Nimrad Skrevet i går, 10:12 Del Skrevet i går, 10:12 (endret) Jeg har en server stående som har tikket og gått 24/7 i rundt ti år. Den brukes primært til lagring av media/Plex og funker egentlig fint med 10 år gammel hardware, men jeg tenker å oppgradere snart for de neste ti årene. Jeg har lest litt rundt hva slags hardware jeg bør se etter, men ser at «norske forhold» kanskje er litt annerledes. Jeg har i dag i7-4970k og 32GB DDR3 RAM. Jeg ønsker et hovedkort med 3-4 m.2 NVMe slots, en CPU med intel 770 iGPU og så trenger jeg plass til en HBA og et 10GbE nettverkskort. Godt med SATA-porter teller også positivt da jeg har plass til 20 disker i kabinettet p.t. Problemet mitt er at jeg ikke vet hva som er en god deal, spesielt på hovedkort. Så hvis jeg tråler finn.no og ser B660 eller Z690 vet jeg ikke helt forskjellen og på Prisjakt er det gjerne bare en butikk som har produktet så jeg vet ikke om det er overpriset eller hva det er. Jeg har ikke all verdens behov for noe raskere CPU enn jeg har i dag, bare at det skal holde de neste ti årene til samme bruk. Noen som har noen tips? Noen gode demovare-deals jeg kan se etter, Finn-søk jeg bør opprette eller lignende? Jeg har ikke hastverk siden dagens server fungerer, så jeg planlegger bare å sitte stille i båten til jeg finner det jeg trenger. Endret i går, 10:13 av Nimrad Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Du kan se forskjellen på chipsettene på denne lenken. Det er en stund siden jeg leste meg opp på det, men Z-brikkesettene har en del avanserte funksjoner som B-brikkesettene ikke har. Det er vel Intel-baserte brikkesett. Intel har vært litt i vinden i det siste, og du bør sjekke ut AMD istedenfor. Jeg sitter forøvrig i samme båt som deg, men sitter med en i5 2500K. Har allerede kjøpt inn et dedikert RAID_kort som skal inn i den fremtidige maskinen. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden ilpostino skrev (8 timer siden): Det er vel Intel-baserte brikkesett. Intel har vært litt i vinden i det siste, og du bør sjekke ut AMD istedenfor. Grunnen til Intel er iGPU til plex transcoding. Da er det intel som er the shit. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden jeg kvittet meg aldri med 1070-skjermkortet mitt, og bruker det til transcoding i Plex-serveren min. 2070 blir satt inn istedenfor når jeg en dag får kjøpt 4070 / 5070. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå