Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjemmelshaver av bolig og arv

Gjest 201a9...01e

Anbefalte innlegg

Gjest 201a9...01e

Min far giftet seg på nytt og stiftet ny familie med barn for mange år siden. De kjøpte da eiendom og bygde hus sammen.

Eiendommen antas nå å være av rimelig stor verdi ved eventuelt salg.

Jeg har nå fått vite at hans en del år yngre ektefelle står alene som hjemmelshaver av boligen.

Kan det være en manøvrering for å unngå at hans "nye" kone blir sittende i uskiftet bo? Hvilken betydning for arv vil dette få når min far en gang går bort? 

Anonymous poster hash: 201a9...01e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være for å unngå at hun sitter i utskiftet bo, det kan være for å hindre arv til dere særkullsbarn. Høres litt dumt ut egentlig, for plutselig er det han som blir gjenlevende, man vet jo aldri hva som kan skje... 

Hvis de har felles barn så vil det kun være de som arver denne eiendommen da, men ikke før deres mor er gått bort. Dere får ingenting av denne verdien hvis den ikke står på deres far. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis boligen er hennes særeie og hun alene eier den, så vil det si at ved hans død kan hun overta både boligen og verdien av den uten å måtte dele med dødsboet/arvingene.

Litt forenklet sagt kan man si at barna arver kun fars verdier når han dør. Det at boligen er tinglyst i hennes navn betyr ikke at det er hennes verdier alene - men det kan være opprettet en ektepakt med særeie, og da er det hennes verdier alene. 

At hun eier boligen alene har en viss praktisk betydning ved felleseie - dødsboet kan ikke gjennomtvinge et salg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...