 skrev (33 minutter siden):

Hei! 

Jeg bytter bremser på en eldre Mazda 5. Enkelt forklart, så sliter jeg med å få å få presset stempelet tilbake før re-montering. Har fått presset det lenger ut ved å trykke på bremsen, da jeg trodde det ville få det litt på gli, men uten hell. 

Er det noe triks på dette eller må jeg bare bytte kaliperen?

Takk for innspill!

//

Høres ut som kaliperne er modne for en større service eller bytte.
Trege bremsesylindre tyder på korrosjon eller slitasje

Lenke til kommentar

Hvilket verktøy bruker du for dette. Bør ha en ganske stor tang eller bremsestempel verktøy. Og som sagt så må visse modeller skrues med et slags spesial verktøy. Man bør også løsne lokket på bremsevæske tanken før man gjør dette så trykket kommer ut. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Hvilket verktøy bruker du for dette. Bør ha en ganske stor tang eller bremsestempel verktøy. Og som sagt så må visse modeller skrues med et slags spesial verktøy. Man bør også løsne lokket på bremsevæske tanken før man gjør dette så trykket kommer ut. 

Har bremsekaliper verktøy av diverse typer. Det er to små hull i stempelet. Det tyder kanskje på at det må skrues? (med klokken?) Men nå er stempelet så langt ute at jeg ikke får inn verktøyet 🤦‍♂️

Er det verdt å kjøpe rep.sett eller bør man bytte hele saken? 

Lenke til kommentar

Du kan skru med andre metoder til du får det på. Enten spiker i hullene og snurre med skrujern, eller snurre med dor og hammer (kan skade hullene med dette). Det er ikke umulig at du må bytte de til slutt, men ville prøvd å kjøre de frem og tilbake noen ganger for å se om de blir bedre. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Du kan skru med andre metoder til du får det på. Enten spiker i hullene og snurre med skrujern, eller snurre med dor og hammer (kan skade hullene med dette). Det er ikke umulig at du må bytte de til slutt, men ville prøvd å kjøre de frem og tilbake noen ganger for å se om de blir bedre. 

Takk! 

Jeg skal gi dette ett forsøk! 

Lenke til kommentar

Jeg går ut fra at du har dette problemet med en av kaliperne bak? Stempler som må skrus inn finner man vanligvis på kaliperne bak, på grunn av designet med den integrerte håndbrekkmekanismen. På kaliperne foran kan stemplene som regel bare trykkes rett inn, med egnet verktøy.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (4 minutter siden):

Jeg går ut fra at du har dette problemet med en av kaliperne bak? Stempler som må skrus inn finner man vanligvis på kaliperne bak, på grunn av designet med den integrerte håndbrekkmekanismen. På kaliperne foran kan stemplene som regel bare trykkes rett inn, med egnet verktøy.

Hei! 

Ja det stemmer at det er bak. Beklager at jeg ikke nevnte det i hovedinnlegget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle calipere med integrert håndbrekk på skues tilbake. Dersom det er elektrisk håndbrekk, så må det kjøres tilbake elektrisk, men da kan stempelet presses inn på vanlig måte etterpå. Dersom du sliter med å presse tilbake et caliperstempelsom ikke har integrert håndbrekk, så er det søppel. Man kan overhale en caliper, men på en vanlig bil der deler er tilgjengelige, så er det ikke verdt penger og innsats.

Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (3 timer siden):

Er det noe triks på dette

Jeg tror den må både presses inn samtidig som den skrus. Den siste Mazda'n jeg skrudde på så gikk det såvidt på den ene siden. Den andre var umulig. Midlertidig løsning ble å ta ut stempelet og pusse det og måtte rive av gummibelgen for å få det inn igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...