stamkunde Skrevet i går, 09:04 Forfatter Del Skrevet i går, 09:04 Hårek skrev (7 minutter siden): Nei, det stemmer ikke. Prøv å slå av pumpen, trykker er uendret. Lekkasje på gamle kobber rør med loddet skjøter, det er ikke uvanlig. Skal ikke lekke så mange dråper før trykket faller. Da er det vel kun i kjeller hvor man skal finne lekkasje, kan jo ikke være i vegg eller i gulv? uansett veldig mange takk for konstruktiv tilbake melding. Tommel opp til deg. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet i går, 09:06 Del Skrevet i går, 09:06 stamkunde skrev (2 minutter siden): Det lager masse lyder(vannet) i skap hvor tekniske instillasjon Når trykket er lavt så blir det kavitasjon i pumpen. Det lager lyd. Man bør unngå kavitasjon, det sliter på pumpen. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet i går, 09:07 Del Skrevet i går, 09:07 Trykk i anlegg for vannbåren varme kan måles flere steder. Om sirkulasjonsmpumpen er defekt vil jeg anta anlegget blir uten lyd og tilnærmet uten varmeeffekt. Noe sirkulasjon pga. varmeforskjell kan det bli. Mye lyd tyder på luft i anlegget, som gjerne samler seg på høyeste punkt. Ved å slippe ut luften bedrer det sirkulasjonen. Om anlegget er felles for flere leiligheter, har de andre leilighetene tilsvarende problemer med luft? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 09:08 Forfatter Del Skrevet i går, 09:08 Hårek skrev (Akkurat nå): Når trykket er lavt så blir det kavitasjon i pumpen. Det lager lyd. Man bør unngå kavitasjon, det sliter på pumpen. Det bør jeg informere til de som er ansvarlig. Takk for begrepet. Men igjen til trykket. Når trykket er 2 bar, og faller så raskt ned, i dette tilfellet en dag. Hvordan er det mulig? jeg kan heller ikke tro dem som bor i andre etasjer ikke vil merke? de skal da heller ikke kunne få varme når trykket er på null? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 09:13 Forfatter Del Skrevet i går, 09:13 toralfb skrev (4 minutter siden): Trykk i anlegg for vannbåren varme kan måles flere steder. Om sirkulasjonsmpumpen er defekt vil jeg anta anlegget blir uten lyd og tilnærmet uten varmeeffekt. Noe sirkulasjon pga. varmeforskjell kan det bli. Mye lyd tyder på luft i anlegget, som gjerne samler seg på høyeste punkt. Ved å slippe ut luften bedrer det sirkulasjonen. Om anlegget er felles for flere leiligheter, har de andre leilighetene tilsvarende problemer med luft? Takk for konstruktiv svar. Jeg forstår de som bor øverst som får utfordringen til at varmen holder seg, men får null varme. Men jeg forstår ikke at de i nedre del skal få varme når trykket er på null, vannet må jo sirkulere? eller kan trykket være på null, ingen sirkulasjon, og vannet er varmt allikevel. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 09:25 Forfatter Del Skrevet i går, 09:25 toralfb skrev (17 minutter siden): Trykk i anlegg for vannbåren varme kan måles flere steder. Om sirkulasjonsmpumpen er defekt vil jeg anta anlegget blir uten lyd og tilnærmet uten varmeeffekt. Noe sirkulasjon pga. varmeforskjell kan det bli. Mye lyd tyder på luft i anlegget, som gjerne samler seg på høyeste punkt. Ved å slippe ut luften bedrer det sirkulasjonen. Om anlegget er felles for flere leiligheter, har de andre leilighetene tilsvarende problemer med luft? men hvis sirkulasjonen stopper, og allikevel er det kalde rør, hvorfor dem som er øverst og ikke andre steder i bygningen? ved sirkulasjon da vil jeg tro det holder varmen i vannet? eller kan så mye vann bli vekke ut av det blå? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 10:30 Forfatter Del Skrevet i går, 10:30 (endret) for å spørre annet, trykkfall, hva er årsaken? Da må det være lekkasje et sted, hvilke instrumenter bruker man for å finne ut av det, stikkprøver? Endret i går, 10:36 av stamkunde Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 10:39 Forfatter Del Skrevet i går, 10:39 Rusty skrev (3 timer siden): Jeg har opplevd det samme, sirkulasjonspumpen var defekt. Den var 20 år gammel så den kan man si var nedbetalt. Fikk installert ny kostet meg ca.4-5 tusen. når man fyller på vann, så øker også bar, hvordan henger det sammen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå