Gå til innhold

Hvorfor kritisere andre menneskers tro og religion?

Anbefalte innlegg

Man opplever både at religiøse mennesker og ateister kritiserer hverandre, og at religiøse mennesker kritiserer andre som har en annen tro en seg selv.

Men hvorfor den trangen til å kritisere andre mennsker? en spirituell person søker visdom innover i sin egen sjel. ikke en dominans over andre mennesker, Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taylor skrev (14 minutter siden):

Man opplever både at religiøse mennesker og ateister kritiserer hverandre, og at religiøse mennesker kritiserer andre som har en annen tro en seg selv.

Men hvorfor den trangen til å kritisere andre mennsker? en spirituell person søker visdom innover i sin egen sjel. ikke en dominans over andre mennesker, Eller?

Dominans over andre mennesker?????

Det er ikke troen, som skremmer meg, men maktbehovet, dominansen og kontrollbehovet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Dominans over andre mennesker?????

Det er ikke troen, som skremmer meg, men maktbehovet, dominansen og kontrollbehovet.

Men er det egentlig en del av religionen? eller er det et aspekt av oss menneskers trang til å ville ha makt over andre? 

Lenke til kommentar

Taylor skrev (42 minutter siden):

Men er det egentlig en del av religionen? eller er det et aspekt av oss menneskers trang til å ville ha makt over andre? 

Religion er basert på makt, hele koranen forteller deg  hva du  kan og ikke kan gjøre. Det handler ikke kun om menneskers trang til å utøve makt, men det faktum at de som ikke følger dette er ikke tro til sin religion. 

Med andre ord, som troende skal du utøve denne makten. Som resulterer i at de jobber mot et samfunn jeg er fullstendig imot - de skal bestemme hvordan jeg skal leve - derav er religion et stort problem. 

Endret av MrL
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (1 time siden):

Det er mye ved religion å kritisere, de religiøse har gjerne pådratt seg stygge fordommer fra nettopp religion, de religiøse vil gjerne ha religion i samfunnet, de vil at det skal betales for deres kirker og templer, de vil ha lære om religionen deres i skolen, og ikke en lære som er kritisk, mer som hjernevasking helst, religiøse støtter kjønnslemlesting, det er mye å kritisere ved tro og religion, selvfølgelig må ondskap, hat og dårlige holdninger kritiseres. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Må skille mellom kritikk av religionen og menneskene som tror på religionen. 

Om en en tenkt religion (sikter ikke til en spesifikk religion her) sier at kvinner er mindre verdt og at homofile og jøder ikke har livets rett, så er det vel på sin plass å kritisere den religionen. 

Opp gjennom historien har jo religion vært noe som historisk sett har blitt brukt til å kontrollere folk. Ikke minst kristendommen. Med det kritiserer jeg ikke nødvendigvis kristendommen. Sier bare hva som har vært tilfellet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Taylor skrev (1 time siden):

Tro fører til handling som påvirker andre. Se til presidentvalget i USA for eksempel, hvor svært mange stemte på Trump, ikke først og frem på grunn av vanlige politiske saker, men av religiøs overbevisning. 

Sitat

Det er jo åpenbart at mange mennesker søker dominans over andre, og om religion ikke nødvendigvis er årsaken, er det åpenbart at religion er et svært viktig virkemiddel til å åppnå og holde på makt. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (6 timer siden):

Ok. Jeg treffer deg på gata og spør deg: har du noen form for tro? Er dette kritikk - eller samtale? Jeg tenker at vi skulle pratet mer sammen - gjerne over en kopp kaffe.

Hvis jeg spør - har du vondt noen steder - ønsker du forbønn - er dette et overgrep.

Ofte starter en samtale med øyekontakt og kroppsspråk - men er vi åpen for å prate om åndelige ting?

Hva med de som vil prate men bare dersom de ser utsikter til å overbevise deg om sine meninger?

Lenke til kommentar

Jeg tenker vi må tåle at andre kritiserer  vår religion. Jeg forventer en viss grad av respekt for det å tro, og motsatt, det å ikke gjøre det, men vi må tåle at vår religion blir kritisert.

Tenk på det slik, det er ikke vår jobb å hindre kritikk av Gud, hvis Han vil, så håndterer han det selv. 

Endret av Tussi
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Jeg forventer en viss grad av respekt for det å tro, og motsatt, det å ikke gjøre det, men vi må tåle at vår religion blir kritisert.

Hvorfor forventer du noe som helst respekt?

Matteus 5: 11 sier jo:

Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, [lyver] og snakker ondt om dere på alle vis. 12 Gled og fryd dere, for stor er lønnen dere har i himmelen. Slik forfulgte de også profetene før dere.

