PÃ¥inter Skrevet mandag kl 23:40 Del Skrevet mandag kl 23:40 (endret) leticia skrev (9 minutter siden): Relevans for saken? Her får du virkelig 2+2 til å bli 5... For å gjøre det litt lettere for deg så sent. Tror du virkelig ikke ateister kan bli maktsyke? Endret mandag kl 23:40 av PÃ¥inter Lenke til kommentar
Abigor Skrevet mandag kl 23:40 Del Skrevet mandag kl 23:40 3 hours ago, Tussi said: Det å tilby en samtale er ikke å presse sin tro, så sant man respekterer et nei. Det er fra et kristent syn hensynsløst å ikke dele sin tro. Men som sagt, et nei respekteres Og slik sprer presses troen videre. Uten hensyn til andre. 1 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet mandag kl 23:46 Forfatter Del Skrevet mandag kl 23:46 Abigor skrev (3 minutter siden): Og slik sprer presses troen videre. Uten hensyn til andre. Hva er galt med å høre om en eller annen tro/religion? er du ikke troende så lar du vel bare tingene du hører passere og ikke bryr deg etterpå? Samme for oss troende som lytter til Ateister, etter diskusjonen går man bare videre Lenke til kommentar
Abigor Skrevet mandag kl 23:57 Del Skrevet mandag kl 23:57 Et jævla mas som aldri tar slutt. Lenke til kommentar
Taylor Skrevet mandag kl 23:59 Forfatter Del Skrevet mandag kl 23:59 Abigor skrev (1 minutt siden): Et jævla mas som aldri tar slutt. Og du tror ikke troende kan tenke det samme om ateister da? Lenke til kommentar
leticia Skrevet tirsdag kl 00:01 Del Skrevet tirsdag kl 00:01 PÃ¥inter skrev (7 minutter siden): For å gjøre det litt lettere for deg så sent. Tror du virkelig ikke ateister kan bli maktsyke? Jo, men det har svært lite å gjøre med at de er ateister. Religion derimot er systemisk ønske om makt og om kontroll over mennesker. Ateisme er da det motsatte av dette, ettersom ateisme er fravær av religion. 1 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet tirsdag kl 00:08 Del Skrevet tirsdag kl 00:08 (endret) leticia skrev (8 minutter siden): Jo, men det har svært lite å gjøre med at de er ateister. Maktsykdom er like ille om en er troende eller ateist, makt korrumperer og i siste instans tar liv. Endret tirsdag kl 00:10 av PÃ¥inter 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet tirsdag kl 01:10 Del Skrevet tirsdag kl 01:10 Må klart være greit å kritisere religion og tro om den er tufta på eventyr og fantasi samt søker makt og kontroll over andre mennesker. Ørkenreligionane er eit skrekkens eksempel på korleis vi har fått 3 hovedretninger(Jødedommen, Kristendommen og Islam) som alle på sitt vis prøver å styre og kontrollere mennesker gjennom behovet for institusjon og geistlige. Ideen om at alle mennesker har det åndelige inne i seg og ikkje trenger religiøse institusjoner eller geistlige for å få kontakt med "gud", passer ikkje inn for di som vil ha makt og kontroll over andre mennesker. Det åndelige behov for "gud" burde være privat og ikkje noko andre mennesker har noko med eller får utnytte slik vi ser med mange religioner i dag. Problemet er dog at mennesker gjerne vil hevde seg sjølv til å være noko meir enn det di er, og ein åndelig opplevelse/vekkelse er såleis eit enkelt grep for å prate på seg noko ekstraordinært. Egoet er gjerne større enn fornuften og løgnen baller på seg når man søker bekreftelse hjå andre mennesker... 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet tirsdag kl 06:12 Del Skrevet tirsdag kl 06:12 Tussi skrev (9 timer siden): Det å tilby en samtale er ikke å presse sin tro, så sant man respekterer et nei. Det er fra et kristent syn hensynsløst å ikke dele sin tro. Men som sagt, et nei respekteres Misjonering har gjennom tidene vært noe langt mer enn å bare tilby en samtale. JV er fortsatt flittige «dørselgere» som ikke tar et nei for et nei, men må avvises temmelig bryskt… 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet tirsdag kl 09:16 Del Skrevet tirsdag kl 09:16 PÃ¥inter skrev (9 timer siden): For å gjøre det litt lettere for deg så sent. Tror du virkelig ikke ateister kan bli maktsyke? Men det er vesentlig lettere for de religiøse/overbeviste som ikke behøver å resonnere og evaluere, men kun støtte seg på vedtatte sannheter. Men selvfølgelig kan ateister også være overbeviste/hjernevaskede….. 2 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet tirsdag kl 09:19 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 09:19 (endret) Vokteren skrev (50 minutter siden): Men det er vesentlig lettere for de religiøse/overbeviste som ikke behøver å resonnere og evaluere, men kun støtte seg på vedtatte sannheter. Men selvfølgelig kan ateister også være overbeviste/hjernevaskede….. Tror du ikke vi som er religiøse/spirituelle personerer, grubler og studerer tekstene for å kunne få et bedre svar på hva teksten egentlig forteller oss? Endret tirsdag kl 10:07 av Taylor 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet tirsdag kl 09:28 Del Skrevet tirsdag kl 09:28 Abigor skrev (9 timer siden): Og slik sprer presses troen videre. Uten hensyn til andre. Så man tåler ikke å få et spørsmål på gaten, der man respekterer et nei? Voldsomt hvor lite man skal tåle i dagens samfunn.... 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet tirsdag kl 09:30 Del Skrevet tirsdag kl 09:30 Vokteren skrev (3 timer siden): Misjonering har gjennom tidene vært noe langt mer enn å bare tilby en samtale. JV er fortsatt flittige «dørselgere» som ikke tar et nei for et nei, men må avvises temmelig bryskt… Vel, nå mener jeg det å dele evangeliet er en bra ting, men ja, man skal respektere et nei, så går begge to videre, ikke verre enn det 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet tirsdag kl 09:33 Del Skrevet tirsdag kl 09:33 (endret) Markiii skrev (14 timer siden): Nettopp. Troende skal ofte presse sin tro på andre, eller prøve å overbevise/manipulere seg inn på folk for å spre sin tro. Det tror jeg i stor grad skyldes at vi stopper og prater med feil folk. Vi må lære å finne de rette. Dette kalles å være ledet. Snakker du på vegne av alle de menneskene de som ønsker å prate, alle de som har et behov og alle de som har bedt om å bli sett? Skal vi slutte å prate med folk på gata fordi du synes det er feil. Nei, men vi skal være mere skjerpet og la oss lede til de rette. Enig? Endret tirsdag kl 10:58 av Kjell Sande Liten stavefeil Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet tirsdag kl 09:33 Del Skrevet tirsdag kl 09:33 Taylor skrev (13 minutter siden): Tror du ikke vi som er religiøse/spirituelle resonerer, grubler og studerer tekstene for å kunne få et bedre svar på hva teksten egentlig forteller oss? Navlebeskuelse er noe helt annet enn vitenskapsbasert filosofi….. 2 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet tirsdag kl 09:35 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 09:35 Vokteren skrev (1 minutt siden): Navlebeskuelse er noe helt annet enn vitenskapsbasert filosofi….. Navlebeskuende? den må du forklare litt nærmere....vet du i det helte tatt hva en religiøs/ spirituell person gjør i sin praksis av religionen eller den spirituelle veien? 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet tirsdag kl 09:47 Del Skrevet tirsdag kl 09:47 Taylor skrev (9 minutter siden): Navlebeskuende? den må du forklare litt nærmere....vet du i det helte tatt hva en religiøs/ spirituell person gjør i sin praksis av religionen eller den spirituelle veien? Sitter og graver i gammel navlelo eller kaffegrut for å forsøke å finne svar på de store spørsmålene ? 2 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet tirsdag kl 09:55 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 09:55 Vokteren skrev (1 minutt siden): Sitter og graver i gammel navlelo eller kaffegrut for å forsøke å finne svar på de store spørsmålene ? Svaret ditt viser hvor lite du vet om hva religiøse mennesker gjør i sin praksis. for min egen del som buddhist har jeg brukt mer en 30 år av mitt liv til å studere teksten og finne de svarene som resonerer med meg som person, jeg har gått igjennom mange forvandlinger som person da jeg så at min væremåte ikke stemte overens med hva læren forteller at et godt menneske skal være. og enda har jeg langt igjen før jeg er der jeg trenger å være spirituelt i livet. Mange andre mennesker som er religiøse eller spirituell har det på samme måte, de bruker ufattelig mye tid på å forbedre seg som menneske, og mye av det er usynlig for andre da det er det indre som forandres, tanke måte, hvordan man er som person, hvem man omgås med. Det å leve et spirituelt liv er en 24/7 oppave 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet tirsdag kl 09:58 Del Skrevet tirsdag kl 09:58 Maabren skrev (8 timer siden): Må klart være greit å kritisere religion og tro om den er tufta på eventyr og fantasi Kan du nevne en trosretning som ikke er tufta på eventyr og fantasi? Maabren skrev (8 timer siden): Det åndelige behov for "gud" burde være privat og ikkje noko andre mennesker har noko med Hvis troende mennesker mener de har funnet sannheten ønsker de nok å dele den med andre, i tillegg sier 2. timoteus 4: «Så sant som han kommer og oppretter sitt rike, pålegger jeg deg…Forkynn Ordet, stå klar i tide og utide,…med all tålmodighet og iherdig undervisning! For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt For de vil ha det som klør i øret. « Så tydeligvis er troende pålagt å forkynne om den sannheten de har lært, noe annet ville vel vært ukjærlig. Er det virkelig så vanskelig å takke høflig nei? 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet tirsdag kl 10:06 Del Skrevet tirsdag kl 10:06 PÃ¥inter skrev (9 timer siden): Maktsykdom er like ille om en er troende eller ateist, makt korrumperer og i siste instans tar liv. Ja, men du forstår jo ikke poenget. Ateister og troende blir gjerne like maktsyke. Men til forskjell fra religion så er ikke ateismen den utløsende faktoren for maktsyken. Det kan den ikke være.Folk er idioter, men ateisme gjør ikke folk til større idioter, slik religion gjør. Fordi ateisme er "ingenting". Det er tomt. Ateisme har ikke noe innhold. Ateisme er per definisjon "fravær av teisme". Og kan derfor ikke motivere til noe. Om ateister er maktsyke så er det enten personlig ambisjon, politisk overbevisning eller andre underliggende årsaker. 3 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå