Gå til innhold

Hvorfor kritisere andre menneskers tro og religion?

Anbefalte innlegg

PÃ¥inter skrev (28 minutter siden):

Nettopp:

Grunnen til dette er at om vi lider i dette fysiske livet vil vi oppleve at vi ikke lider i himmelen eller som det sies i Buddhismen, når vi oppnår opplysthet og oppnår nirvana

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taylor skrev (10 minutter siden):

Grunnen til dette er at om vi lider i dette fysiske livet vil vi oppleve at vi ikke lider i himmelen eller som det sies i Buddhismen, når vi oppnår opplysthet og oppnår nirvana

Følger deg ikke, hva mener du egentlig, har du fulgt diskusjondåttenno lenge? Medlem i går….

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Følger deg ikke, hva mener du egentlig, har du fulgt diskusjondåttenno lenge? Medlem i går….

Hva har min tid i dette forumet med svaret jeg ga?

I religiøs/spirituell praksis er ikke lidelse en negativ, lidelse i dette livet forbereder oss og renser oss som menneske, i buddhisme er karma ofte brukt til å forklare dette, dette finnes også i kristendommen men er ikke så ofte snakket om.

Lenke til kommentar
Dellers skrev (5 minutter siden):

Nå kjenner jeg ingen som er veldig kristne, men ser jo at muslimske foreldre i barnehagen er langt mer kontrollerende og detaljstyrende enn det jeg synes er ok. Det synes jeg man må kunne kritisere.

Hvorfor kritisere en annens familie sin oppdragelse bare fordi den er strengere en hva vi i Norge er vant til? Så lenge det ikke er fysisk avstraffelse så tar jo ikke barn skade av å bli rettet på. Selvsagt er det mange måter å oppdra barn på. 

Lenke til kommentar
Taylor skrev (1 time siden):

Du tror at dette er grunnen. Det finnes ingen bevis for at dette er mer enn fri fantasi, men jeg forstår at det kan være en fin fantasi for noen, hvis de ikke er opptatt av rasjonelle grunner for det de tror på.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Taylor said:

Hvorfor kritisere en annens familie sin oppdragelse bare fordi den er strengere en hva vi i Norge er vant til? Så lenge det ikke er fysisk avstraffelse så tar jo ikke barn skade av å bli rettet på. Selvsagt er det mange måter å oppdra barn på. 

For meg fremstår det gjerne som ren manipulasjon. Jeg har hatt en psykopat i livet tidligere, så jeg reagerer nok sterkere enn mange på kontrollerende atferd. Religion kan få mennesker som i utgangspunktet er født A4 til å tilegne seg en del uheldige personlighetstrekk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (Akkurat nå):

Du tror at dette er grunnen. Det finnes ingen bevis for at dette er mer enn fri fantasi, men jeg forstår at det kan være en fin fantasi for noen, hvis de ikke er opptatt av rasjonelle grunner for det de tror på.

Vis du ikke har praktisert denne formen for spirituell praksis selv, hvordan kan du være så sikker på at det ikke fungerer?

Lenke til kommentar
Dellers skrev (1 minutt siden):

For meg fremstår det gjerne som ren manipulasjon. Jeg har hatt en psykopat i livet tidligere, så jeg reagerer nok sterkere enn mange på kontrollerende atferd. Religion kan få mennesker som i utgangspunktet er født A4 til å tilegne seg en del uheldige personlighetstrekk.

Da jeg selv har et familie medlem som er narsissist så forstår jeg tanken din. men det er ikke religionen sin feil at disse menneskene kan finne på å bruke læren mot andre mennesker

Lenke til kommentar
Dellers skrev (5 minutter siden):

Men det er da ingenting i veien for å påpeke slike ting, uavhengig av hva som er årsaken til det? 

Lenke til kommentar
Taylor skrev (10 timer siden):

Man opplever både at religiøse mennesker og ateister kritiserer hverandre, og at religiøse mennesker kritiserer andre som har en annen tro en seg selv.

Men hvorfor den trangen til å kritisere andre mennsker? en spirituell person søker visdom innover i sin egen sjel. ikke en dominans over andre mennesker, Eller?

Hoppet du ut av den andre tråden og lagde deg en egen du da 😜

Som nyateist så er det ikke religiøse mennesker som er målet for kritikken. Men religionen i seg selv og hvilken negativt påvirkning den har både på enkeltmennesker og samfunnet i sin helhet. Det kan noen ganger være vanskelig å skille, og kan oppleves som en kritikk av den enkelte religiøse. Men det er holdningene som religionen fører med seg som er et problem, herunder bl.a religioners syn på kvinner og homofile. 

Jeg skjønner at målet ditt er å utforske din egen sjel, men det er dessverre ikke slik de fleste religioner fungerer.  Det er fryktkultur, makt, vold, drap i religionens navn.

Lenke til kommentar
Taylor skrev (15 minutter siden):

Vis du ikke har praktisert denne formen for spirituell praksis selv, hvordan kan du være så sikker på at det ikke fungerer?

Jeg har da ikke engang påstått at det ikke virker, enda mindre at jeg er sikker på det.

Det jeg skrev er at det ikke finnes noen bevis som gir deg rasjonell grunn til å tro på det. Men at noe er en fantasi, sier ikke noe om det faktisk er sant eller ikke.

Men om du og andre føler at noe virker (eller ikke) sier ingen ting om årsaken til at det føles slik. Vi vet at placebo ol. er en reell effekt, i motsetning til det du hevder, som vi ikke vet noe om.

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Hoppet du ut av den andre tråden og lagde deg en egen du da 😜

Som nyateist så er det ikke religiøse mennesker som er målet for kritikken. Men religionen i seg selv og hvilken negativt påvirkning den har både på enkeltmennesker og samfunnet i sin helhet. Det kan noen ganger være vanskelig å skille, og kan oppleves som en kritikk av den enkelte religiøse. Men det er holdningene som religionen fører med seg som er et problem, herunder bl.a religioners syn på kvinner og homofile. 

Jeg skjønner at målet ditt er å utforske din egen sjel, men det er dessverre ikke slik de fleste religioner fungerer.  Det er fryktkultur, makt, vold, drap i religionens navn.

Jeg fikk ikke mye ut av den andre tråden så ja, jeg valgte å åpne min egen.

Den negative påvirkningen kommer fortsatt fra mennesker som praktiserer en ekstrem for for religion, og ikke religion i seg selv. det er her så mange mennesker forveksler religion med utøvelsen av den. mange mennesker praktiserer en veldig god form for religiøs praksis, mens andre som følger samme lære har et forvridd syn og forståelse av samme tekst. dette skaper ekstremisme, som igjen ødelegger for all religion. 

Man kan ikke ta ekstremistenes syn å si "dette er religion kristendom" eller dette er "religion Islam" det er menneskets utøvelse av en religiøs tekst på et ekstremt plan.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden):

Jeg har da ikke engang påstått at det ikke virker, enda mindre at jeg er sikker på det.

Det jeg skrev er at det ikke finnes noen bevis som gir deg rasjonell grunn til å tro på det. Men at noe er en fantasi, sier ikke noe om det faktisk er sant eller ikke.

Men om du og andre føler at noe virker (eller ikke) sier ingen ting om årsaken til at det føles slik. Vi vet at placebo ol. er en reell effekt, i motsetning til det du hevder, som vi ikke vet noe om.

Personlig etter å ha praktisert Buddhisme i mer en 20 år trenger jeg ikke ytre "bevis" for at religiøs praksis fungerer. fordi det er en indre vei, og ikke en som man ser fysiske bevis for i denne verdenen, utenom at de menneskene som praktiserer på et høyt nivå skjelden tar del i denne verdenen 

Lenke til kommentar
Taylor skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk ikke mye ut av den andre tråden så ja, jeg valgte å åpne min egen.

Den negative påvirkningen kommer fortsatt fra mennesker som praktiserer en ekstrem for for religion, og ikke religion i seg selv. det er her så mange mennesker forveksler religion med utøvelsen av den. mange mennesker praktiserer en veldig god form for religiøs praksis, mens andre som følger samme lære har et forvridd syn og forståelse av samme tekst. dette skaper ekstremisme, som igjen ødelegger for all religion. 

Man kan ikke ta ekstremistenes syn å si "dette er religion kristendom" eller dette er "religion Islam" det er menneskets utøvelse av en religiøs tekst på et ekstremt plan.

Men hvordan kan du si at din tolkning av tekstene er riktig, og deres er feil?

Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Men hvordan kan du si at din tolkning av tekstene er riktig, og deres er feil?

Jeg sier ikke at min er "den rette" men man ser på handlinger ord og gjerninger at de som er ekstremister handler feil. deres praksis er å skade andre, noe religion faktisisk sier at man ikke skal gjøre (husk at kristendommen er ny testamentet og ikke gamle testamentet som er mer en jødisk bok

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Så bibelen er utenfor problemstillingen, eller mener du det er samme greia? 

I kristent sammenheng så er det ny testamentet som gjelder, ikke gamle testamentet som var læren før Jesus, så for de som bruker gamle testamentet mot de kristen har faktisk feil i å kritisere de kristne for noe som står i gamle testamentet 

Lenke til kommentar
Taylor skrev (6 minutter siden):

Personlig etter å ha praktisert Buddhisme i mer en 20 år trenger jeg ikke ytre "bevis" for at religiøs praksis fungerer. fordi det er en indre vei, og ikke en som man ser fysiske bevis for i denne verdenen, utenom at de menneskene som praktiserer på et høyt nivå skjelden tar del i denne verdenen 

Jeg tviler ikke. På samme måte som andre religiøse er du overbevist om at dine indre følelser er forårsaket av noe det ikke finnes ett eneste godt bevis for, men merkelig nok er de alle like sikre på at akkurat deres religion er den rette.

Lenke til kommentar
Taylor skrev (2 minutter siden):

Jeg sier ikke at min er "den rette" men man ser på handlinger ord og gjerninger at de som er ekstremister handler feil. deres praksis er å skade andre, noe religion faktisisk sier at man ikke skal gjøre (husk at kristendommen er ny testamentet og ikke gamle testamentet som er mer en jødisk bok

Nja. Ofte når en får ekstreme utslag finnes det en viss basis i religionen og handlinger. Det er for eksempel ikke tvil om atnMuhammed var en krigsherre, og at det preger ekstreme islamister idag f eks. Det er heller ingen tvil om at GT tok til orde for dødsstraff, og selv om jeg som konservativ kristen mener f eks dødsstrafforkjempere overser at Jesus opphevet bruk av dødsstraff da Han møtte kvinnen som ble tatt i hor (er fullstendig klar over at det var en mann der også), så er det en basis i skriftene mabnkan bruke hvis man vil

Og desverre er det mye tolkning og ulikheter, selv om jeg selvsagt mener min tolkning er den rette 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...