Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor kritisere andre menneskers tro og religion?

Anbefalte innlegg

Karltorbj skrev (5 timer siden):

De som sier, Jesus elsker deg, i forbifarten. er ikke de verste. sjer sjelden, bare smiler da.

Men naar jeg sitter og har en meget hyggelig droes, med en person, som jeg baade har hjerte for og meget hoey respekt, saa kommer det, hvordan gaar det med troen din? 

Har heldigvis et par venner, som har forstaatt det. Veldig greie, aa vaere i sammen med.

En av dem, blir jeg faktisk med paa moeter, av og til, dere biter jo ikke. 😃 Gode sosiale sammenkomster etter moetene som regel, baade i menigheten og privat. Kjekt aa bli kjent, med vennene hans.

Har sanket mangen gode kveldsmaaltider og middager paa det. 😄 

Det jeg faar mest piggene opp paa, det er dominansen,i styre og stell.

Og det er jo helt fair det.... jeg sitter forøvrig heller ikke og preller hull i hodet på vennene mine, jeg sier kanskje for lite irl for å være helt ærlig, men det er jo min opplevelse da

leticia skrev (4 timer siden):

😂

At de som verver har panikkangst for å dø trenger de ikke å overføre til noen andre. Har det slått deg at folk kanskje ikke ønsker det evige livet som du tror at dere tilbyr? 

Som jeg har nevnt før så er psykoser og religiøse vrangforestillinger nært beslektet, og jeg  og mange med meg ønsker ikke å ha noen av dem. Hvorfor kan dere ikke bare la folk være i fred? 

Som du kan lese i den artikkelen under så kan religion både bidra positivt og negativt til folks psykiske helse. Jeg ser det som utelukkende negativt, men det er fordi jeg mener at det skillet der er så lett å tråkke over, når er det psykisk sykt, og når er det åndelig ro? 

Religiøse åpenbaringer og psykotiske hallusinasjoner er noen ganger til forveksling like.

Hallusinasjoner eller åndelige opplevelser?

Helt greit at du ikke ønsker det Gud tilbyr, som du ikke tror på, men vi ønsker jo at du skal kunne ta et valg, og det valget respekterer alle, så lenge du visste at du kunne hvis du ville. Det er det det handler om

Abigor skrev (2 timer siden):

Redd oss fra de som vil redde oss

Som sagt, enhver tar sitt valg, vi kristne ønsker å informere så man kan ta sitt valg ift Gud, og ditt valg er ditt valg. 

Til slutt: Jeg ville ikke reagert negativt på at en muslim tilbød meg informasjon pm islam. Selv om jeg ikke er interessert overhodet, vet jeg det kom fra en god plass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (34 minutter siden):

Helt greit at du ikke ønsker det Gud tilbyr,

Noe som ikke eksisterer har ikke noe å tilby. 

Tussi skrev (34 minutter siden):

men vi ønsker jo at du skal kunne ta et valg, og det valget respekterer alle,

Jaha? Det er derfor man maser gjentatte ganger, forsøker å verve folk til menigheten, forteller folk at de havner i helvete osv fordi "alle" respekterer valget?

Jeg er iallefall ærlig nok til å si at jeg ikke respekterer noen religioner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (15 minutter siden):

Noe som ikke eksisterer har ikke noe å tilby. 

Jaha? Det er derfor man maser gjentatte ganger, forsøker å verve folk til menigheten, forteller folk at de havner i helvete osv fordi "alle" respekterer valget?

Jeg er iallefall ærlig nok til å si at jeg ikke respekterer noen religioner.

Vel, strengt tatt fra et kristent syn er frelsen eneste vei til å unngå fortapelse, men hvis man ikke kan si det, så kommer kanskje flere til helvete for å si det sånn. 

Man må kunne tilby en samtale,.og man må respektere svaret. Så enkelt er det egentlig

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (13 minutter siden):

Det er en ærlig sak, men menneskene som utøver den respekterer du eller?

Ja, respekterer at de tror,  men ikke nødvendigvis utførelsen av handlinger som er beskrevet i religionen som går ut over andre mennesker,  som f.eks diskriminering etter kjønn og seksuell legning som nevnt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Ja, respekterer at de tror,

Så bra, da er du på god vei.

leticia skrev (1 minutt siden):

men ikke nødvendigvis utførelsen av handlinger

Der er vi enige. Handlinger som nedverdiger andre mennesker er ondskap, men meninger er forskjellige og det må respekteres.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Tussi said:

Og det er jo helt fair det.... jeg sitter forøvrig heller ikke og preller hull i hodet på vennene mine, jeg sier kanskje for lite irl for å være helt ærlig, men det er jo min opplevelse da

Helt greit at du ikke ønsker det Gud tilbyr, som du ikke tror på, men vi ønsker jo at du skal kunne ta et valg, og det valget respekterer alle, så lenge du visste at du kunne hvis du ville. Det er det det handler om

Som sagt, enhver tar sitt valg, vi kristne ønsker å informere så man kan ta sitt valg ift Gud, og ditt valg er ditt valg. 

Til slutt: Jeg ville ikke reagert negativt på at en muslim tilbød meg informasjon pm islam. Selv om jeg ikke er interessert overhodet, vet jeg det kom fra en god plass.

Ok da vil jeg tilby deg Satan og evig frihet fra lyspesten. Regner med du setter pris på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

Hverken reklame eller filmer forsøker å tvangsfore folk med en livsfilosofi. Å forsøke å selge inn noe så personlig, feks via dørsalg av budskap, som Jehovas vitner, er intet mindre enn respektløst ovenfor den livsfilosofien man har.

Vanlig reklame forsøker bare å selge et produkt eller en tjeneste. Det kan ikke sammenlignes med forsøk på å omvende livsfilosofi.

Reklamer finnes som selger mer enn produkter og tjenester.  Politiske og religiøse ideologier selges igjennom reklamer.  Tvangsforing av religion har jeg aldri sett i vesten.  

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (21 minutter siden):

Reklamer finnes som selger mer enn produkter og tjenester.  Politiske og religiøse ideologier selges igjennom reklamer.  Tvangsforing av religion har jeg aldri sett i vesten.  

"i vesten" inkludere USA du?

FLI-Insider-11-11-2022-A1-1200x630-v1.jpg.f3ccdcf574bf920dc0a611f65393a4b5.jpg

Kanskje du med "ingen tvang" mener å ikke bli drept eller kastet i fengsel, og vi snakker om å bli trakassert og utstøtt for ikke å tro på en viss religion, at barna dine blir isolert, offentlige ressurser blir upassende vippet mot kirken, offentlige tjenester som skal være åpent for alle er gjemt under kirken osv. Hvis det ble kalt en troende som melder seg frivillig, ville denne typen frivillig høres ut som det den menn i Me Too ville sagt.

Endret av James G
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Taylor skrev (På 22.12.2024 den 20.33):

Grunnen til dette er at om vi lider i dette fysiske livet vil vi oppleve at vi ikke lider i himmelen eller som det sies i Buddhismen, når vi oppnår opplysthet og oppnår nirvana

Med den fortiden religion har med forbrytelser mot menneskeheten så skulle det bare mangle at religion er kritiserbar.
Kristendommen tidligere (også her i Norge), men nå er den reformert.

Reformert er derimot ikke islam som ikke bare er en religion, men også kultur og lovverk i muslimske land dvs. en ideologi. Sharia er lov, grusomme lover som skal kritiseres og ikke aksepteres i Vesten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...