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Hvorfor forventer du noe som helst respekt?

Matteus 5 sier jo:

Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, [lyver] og snakker ondt om dere på alle vis. 12 Gled og fryd dere, for stor er lønnen dere har i himmelen. Slik forfulgte de også profetene før dere.

Man skal ha en viss respekt for hva folk tror på, eller ikke tror på. Det ville f eks vært nasty å servere svin til en uvitende muslim, å spotte Gud på besøk i mitt hjem, eller ringe til ateister og si man kommer til helvete 

Basic folkeskikk. At enkelte ikke er villig til å gi det er en annen ting... om folk spotter min tro er det uansett dems problem til syvende og sist, det er de som skal stå foran Gud som spottere, ikke jeg

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (7 timer siden):

Må skille mellom kritikk av religionen og menneskene som tror på religionen. 

Om en en tenkt religion (sikter ikke til en spesifikk religion her) sier at kvinner er mindre verdt og at homofile og jøder ikke har livets rett, så er det vel på sin plass å kritisere den religionen. 

Opp gjennom historien har jo religion vært noe som historisk sett har blitt brukt til å kontrollere folk. Ikke minst kristendommen. Med det kritiserer jeg ikke nødvendigvis kristendommen. Sier bare hva som har vært tilfellet.

Alle religioner har hatt sine negative sider, og det vi ser som kvinne undertrykkende var en gang det som var det normale ved at mannen hadde størst myndighet i familien. I dag har vi et mer åpent samfunn og denne delen av religion kan gjøre på en mer human måte i vårt samfunn, dermed ser vi at de religionene som henger igjen 1600-2000 år når et kommer til utvikling i selve samfunnet kan oppfattes som kvinne undertrykkende.

Så i min forståelse er dette et mer kulturelt problem en selve læren, flere religioner har en god del kulturelle skrifter i læren. men disse er nok ment for datidens menneske, ikke oss i dag

Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Man skal ha en viss respekt for hva folk tror på

Ja det er greit. Men du som kristen (hvis du er kristen) skal respektere og være vennlig mot alle rundt deg, hvis du er kristen kan du ikke forvente noe som helst av mennesker rundt deg, det er bibelen klar på. Men du skrev:

Tussi skrev (1 time siden):

Jeg forventer en viss grad av respekt for det å tro, og motsatt, det å ikke gjøre det, men vi må tåle at vår religion blir kritisert.

Derfor siterte jeg Matteus.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (11 minutter siden):

Ja det er greit. Men du som kristen (hvis du er kristen) skal respektere og være vennlig mot alle rundt deg, hvis du er kristen kan du ikke forvente noe som helst av mennesker rundt deg, det er bibelen klar på. Men du skrev:

Derfor siterte jeg Matteus.

Er det feil å "forvente" å bli respektert som menneske? uansett hvilke religiøse tro man har?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (2 minutter siden):

Er det feil å "forvente" å bli respektert som menneske? uansett hvilke religiøse tro man har?

Poenget var at om man blir hånt og spottet var det et positivt tegn.

`Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, [lyver] og snakker ondt om dere på alle vis. 12 Gled og fryd dere, for stor er lønnen dere har i himmelen. Slik forfulgte de også profetene før dere.`

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (3 minutter siden):

Poenget var at om man blir hånt og spottet var det et positivt tegn.

`Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, [lyver] og snakker ondt om dere på alle vis. 12 Gled og fryd dere, for stor er lønnen dere har i himmelen. Slik forfulgte de også profetene før dere.`

Vet du da meningen bak det sitatet du ga? hvorfor sies det at man skal ikke ta igjen som en kristen (eller andre religiøse) hvorfor skal man velge å tie om noen kritiserer oss som troende?

Lenke til kommentar
Taylor skrev (5 minutter siden):

hvorfor skal man velge å tie om noen kritiserer oss som troende?

Kanskje fordi romerne 12: 17 sier:

Gjengjeld ikke ondt med ondt, ha tanke for det som er godt for alle mennesker. 18 Hold fred med alle, om det er mulig, så langt det står til dere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Kanskje fordi romerne 12: 17 sier:

Gjengjeld ikke ondt med ondt, ha tanke for det som er godt for alle mennesker. 18 Hold fred med alle, om det er mulig, så langt det står til dere. 

Ja, dermed er det mest riktige å vende det andre kinn til om man skulle bli snakket stygt om som troende

• Liker 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (2 minutter siden):

Ja, dermed er det mest riktige å vende det andre kinn til om man skulle bli snakket stygt om som troende

Nettopp:

PÃ¥inter skrev (15 minutter siden):

12 Gled og fryd dere, for stor er lønnen dere har i himmelen. Slik forfulgte de også profetene før dere.`

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...