Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

trykk i vannbåren varme leilighet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rusty skrev (2 timer siden):

Jeg har opplevd det samme, sirkulasjonspumpen var defekt. Den var 20 år gammel så den kan man si var nedbetalt.

Fikk installert ny kostet meg ca.4-5 tusen.

Når du skriver sirkulasjonspumpen var defekt, betyr det at du kunne fylle på luft og deretter sank luften til 0 bar igjen etter en eller noen dager?

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Forstår ikke hva du mener med å fylle på luft? Jeg åpnet dekselet til sentralen og så at displayet og lamper på pumpen blafret og jeg hørte ikke noe summing fra den som ved drift. Den så tydelig defekt ut.

Men har også tidligere mistet trykk fordi det var mye luft i rørene. Da var det bare å åpne lufteventilene og fylle på med vann. 
Varmesystemet er tilkoblet kaldtvannsnettet med en sperreventil i mellom. Åpne den og etterfyll.

Endret av Rusty
Lenke til kommentar
Rusty skrev (12 minutter siden):

Forstår ikke hva du mener med å fylle på luft? Jeg åpnet dekselet til sentralen og så at displayet og lamper på pumpen blafret og jeg hørte ikke noe summing fra den som ved drift. Den så tydelig defekt ut.

Men har også tidligere mistet trykk fordi det var mye luft i rørene. Da var det bare å åpne lufteventilene og fylle på med vann. 
Varmesystemet er tilkoblet kaldtvannsnettet med en sperreventil i mellom. Åpne den og etterfyll.

iallfall når jeg fylte på "luft" så gikk den fra 0 bar til 2 bar. Tilslutt sprutet det vann ut, og jeg stengte igjen krana. Nå er den på 2 bar, og det er igjen varme i rørene, og vil varme leiligheten, men det vil kun vare 1 til 3 dager. Vet ikke hva det er avhengig av, men nå varte det kun 24 timer. Kan det være sirkulasjonspumpen?

Lenke til kommentar
toralfb skrev (23 minutter siden):

I følge tidligere tråder bor trådstarter i sameie eller borettslag, uten tilgang til sentral for varme.

Tror beste rådet er å snakke snakke med naboene og vaktmester om varmen ikke fungerer.

uten tilgang til sentral varme?

Det beste rådet jeg kan gi deg er å ringe psykolog. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 minutter siden):

iallfall når jeg fylte på "luft" så gikk den fra 0 bar til 2 bar. Tilslutt sprutet det vann ut, og jeg stengte igjen krana. Nå er den på 2 bar, og det er igjen varme i rørene, og vil varme leiligheten, men det vil kun vare 1 til 3 dager. Vet ikke hva det er avhengig av, men nå varte det kun 24 timer. Kan det være sirkulasjonspumpen?

Du tappet vel av luft? Uansett bør dette gjøres i samråd med de som drifter varmeanlegget. Er det et stort anlegg så trenger det ikke være unormalt at luft samler seg på et sted om du har f. Eks øverste leilighet og det har vært arbeider et sted i anlegget. Men hver gang du tapper av luft så forsvinner volum i anlegget og det bør etterfylles med vann. Snakk med de som drifter sentralen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Rusty skrev (2 minutter siden):

Du skal aldri fylle på luft! Du skal lufte ut all luft.

Lufteventilene er montert på det høyeste punktet i ledningsnettet.

Hva får opp baren da? er det vannet? 

Hva måler trykket i vannet? 2 bar. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
minim skrev (10 minutter siden):

Du tappet vel av luft? Uansett bør dette gjøres i samråd med de som drifter varmeanlegget. Er det et stort anlegg så trenger det ikke være unormalt at luft samler seg på et sted om du har f. Eks øverste leilighet og det har vært arbeider et sted i anlegget. Men hver gang du tapper av luft så forsvinner volum i anlegget og det bør etterfylles med vann. Snakk med de som drifter sentralen. 

Men det skal da ikke etterfylles med vann hver dag? hvor går vannet? jeg prøver også å forstå hva som får det til bli 2 bar. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
Rusty skrev (4 minutter siden):

Du skal aldri fylle på luft! Du skal lufte ut all luft.

Lufteventilene er montert på det høyeste punktet i ledningsnettet.

det er nok ikke luft jeg fyller, men etterfyller vann. Men får ikke til å stemme at trykket går fra 0 til 2 bar. 

Lenke til kommentar
Rusty skrev (58 minutter siden):

Jeg har opplevd det samme, sirkulasjonspumpen var defekt. Den var 20 år gammel så den kan man si var nedbetalt.

Fikk installert ny kostet meg ca.4-5 tusen.

jeg henger meg mest i denne tråden. Jeg kan ikke de tekniske språk på dette området, men samtidig trenger å forstå hvordan vannbåren varme fungerer. Iallfall blir det gjentatte ganger fylt på vann. Så hvor forsvinner vannet, og det er vel et trykk som skal bistå til sirkulasjon. Hvis sirkulasjonspumpen er defekt, da skal den vel heller ikke kunne gi varme?

Lenke til kommentar

Jeg tenker at lekkasje er lite sannsynlig, rørene er solide og trykket er lavt. Rørene er nok tilkoblet en samlestokk med magnetventiler, du kan jo se om en koblingene der er tette og fine.

Jeg har også overtrykksventiler, kanskje du også har det? Sjekk i så fall at det er tørt rundt disse, at de ikke har hengt seg opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (12 minutter siden):

Hvis sirkulasjonspumpen er defekt, da skal den vel heller ikke kunne gi varme?

Nei, da kan du utelukke sirkulasjonspumpen. Det er dessuten den som lager trykk i ledningsnettet og har du 1-2 bar så funker pumoen slik den skal.

Lenke til kommentar
Rusty skrev (7 minutter siden):

... sirkulasjonspumpen. Det er dessuten den som lager trykk i ledningsnettet ...

Nei, det stemmer ikke. Prøv å slå av pumpen, trykker er uendret.
Lekkasje på gamle kobber rør med loddet skjøter, det er ikke uvanlig. Skal ikke lekke så mange dråper før trykket faller.

Lenke til kommentar
Rusty skrev (27 minutter siden):

Jeg tenker at lekkasje er lite sannsynlig, rørene er solide og trykket er lavt. Rørene er nok tilkoblet en samlestokk med magnetventiler, du kan jo se om en koblingene der er tette og fine.

Jeg har også overtrykksventiler, kanskje du også har det? Sjekk i så fall at det er tørt rundt disse, at de ikke har hengt seg opp.

Takk, det er mitt inntrykk at alt er tett. I kjeller. 

Det lager masse lyder(vannet) i skap hvor tekniske instillasjon er i leilighet til vannrørsystemet, vet ikke om det kan være da sirkulasjonsmpumpen som er defekt. Må finne overtrykksventiler i kjeller da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...