todernskjold Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Hei, Ønsker å kunne plassere penger i kortsiktige rentepapirer (ala det Warren Buffet gjør), for å få noe høyere rente enn sparekonto men med fortsatt relativt lav risiko. Ønsker å ha fleksibilitet der jeg ikke må låse opp pengene i minimum 12 måneder for å få avkastning realisert. Finnes det noen alternativer for dette for privatpersoner? Har sett det er diverse likviditetsfond som Holberg likviditet A, KLP likviditet P og Skagen likviditet. Men hvis jeg forstår disse fondene riktig, må jeg holde til og meg 31.12 for å få realisert avkastningen (acc). Finnes det alternativer der jeg får realisert avkastning på kvartalsvis basis, noe som gir fleksibilitet hvis jeg ønsker bruke pengene før det er gått 12 måneder? Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Verdien beregnes daglig inkludert avkastning. Det skjer ikke noe spesielt 31.12. Du kan realisere din avkastning når du vil og så ofte du vil, på samme måte som du gjør andre uttak når du vil. At standard er at avkasningen blir med videre i fondet betyr akkurat det samme som med renter på en bankkonto, altså ingen betydning. Lenke til kommentar
todernskjold Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden Mag ne skrev (1 time siden): Verdien beregnes daglig inkludert avkastning. Det skjer ikke noe spesielt 31.12. Du kan realisere din avkastning når du vil og så ofte du vil, på samme måte som du gjør andre uttak når du vil. At standard er at avkasningen blir med videre i fondet betyr akkurat det samme som med renter på en bankkonto, altså ingen betydning. Avkastning var et dårlig ordvalg av meg, jeg mente utbytte. Altså, avkastningen (renten) på at jeg låner pengene mine ut til norske kommuner. Men kanskje jeg har misforstått? For eksempel fra KLP likviditet står det: Det utdeles utbytte som renteinntekter i form av nye andeler i fondet. Utbytte utdeles årlig til andelseiere registrert i fondets andelseierregister per 31.12 Hvis jeg kjøper meg inn i fondet 1.1.2025, og selger meg ut 30.12.2025, mister jeg ikke da hele utbyttet, altså får ingen avkastning på å låne ut pengene? Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Just now, todernskjold said: Avkastning var et dårlig ordvalg av meg, jeg mente utbytte. Altså, avkastningen (renten) på at jeg låner pengene mine ut til norske kommuner. Men kanskje jeg har misforstått? For eksempel fra KLP likviditet står det: Det utdeles utbytte som renteinntekter i form av nye andeler i fondet. Utbytte utdeles årlig til andelseiere registrert i fondets andelseierregister per 31.12 Hvis jeg kjøper meg inn i fondet 1.1.2025, og selger meg ut 30.12.2025, mister jeg ikke da hele utbyttet, altså får ingen avkastning på å låne ut pengene? Når utbyttet utbetales faller fondskursen, så du verken tjener eller taper. For pengene utbyttet betales med ligger i fondet, og inngår i fondet netto aktiva verdi før utbetalingen. 1 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Når folk tror de kan gjøre det samme som Warren Buffet er det noe som skurrer. Warren Buffet går stort inn i firma og prøver å påvirke bedriftens verdi. Ikke noe vanlige folk kan gjøre Lenke til kommentar
todernskjold Skrevet 17 timer siden Forfatter Del Skrevet 17 timer siden Bing123 skrev (27 minutter siden): Når folk tror de kan gjøre det samme som Warren Buffet er det noe som skurrer. Warren Buffet går stort inn i firma og prøver å påvirke bedriftens verdi. Ikke noe vanlige folk kan gjøre jeg mente hva han gjør med kontanter, han kjøper kortsiktige statsobligasjoner i stedet for å ha det på sparekonto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå