Taylor Skrevet fredag kl 12:31 Forfatter Del Skrevet fredag kl 12:31 Capitan Fracassa skrev (18 minutter siden): Jo, det gjør du, men du benekter at alle disse ulempene skyldes religionen: Men det er fortsatt lovpålagt i henhold til Jødedommen, og når det skjer blant kristne og muslimer har det fortsatt årsak i religionen, selv om det ikke er direkte lovpålagt. For å ta et annet eksempel: Hva med alle angrep på og fordømming av homofile som begrunnes i religion? Er ikke dette en ulempe for den homofile som blir fordømt eller mishandlet? Jeg merker meg at du sier "mer". Med andre ord så er det ikke bare en kulturell greie, men også en religiøs sak å omskjære. Det er for øvrig ganske så umulig å skille mellom de to. Jødisk, Islamsk og Kristen kultur er alle sterkt påvirket av de religiøse doktrinene. Benekter jeg "ulempene" med Religion? Hvor benekter jeg det da? Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet fredag kl 12:41 Del Skrevet fredag kl 12:41 Taylor skrev (1 time siden): det er faktisk lettere å holde ting rene vis man er omskjært skaftetryne32 skrev (1 time siden): Det er en myte, det er faktisk en grunn til at vi har forhud, tro det eller ei. Myte er det nok ikke. Mannlig omskjæring er blitt påvist å redusere risikoen for flere seksuelt overførbare sykdommer. Studien viser at partnerne deres hadde hele 82 % redusert risiko for å ha vært smittet med klamydia i forhold til de andre kvinnene. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet fredag kl 12:54 Del Skrevet fredag kl 12:54 PÃ¥inter skrev (5 minutter siden): Myte er det nok ikke. Det er ansett som det blant mange, blant europeisk forskning og helsepersonell så er det en konsensus om at det har liten nytte, blant de som faktisk er kjønnslemlestet selv er det ikke like stor enighet, og det er det nok en god grunn til, og om grunnen til at de religiøse kjønnslemlester barna sine er kjønnssykdommer så vil jeg vel påstå at det er mye greiere bare å gi litt seksualundervisning. https://www.helsedirektoratet.no/tema/rituell-omskjaering-av-gutter#:~:text=Det foreligger ingen medisinsk indikasjon,har noen helsegevinst for barn. Rituell omskjæring av gutter er et kirurgisk inngrep hvor forhud rundt penis fjernes helt eller delvis, og hvor formålet er religiøst begrunnet (1). Det foreligger ingen medisinsk indikasjon for rituell omskjæring. I Norge er slike inngrep ikke begrunnet i at det har noen helsegevinst for barn. Omskjæring som utføres av medisinske årsaker som eksempelvis trang forhud, infeksjoner eller skader omfattes ikke av lov om rituell omskjæring av gutter. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet fredag kl 12:58 Del Skrevet fredag kl 12:58 skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Det er ansett som det blant mange, blant europeisk forskning og helsepersonell så er det en konsensus om at det har liten nytte Dem om det. Men selvfølgelig jeg tror ikke man omskjærer seg for å unngå kjønnssykdom idag. Men forskning taler klart. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet fredag kl 12:59 Del Skrevet fredag kl 12:59 Taylor skrev (48 minutter siden): K Koranen sier ingen ting om omskjæring av gutter. Det er også vanskelig å finne henvisninger til dette i hadith-litteraturen. Omskjæring har denne bakgrunn: Gud inngikk i sin tid en pakt med Abraham og hans sønn Ismail (før Isak ble født). Bibelen omtaler dette slik: “Jeg oppretter en pakt mellom meg og deg og dine etterkommere fra slekt til slekt, en evig pakt.” (1. Mosebok, 7) Og videre: “Dette er den pakten dere skal holde, pakten mellom meg og dere og etterkommerne dine: Alle menn og gutter hos dere skal omskjæres.” (1. Mosebok, 10). Muslimer regnes som Abrahams etterkommere, og pakten skal da gjelde for dem. Slik er omskjæring av gutter blitt en tradisjon. Men det er ikke lovpålagt, som en obligatorisk handling. Det er ikke nødvendig etter sharia. (The Concise Encyclopædia of Islam, London 1989.) Hverken guttebarn som fødes til Islam, eller gutter og menn som velger å bli muslimer, må altså omskjæres. Dette betyr da at det er mer en kulturell greie en en religiøs sak å omskjære oranen nevner ingenting om verken mannlig eller kvinnelig omskjæring Altså en kjønnslemlestelse, bare for å skape et slags absurd fellesskap. Å kontrollere undersåttenes sexliv og kjønnsorganer, genererer stor makt og innflytelse hos lederskapet. Tilsvarende ser man også i dyreverden 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet fredag kl 13:04 Del Skrevet fredag kl 13:04 Taylor skrev (27 minutter siden): Benekter jeg "ulempene" med Religion? Hvor benekter jeg det da? Da du skrev: Sitat Personlig ser jeg ikke ulempe med religion for noen. Mulig jeg misforstår deg, og at du er enig i at det er ulemper med religion, men at du bare lukker øynene for disse ulempene slik at du unngår å se dem selv om de er der. I så fall beklager jeg. Men du glemte visst å svare på spørsmålet mitt, det var sikkert en forglemmelse av deg, så jeg gjentar: Hva med alle angrep på og fordømming av homofile som begrunnes i religion? Er ikke dette en ulempe for den homofile som blir fordømt eller mishandlet? 2 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet fredag kl 13:04 Forfatter Del Skrevet fredag kl 13:04 Vokteren skrev (3 minutter siden): Altså en kjønnslemlestelse, bare for å skape et slags absurd fellesskap. Å kontrollere undersåttenes sexliv og kjønnsorganer, genererer stor makt og innflytelse hos lederskapet. Tilsvarende ser man også i dyreverden Mange i vesten ser det nok som en lemlestelse og mennesker i vesten ser på sex på en annen måte enn Østen og midt-østen Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet fredag kl 13:04 Del Skrevet fredag kl 13:04 PÃ¥inter skrev (6 minutter siden): Men forskning taler klart. Ja den gjør det, og forskningen viser at det er barbarisk og 100% unødvendig. 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet fredag kl 13:06 Forfatter Del Skrevet fredag kl 13:06 Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden): Da du skrev: Mulig jeg misforstår deg, og at du er enig i at det er ulemper med religion, men at du bare lukker øynene for disse ulempene slik at du unngår å se dem selv om de er der. I så fall beklager jeg. Men du glemte visst å svare på spørsmålet mitt, det var sikkert en forglemmelse av deg, så jeg gjentar: Hva med alle angrep på og fordømming av homofile som begrunnes i religion? Er ikke dette en ulempe for den homofile som blir fordømt eller mishandlet? Jeg ser også hva som skjer i verden, men vet at jeg ikke får gjort noe med de selv. Jeg kan ikke å vil ikke styre andre menneskers tro eller handlinger, det er noe de må stå for selv, jeg styrer mine egen ord, handlinger og tanker Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet fredag kl 13:11 Del Skrevet fredag kl 13:11 skaftetryne32 skrev (4 minutter siden): Ja den gjør det, og forskningen viser at det er barbarisk og 100% unødvendig Poenget var at du påsto at det var en myte at omskjæring reduserer smittsomme kjønnssykdommer, forskning viste det motsatte av det du sa. Kanskje det kan lønne seg å være mindre bastant? Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet fredag kl 13:14 Del Skrevet fredag kl 13:14 Taylor skrev (5 minutter siden): Jeg ser også hva som skjer i verden, men vet at jeg ikke får gjort noe med de selv. Jeg kan ikke å vil ikke styre andre menneskers tro eller handlinger, det er noe de må stå for selv, jeg styrer mine egen ord, handlinger og tanker Takk for å ikke på noen måte svare verken på det generelle spørsmålet om religion kan være til ulempe, eller det spesifikke spørsmålet om religion kan være til ulempe for homofile, og i stedet komme med noen helt trivielle floskler. Jeg kan heller ikke styre andre menneskers tro, men jeg lukker allikevel ikke øynene for den sannheten at religion kan være både til fordel og ulempe for samfunn og mennesker. 3 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet fredag kl 13:15 Forfatter Del Skrevet fredag kl 13:15 skaftetryne32 skrev (8 minutter siden): Ja den gjør det, og forskningen viser at det er barbarisk og 100% unødvendig. Nei jeg benekter ingenting, det gjøres mange feil i religionens navn, men det er menneske som gjør feilene, ikke religionene i seg selv. det er menneske som tolker, og de tolker til tider at maktmisbruk og hat er rett, noe vi vet det ikke er. Mitt forkus er å følge Buddhistisk lære, ikke å kritisere andre religioner Lenke til kommentar
Taylor Skrevet fredag kl 13:16 Forfatter Del Skrevet fredag kl 13:16 Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden): Takk for å ikke på noen måte svare verken på det generelle spørsmålet om religion kan være til ulempe, eller det spesifikke spørsmålet om religion kan være til ulempe for homofile, og i stedet komme med noen helt trivielle floskler. Jeg kan heller ikke styre andre menneskers tro, men jeg lukker allikevel ikke øynene for den sannheten at religion kan være både til fordel og ulempe for samfunn og mennesker. Som Bifil trans kvinne så har jeg også oppleved hat i fra religion, men jeg lar ikke det hatet styre hvem jeg er Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet fredag kl 13:19 Del Skrevet fredag kl 13:19 (endret) Taylor skrev (2 minutter siden): Som Bifil trans kvinne så har jeg også oppleved hat i fra religion, men jeg lar ikke det hatet styre hvem jeg er Det er da ingen her som har antydet at du lar hatet styre hvem du er, men jeg synes det er helt utrolig at du ikke kan se at dette hatet allikevel kan være til ulempe for deg, slik du skrev over. Endret fredag kl 13:19 av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet fredag kl 13:20 Del Skrevet fredag kl 13:20 PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Poenget var at du påsto at det var en myte at omskjæring reduserer smittsomme kjønnssykdommer, Nei det har jeg da ikke, det jeg sier er at det ikke er noe bedre for hygiene, og det er det ikke, og forskningen din er ikke konkluderende, det eneste sikre positive gevinsten er en reduksjon i peniskreft, men det er stort sett de med allerede trang forhud som får det. Skulle tro at dere gudetroende kanskje mente at gudenes skaperverk var bra nok i utgangspunktet, for det er faktisk en grunn til at vi har forhud, men det er åpenbart noe religiøs forskning med en agenda. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet fredag kl 13:21 Del Skrevet fredag kl 13:21 Taylor skrev (6 minutter siden): men det er menneske som gjør feilene, ikke religionene i seg selv. Vel åpenbart, religionene er jo skapt av mennesker. 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet fredag kl 13:22 Forfatter Del Skrevet fredag kl 13:22 Capitan Fracassa skrev (Akkurat nå): Det er da ingen her som har antydet at du lar hatet syre hvem du er, men jeg synes det er helt utrolig at du ikke kan se at dette hatet allikevel kan være til ulempe for deg, slik du skrev over. Det er ikke til ulempe for meg fordi jeg ikke lat hat styre meg, ja jeg kan bli frustrert (bevist det til og med her på forumet) men det styrer ikke meg at andre mennesker hater hvem jeg er. Ofte finner jeg det interesant å diskutere med muslimer fordi de i starten ikke vet nok om LGBTQ eller mennesker med annen kjønnsidentitet, men nåe jeg forteller blir si stille og lytter, hatet er snudd til å ha spørsmål Lenke til kommentar
Taylor Skrevet fredag kl 13:22 Forfatter Del Skrevet fredag kl 13:22 skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Vel åpenbart, religionene er jo skapt av mennesker. Er den det? Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet fredag kl 13:24 Del Skrevet fredag kl 13:24 Taylor skrev (Akkurat nå): Er den det? Alle beviser peker i den retning ja, kommer det nye bevis som peker i en annen retning så forholder jeg meg til det. 2 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet fredag kl 13:26 Forfatter Del Skrevet fredag kl 13:26 skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Alle beviser peker i den retning ja, kommer det nye bevis som peker i en annen retning så forholder jeg meg til det. Det er interssant det du nå sier hva ville være bevis for deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå