Bone Skrevet i går, 08:26 Del Skrevet i går, 08:26 Heisann, Vet ikke om det er helt riktig kategori, men jeg prøver. Jeg har 2 PC-er og ønsker gjerne en switch for å bytte mellom disse, slik at jeg kan bruke samme tastatur og mus på begge PC-ene. Jeg har også en skjerm som jeg bruker med DP/HDMI. PC-ene er allerede koblet til samme skjerm (DP og HDMI), men jeg kan bruke DP på begge, hvis en switch fungerer. Skjerm er i utgangspunktet ikke så farlig med, men hadde vært kjekt om det kunne gjøres med samme switch. Utfordringen min er at mitt tastatur en Corsair K95 bruker 2 USB-porter. I tillegg bruker musa én. Så, jeg trenger fortrinnsvis en switch som kan skifte 3 USB-er (2 til tastatur og 1 til mus). Eventuelt tilsvarende, men som også tar DP. Flott hvis det er noe kvalitet som fungerer, men jeg trenger heller ikke å kaste penger ut vinduet. Noen som har tips til hva jeg kan kjøpe? Lenke til kommentar
toralfb Skrevet i går, 08:35 Del Skrevet i går, 08:35 Årsaken til at Corsair K95 bruker 2 USB-porter er trolig for å trekke nok strøm? Den ene USB kontakten er bare for strøm, den andre til overføring av data? I så tilfelle kan en allminnelig KVM med to porter benyttes, der strøm USB kontakten står i den ene PCen direkte, data USB i KVM? Du kan teste ut i forkant. 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet i går, 09:01 Del Skrevet i går, 09:01 KVM-er med DP mistenker jeg kanskje at det begynner å bli mindre av, da nok kanskje fokuset ligger på HDMI og USB-C også for dette i dag vil jeg anta. Bemerk ellers at f.eks. BenQ og Dell har flere skjermer med integrert KVM-funksjonalitet. Her er det litt virasjoner med tanke på om den ene PC-en må være koblet til via USB-C. Jeg ville potensielt ha foretrukket en slik løsning med tanke på mengde kabler og ting på skrivebordet. Og i hvert fall vurdert det om man ikke har en spesielt god skjerm i utgangspunktet. Riktignok blir det typiske "kontorskjermer" som har denne funksjonaliteten. Som @toralfb er inne på, handler det nok trolig hovedsakelig om strøm. En rekke Corsair-tastatur har også en USB-port, som da gjør at strømforbruket for det som går hva som tilkobles den porten skal dekkes også. Mulig potensielt denne porten går på egne ledere datakommunikasjonsmessig - kabelen på Corsair-tastaturene er ganske tykk. 1 1 1 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 23 timer siden Forfatter Del Skrevet 23 timer siden Takk for svar Det er antageligvis pga strøm. Tastaturet har også en USB-inngang. Har egentlig ikke tenkt på / glemt denne noe, da den sitter bak. Skjermen er vel greit nok, selv om den begynner å bli noe gammel: https://www.komplett.no/product/959477 Jeg har 2 "gaming PC-er". Det vil si, den ene er ca. 10 år gammel (i januar) og den andre er kjøpt nylig under Black. Planen er at den gamle skal stå på litt "kontinuerlig" da jeg har filmer/TV-serier og annet som jeg ønsker å streame fra (Plex), samt andre formål, i tillegg til at fruen har installert noen egne kontorapper og ASP-løsninger. Da kan den være som den er, også har jeg den nye hoved PC-en som jeg skal dele tastatur og mus med. Per nå har jeg trådløs mus og tastatur tilkoblet til den gamle PC-en. Noen som har forslag til en god switch til mitt bruk? Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Om tastaturet har inngang kan musen kobles til tastaturet. Da kan begge kablene fra tastaturet kobles til KVM. KVM finnes i ulike prisklasser og varianter. Utvalget i KVM med to skjermer er mer begrenset. Kan også koble bare en skjerm til KVM og benytte DP og HDMI på skjerm på to. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Ingen konkrete anbefalinger, men husk at det kan være begrensninger på oppløsning og oppdateringsfrekvens på noen. F.eks. at 4K omså bare er støttet på opptil 30Hz, eller 60Hz. Så kan man si at 60Hz på 4K er i utgangspunktet nok for de fleste sitt behov. Så kan det også være viktig å se på at nyere HDCP-versjon er støttet kanskje, spesielt om det skal spilles av ting fra en del streamingtjenester som krever nyere HDCP-støtte. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden Takk igjen! Jeg har egentlig da bare behov for USB-switch, egentlig - kun til mus/tastatur, men uten skjerm. Finnes det, eller *må* man også kjøpe slik som også påvirker video/skjerm? Lenke til kommentar
50z Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Ta en titt på denne: https://www.aten.com/global/en/products/usb-solutions/docks-and-switches/us224/ (bruker selv denne, og har en 4x4 i skuffen. Men har ikke prøvd å plugge i extra strøm) eventuelt (eller andre tilsvarende) https://www.aten.com/global/en/products/usb-solutions/docks-and-switches/us234/ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 7 hours ago, Bone said: Takk igjen! Jeg har egentlig da bare behov for USB-switch, egentlig - kun til mus/tastatur, men uten skjerm. Finnes det, eller *må* man også kjøpe slik som også påvirker video/skjerm? Jeg kjøpte noen Ugreen USB-switcher fra Ali. Fungerer helt OK. 4 porter som kan veksles mellom 2 PC-er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå