Gå til innhold

Terrorangrep i Magdeburg - Bil mot folkemengde

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, uname -i said:

Fordi det første du gjør i en tråd om et høyreekstremt terrorangrep er å snakke om "whatabout daglig kriminalitet da?" og at skylden for høyreekstrem terror ligger hos politikerne?

Jeg har aldri skyldt på politikere for høyreekstrem terror.

16 minutes ago, James G said:

Sier du at denne personen hater islam og motsetter seg tysklands absorpsjon av islamske immigranter, så han kjørte bilen sin for å angrepe... tyskere?

Han var også pro hamas, en pro-immigrasjonsaktivist, og veldig mot tyske myndigheter. Ikke hva jeg vil kalle stereotypisk høyreekstrem akkurat.

Om det viser seg at han ikke var islamist så høres det mer venstreekstremistisk ut, men jeg mener fortsatt at sannsynligheten for at han er en islamist er størst grunnet at han valgte seg et julemarked og en bil som våpen.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker man bør prøve å holde sine egne politiske holdninger/ideologier for seg selv så tidlig etter et terrorangrep.

Profilen hans blir kartlagt, og det er sikkert nok av personer som ønsker å bruke han for å fremme sin egen agenda.

Uavhengig av hvilket "lag" personen påstår å være en del av, så er det en galning som ikke uttrykker seg rasjonelt.

Diskusjonene her går mye i å skubbe skylden over på de andre sitt "lag", men det er fånyttes. Forhåpentligvis er ingen på lag med dennne personen. Og vi kan møtes i å vise avsky.

Edit: Er ikke i mot at det dokumenters politiske uttalelser eller lignende fra gjerningsmannen. Men vi trenger ikke å ta de med i en rasjonell diskusjon

Endret av mandodiao
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Hva med demmes egen konklusjon?

image.png

PST og Europol har begge hatt Islamistisk Terror som trussel nr 1 i perioder. Høyreekstremisme som nr 1 i andre perioder. Da det var bølge på bølge med islamistisk terror rundt 2016 så var dette trussel nr 1 i årevis. 

Høyreekstremisme og venstreekstremisme har vi alltid hatt. Det bemerkelsesverdige her er jo at islamisme er et importert problem grunnet vår innvandringspolitikk. Det er jo ganske utrolig, at en gruppe mennesker som har fått flykte/innvandre hit + deres etterkommere sin religion/ideologi kniver om å få førsteplass her. Vi er altså klar over at vår liberale innvandringspolitikk for folk fra Afrika og Midtøsten får slike enorme konsekvenser, men fortsetter likevel. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Man må lære seg å snakke mindre om struktur og ideologi når man ser slik lone wolf terror.

Samtidig må man ha mindre personfokus i storpolitikken.

Nå gjør vi det omvendt, som sett i sosiale medier, der spesielt venstresiden prøver å slå politisk mynt på denne tragedien...

• Liker 3
Lenke til kommentar
superrhino skrev (6 minutter siden):

Man må lære seg å snakke mindre om struktur og ideologi når man ser slik lone wolf terror.

Samtidig må man ha mindre personfokus i storpolitikken.

Nå gjør vi det omvendt, som sett i sosiale medier, der spesielt venstresiden prøver å slå politisk mynt på denne tragedien...

Denne videoen her går, tragisk nok, ikke ut på dato

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 minutter siden):

En islamofob som er for Hamas? Hvor har du hørt dette?

Kan være dette. Men så aktiv som han har vært og så mye rart han har lirt av seg så er det ikke godt å forstå seg på alt ved første øyekast. Kan hende det er tatt ut av sammenheng og at det egentlig betyr noe annet i riktig kontekst.

FB_IMG_1734800730964.jpg

Endret av bo1e
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vet-vi-om-gjerningsmannen/82424251

En flyktning fra Saudi-Arabia i Tyskland meide ned en folkemengde i Magdeburg 20. desember 2024. Flyktningen er ateist og islam-kritiker. Han kritiserer Tysklands behandling av Saudi-Arabiske flyktninger og mener alle fredelige løsninger er blokkert av tyske myndigheter.

Hodet koker litt av både sinne og forvirring. Først går min sympati til alle som er rammet. Dernest står jeg igjen med en rekke spørsmål om hva som fikk han til å begå noe så alvorlig og om det er et større perspektiv vi i vesten bør forstå bedre.

Så han mener seg dårlig behandlet og svarer med dårlig behandling.

Problemet er hans urealistiske forventninger. Som igjen vesten har skapt, ved å si at det her er likestilling. 

https://snl.no/likestilling

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

Ekstremist meg til høyre eller venstre, samma pokker, det er samme ulla. Å se folk forsøke å slå politisk mynt («aha! Han var på den andre siden av ekstremist skalaen!») eller forsøke å rettferdiggjøre dette er bare tragisk. I grunnen er dere skremmende like ekstremistene dere diskuterer om. De, som noen her inne, mener det er en grunn som rettferdiggjør deres bedritne holdninger og at det da må være skylddeling. Det er og vil alltid være kun en skyldig i slike hendelser. Det finnes ikke noe formildende omstendigheter som kan eller skal brukes som argument i denne saken.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hehehe, jeg ble clickbaita inn her om jeg visste hva som ville møte meg.. 

Er vel det samme som møter en hver gang en med ikke-vestlig bakgrunn utfører terror. 

"Jammen hva med ABB!?!?"

"Jammen hva med høyre-ekstreme??"

"Dette er rasistene sin feil!"

Noen ganger lurer jeg på om samtlige som deltar i noen av disse trådene bare troller, eller om de virkelig mener det de skriver.

Er litt sånn "vi må alle bli mindre rasistiske, eller så kommer innvandrerne til å gjøre akkurat det rasistene advarer om, og det er kjemperasistisk!" opplegg det her. 

Nå er vel ikke alt helt avklart i denne saken enda, men jeg tviler på at denne personen valgte å kjøre bilen inn i en folkemengde fordi noen var innvandringskritiske. 

Menmen, vi får vel heller dra opp det lille knippet med terror utøvd av europeere med vestlig bakgrunn fremfor å snakke om det som egentlig burde vært diskutert de siste par tiårene:

Gjeldsgraden øker, livskvaliteten synker,  mental helse blir nedprioritert og utnyttelsen av medmennesker florerer i alle land. 

Er vel kanskje et par anslag som kunne vært unngått om man hadde brukt samme mengde energi på å bekjempe de utfordringene..? 🙂

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Litt av en gjeng Musk har blitt en del av, og for en fan-skare de har. Hvem hadde ant det for 10 år siden? Jeg blir ikke overrasket om Musk bygger bilfabrikk i Russland snart og får hjelp av Putin til å sette opp ultimatum om fortsatt bilproduksjon i Tyskland.

Interessant at dette terrorangrepet skjer akkurat når Elon Musk promoterer nazipartiet AfD, som terroristen også ser ut til å støtte.

Endret av Markiii
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...