Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor kritisere andre menneskers tro og religion?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Kan vi ikke snu rundt på det? Se for deg et par ateister ringe på døra til religiøse. De ønsker å fortelle hvor dumt det er å tro på en gud og hvor fantastisk det er å slippe. Er det i seg selv respektfullt? Selv om mange vil takke nei og de som ringer på respekterer det.

Det kam egentlig ikke sammenlignes da ateisten ikke har noe å tilby, mens for den kristne så tilbyr man faktisk det man tror er evig liv. Så det er nikke det samme,.Men ja, jeg hadde sagt høflig jeg ikke var interessert, og ikke tenkt met over det

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Det er mer respektfullt det enn å la være å fortelle at de lever i en livsløgn resten av livet.

En ny gruppe ateister har oppstått i samfunnet. De blir kalt ny ateister og er ikke fornøyd med å holde synspunktene sine for seg selv. De går tvert imot til aksjon, de prøver aktivt, aggressivt og lidenskapelig å få de religiøse over på sin side. Til og med agnostikere er i målgruppen deres for disse nyateistene gir overhodet ikke rom for tvil. Sett fra deres ståsted finnes det rett og slett ingen Gud.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 minutter siden):

Det kam egentlig ikke sammenlignes da ateisten ikke har noe å tilby, mens for den kristne så tilbyr man faktisk det man tror er evig liv. Så det er nikke det samme,.Men ja, jeg hadde sagt høflig jeg ikke var interessert, og ikke tenkt met over det

Men har du tenkt over at noen faktisk er så høflige at de har vanskelig for å si nei. Og at f.eks Jehova kan være ganske påståelige. Dattera mi hadde dem på besøk i ein halvtime fordi hun er for snill, så de dukket opp igjen,  og de kommer til å fortsette å komme igjen helt til hun er veldig tydelig på at hun ikke ønsker dem på døra. For ja  hun ønsker dem ikke på døra, men har vanskelig for å avvise andre mennesker. 

harme skrev (9 minutter siden):

En ny gruppe ateister har oppstått i samfunnet. De blir kalt ny ateister og er ikke fornøyd med å holde synspunktene sine for seg selv. De går tvert imot til aksjon, de prøver aktivt, aggressivt og lidenskapelig å få de religiøse over på sin side. Til og med agnostikere er i målgruppen deres for disse nyateistene gir overhodet ikke rom for tvil. Sett fra deres ståsted finnes det rett og slett ingen Gud.

Hvis religiøse bare hadde holdt troa for seg selv, og ikke prakket den på resten av befolkningen I det offentlige rom, og t.o.m på styresett i samfunn, så hadde nyateisme ikke oppstått.

Nyateisme er religionskritikk. Det er ikke snakk om å få religiøse og agnostikere over på "sin side". Det er altså religionen og ikke religiøse som kritiseres.

• Liker 3
Lenke til kommentar

@leticia Beklager at jeg er så uhøflig at jeg må toppe din historie. Da jeg var ungdom så var jeg og noen kamerater hjemme etter skoletid, før foreldrene kom hjem. Da kom et par Jehovas vitner spaserende ned gata, og ringte på systematisk. Veldig gjenkjennbart. Så vi gjorde våre forberedelser, kledte på oss Iron Maiden T-skjorter og noen andre effekter. Når de ringte på hos oss så åpnet vi og sa høyt og tydelig i kor: - Her tilber vi djevelen.

Det hadde ønsket effekt. Målbundet og store i øynene snudde på femøringen. Huset ble svartelistet og hoppet over hver gang de gikk i gata senere.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Ateisme er ingen tro, men fravær av tro. Jeg går ikke rundt og prøver å lure folk til en "samtale" for å selge dem noe.

Ateisme er et synspunkt likevel.  Ateister kan plage andre med dette synspunktet, særlig hvis de tror religion skader samfunnet.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (26 minutter siden):

Ateisme er et synspunkt likevel.  Ateister kan plage andre med dette synspunktet, særlig hvis de tror religion skader samfunnet.

Kristendom er et syndpunkt. Kristne kan plage andre med dette synspunktet, særlig hvis de tror ikke-kristne skader samfunnet.

Atter en gang, koker det ned til respekt for annerledestroende. Religion eller fravær av religion er et personlig synspunkt som man bør holde for seg selv, ikke misjonere, for misjon er respektløst.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Nyateisme er religionskritikk

Nyateisme (eng. New Atheism) er en sosialpolitisk bevegelse som oppstod på begynnelsen av 2000-tallet da flere fremtredende ateister og sekulære påpekte behovet om at «religion ikke skal tolereres, men i stedet bør bekjempes, kritiseres..

Med andre ord ,misjonering.

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (7 minutter siden):

Den syltynne og referansefrie Wikipedia-artikkelen er misvisende. De refererer til Dawkins og Hitchens som "nyateister". Disse to karene har gang på gang gjentatt at de respekterer religion og ikke motarbeider religion som sådann. De motarbeider bare faktafeil og umoral. Religion er ikke synonymt med faktafeil og umoral, da de inneholder mye mer enn det. Dawkins og Hitchens motarbeider/motarbeidet ikke de andre aspektene av religion.

Det er heller ikke mye nytt over det begrepet nyateisme. Det er i all hovedsak den gode gamle ateismen kjent gjennom f.eks Fredrich Nietzsche (1844-1900).

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Ennå mer artig er at du kaller de med en tro skadedyr 😂😂

Neida, jeg kaller ikke folk med en tro for skadedyr. Du så sikkert emojien.

Jeg ønsker ikke at det skal komme folk og forsøke å innføre noe skadelig inn i mitt hjem. Det er religionen som er skadelig, ikke folkene som forsøker å presse seg inn, de er bare himla irriterende.

Skadedyr i denne settingen er altså ikke referert til at de er skadelige i seg selv, men at de forsøker å dra med seg inn noe som er skadelig.

Endret av leticia
mer tekst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

@leticia Beklager at jeg er så uhøflig at jeg må toppe din historie. Da jeg var ungdom så var jeg og noen kamerater hjemme etter skoletid, før foreldrene kom hjem. Da kom et par Jehovas vitner spaserende ned gata, og ringte på systematisk. Veldig gjenkjennbart. Så vi gjorde våre forberedelser, kledte på oss Iron Maiden T-skjorter og noen andre effekter. Når de ringte på hos oss så åpnet vi og sa høyt og tydelig i kor: - Her tilber vi djevelen.

Det hadde ønsket effekt. Målbundet og store i øynene snudde på femøringen. Huset ble svartelistet og hoppet over hver gang de gikk i gata senere.

Ingenting å beklage 🥰

Flott historie. Det viktigste er at de ikke kommer igjen. 

Forrige gang så gikk de inn porten selv om hunden var ute i hagen. (Vi har inngjerdet hage). Temmelig frekt. Jeg ble nødt til å gå ut og avbryte dem. 

"Vi er ikke religiøse og kommer aldri til å bli det, dere får prøve hos noen andre" 😄

Så er ikke alltid jeg smeller døra altså, jeg kan være hyggelig avvisende også 🤭😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...