Karltorbj Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Markiii skrev (36 minutter siden): Man kan da fint "ombestemme" seg senere i livet når det gjelder tro og religion. Da tenker jeg paa alle de, som ikke bryr seg, men allikevel er medlem i statskirken. Der beroerer dem saa lite, at tiltaket, med aa melde seg ut, gidder de ikke aa stresse med, eller det henger der, men blir bare utsatt. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Karltorbj skrev (1 time siden): Forstaar dere ikke, hvilken situasjon,dere setter oss i, med den der evangeliseringen deres. Naar vi moeter dere, vil vi moete dere med respekt, forstaaelse og vennlighet. Saa begynner dere aa mase om det der. Jeg pleier aa bli usikker. Skal jeg vaere aerlig, konfronterende, eller bare jatte med. Det er vanskelig, aa vaere "uhoeflig" mot en gammel, hyggelig dame, som vil fortelle deg om Jesus, freks. Aa bli tilbudt forboenn, for et problem,som du var saa dum aa dele, oppleves ogsaa som et overgrep. Vi har lyst til aa vaere kompisene deres vi, hvis dere kunne roe dere litt. Hvis dere kunne gitt oss litt luft under vingene. Jeg ser den, og personlig så pleier jeg ikke å tilby bønn for problemer folk deler,.med mindre folk ber om det, eller vet jeg er kristen og ikke hat noe imot det. Det sagt så kan jeg be for folk selv i det skjulte for å si det sånn. Jeg tror man må forsøke å se hva kristne egentlig vil, at det kommer fra et godt sted, og så er det viktig å respektere andre og ikke mase. Men jeg kan ta et eksempel fra eget liv. Jeg gikk av bussen en gang, og en kvinner jeg ikke kjente sa "Gud er glad i deg", og jeg følte meg sett. Husker det fremdeles, mange år siden Selv om man oppfatter kristne som "maser" som irriterende, håper jeg man oppfatter selve intensjonen som god 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Tussi skrev (3 minutter siden): Jeg ser den, og personlig så pleier jeg ikke å tilby bønn for problemer folk deler,.med mindre folk ber om det, eller vet jeg er kristen og ikke hat noe imot det. Det sagt så kan jeg be for folk selv i det skjulte for å si det sånn. Jeg tror man må forsøke å se hva kristne egentlig vil, at det kommer fra et godt sted, og så er det viktig å respektere andre og ikke mase. Men jeg kan ta et eksempel fra eget liv. Jeg gikk av bussen en gang, og en kvinner jeg ikke kjente sa "Gud er glad i deg", og jeg følte meg sett. Husker det fremdeles, mange år siden Selv om man oppfatter kristne som "maser" som irriterende, håper jeg man oppfatter selve intensjonen som god Hvis noen hadde ropt «Gud er glad i deg» eller «Allah akbar» etter meg på den måten, ville jeg blitt bekymret for den personen. Avhengig av situasjonen ville jeg sendt en bekymringsmelding til en eller annen….. 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Tussi skrev (1 time siden): Jeg ser den, og personlig så pleier jeg ikke å tilby bønn for problemer folk deler,.med mindre folk ber om det, eller vet jeg er kristen og ikke hat noe imot det. Det sagt så kan jeg be for folk selv i det skjulte for å si det sånn. Jeg tror man må forsøke å se hva kristne egentlig vil, at det kommer fra et godt sted, og så er det viktig å respektere andre og ikke mase. Men jeg kan ta et eksempel fra eget liv. Jeg gikk av bussen en gang, og en kvinner jeg ikke kjente sa "Gud er glad i deg", og jeg følte meg sett. Husker det fremdeles, mange år siden Selv om man oppfatter kristne som "maser" som irriterende, håper jeg man oppfatter selve intensjonen som god De som sier, Jesus elsker deg, i forbifarten. er ikke de verste. sjer sjelden, bare smiler da. Men naar jeg sitter og har en meget hyggelig droes, med en person, som jeg baade har hjerte for og meget hoey respekt, saa kommer det, hvordan gaar det med troen din? Har heldigvis et par venner, som har forstaatt det. Veldig greie, aa vaere i sammen med. En av dem, blir jeg faktisk med paa moeter, av og til, dere biter jo ikke. 😃 Gode sosiale sammenkomster etter moetene som regel, baade i menigheten og privat. Kjekt aa bli kjent, med vennene hans. Har sanket mangen gode kveldsmaaltider og middager paa det. 😄 Det jeg faar mest piggene opp paa, det er dominansen,i styre og stell. Endret 18 timer siden av Karltorbj 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Tussi skrev (59 minutter siden): Jeg tror man må forsøke å se hva kristne egentlig vil, at det kommer fra et godt sted, og så er det viktig å respektere andre og ikke mase. Så sant så sant. De fleste som «plager» folk med sin tro respekterer motparten og slutter å mase. Samtidig er samfunnet ellers så fult av onde ting man heller burde engasjere seg i for å bedre det, enn å henge seg opp i velmenende kristne som preker. Men kanskje det mangler motivasjon. 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) Vokteren skrev (1 time siden): Hvis noen hadde ropt «Gud er glad i deg» eller «Allah akbar» etter meg på den måten, ville jeg blitt bekymret for den personen. Avhengig av situasjonen ville jeg sendt en bekymringsmelding til en eller annen….. Enten sender du veldig mange bekymringsmeldinger eller så er dette et ikkeproblem, hva tenker du? Endret 17 timer siden av PÃ¥inter 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Sitat Hvorfor kritisere andre menneskers tro og religion? Jeg synes det er helt greit å kritisere umoral, ukultur og vranglære selv om det er forankret i religion. For å ta noen eksempler som jeg regner med det er ganske bred forståelse for at blir kritisert: Kapping av hender til tyver (forankret i religion), kjønnslemslestelse (forankret i religion), undertrykkelse av kvinner (forankret i religion), sterk fordømmelse og noen ganger drap på homofile (forankret i religion), drap eller syreangrep på folk som er utro (forankret i religion), ulovfestet fengsling og tortur av mennesker med "feil" religion (forankret i religion), folkemord / holocoust (forankret i religion). Selvsagt er det greit å kritisere andre menneskers tro og religion, der kritikken handler om umoral, ukultur, usivilisert oppførsel, vranglære og lovbrudd. 3 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden PÃ¥inter skrev (4 minutter siden): Enten sender du veldig mange bekymringsmeldinger eller så er dette et ikkeproblem, hva tenker du? Det har skjedd, men etter at jeg har sluttet å bevege meg i ghettoområder og avvist diverse «dørselger-sekter», har de blitt færre. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Simen1 skrev (2 minutter siden): Selvsagt er det greit å kritisere andre menneskers tro og religion Å det er du i din fulle rett til i et demokratisk samfunn. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Vokteren skrev (Akkurat nå): Det har skjedd, men etter at jeg har sluttet å bevege meg i ghettoområder og avvist diverse «dørselger-sekter», har de blitt færre. Da fant du en løsning. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Tussi skrev (4 timer siden): Ikke å verve, men å redde en sjel 😂 At de som verver har panikkangst for å dø trenger de ikke å overføre til noen andre. Har det slått deg at folk kanskje ikke ønsker det evige livet som du tror at dere tilbyr? Som jeg har nevnt før så er psykoser og religiøse vrangforestillinger nært beslektet, og jeg og mange med meg ønsker ikke å ha noen av dem. Hvorfor kan dere ikke bare la folk være i fred? Som du kan lese i den artikkelen under så kan religion både bidra positivt og negativt til folks psykiske helse. Jeg ser det som utelukkende negativt, men det er fordi jeg mener at det skillet der er så lett å tråkke over, når er det psykisk sykt, og når er det åndelig ro? Religiøse åpenbaringer og psykotiske hallusinasjoner er noen ganger til forveksling like. Hallusinasjoner eller åndelige opplevelser? 3 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Har det slått deg at folk kanskje ikke ønsker det evige livet som du tror at dere tilbyr? Da kan man takke nei, eller bruke de forslagene som er kommet i tråden her. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden PÃ¥inter skrev (6 minutter siden): Da kan man takke nei, eller bruke de forslagene som er kommet i tråden her. Jeg har sett noen ganger i utlandet JW stiller seg opp på stand på offentlige steder. De plager ingen folk, de henvender seg ikke til noen folk, det er bare å gå forbi uten at man blir plaget. Slik burde det være overalt. De som er nysgjerrige kan selv ta kontakt når de står der, og de som ikke vil ha noe med dem å gjøre kan bare gå forbi. Det burde ikke være vanskeligere enn dette. 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) leticia skrev (5 minutter siden): Det burde ikke være vanskeligere enn dette. Så du mener alle burde ha en «stand» på torget, du vil diktere/tvinge/lovpålegge dette? «Slik burde det være overalt. « Endret 17 timer siden av PÃ¥inter Lenke til kommentar
leticia Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Så du mener alle burde ha en «stand» på torget, du vil diktere/tvinge/lovpålegge dette? Nei, jeg mener at religiøse bør holde tullet sitt for seg selv og ikke plage andre med det. Har det ikke vært tydelig nok etter x antall innlegg enda? 3 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden leticia skrev (Akkurat nå): jeg mener at religiøse bør holde tullet sitt for seg selv og ikke plage andre Jo, og du påpeker det for `nte gang. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden leticia skrev (5 minutter siden): Har det ikke vært tydelig nok etter x antall innlegg enda? Selvfølgelig, nå gikk det opp et lys for meg. Prøver du å irritere de troende i disse trådene fordi du selv blir irritert av at de irriterer deg på døren? 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden 6 hours ago, Tussi said: Ikke å verve, men å redde en sjel Redd oss fra de som vil redde oss Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Abigor skrev (29 minutter siden): Redd oss fra de som vil redde oss På den motsatte siden av de religiøse har du denne her: Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden (endret) Markiii skrev (5 timer siden): Det er ikke helt riktig. Gudetroen er det sentrale i religion. Derimot er ikke gudetroen det sentrale i ikke-religiøse ideologier. Da er det makten som er sentral, for eksempel. En ikke-religiøs totalitær leder dreper ikke i en ikke-eksisterende Guds navn, men dreper for å sørge for å beholde makten. Ateismen er aldri sentral i noen ideologi. Gudetro er det. Det har lite å gjøre med argumentet mitt. Jeg kjenner mange teister som tilhører ingen religion og derfor har ingen religiøs ideologi annet enn at de tror en gud/guder eksisterer. Hvis slike teister dreper noen fordi de ikke tror på gud/guder kan man si at det ikke har noe å gjøre med sin teisme? Hvis en ateist dreper noen fordi de er teister kan man si at det ikke har noe å gjøre med sin ateisme? Endret 14 timer siden av jjkoggan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå