Gå til innhold

Kristendommen, destruktiv?

Anbefalte innlegg

Vokteren skrev (2 timer siden):

Har kristendommen mistet innflytelse via forbud ?
Nei den har blitt vingeklippet via demokrati, vitenskap, kompetanse, erfaring og avsløringer av religioners iboende ondskap.

Troen lever i beste velgående. I noen land blir kristne forfulgt og drept for sin tro. I disse landene har evangeliet størst framgang.

Utfordringen i vesten er materialismen. Vi har det så godt at vi trenger hverken Gud eller hverandre.

Så er jeg også klar over at det kan finnes dårlige frukter. Disse må vi få renset bort, så treet kan bære mere frukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (2 timer siden):

Jeg leser i bibelen, og ingen steder krever bibelens Gud at barn skal ofres som takk for seier i krig 

Vel, Gud har ingenting imot dette i Esek.5, andre land får faktisk ros ovenfor ett land som så må spise sine barn fordi han ønsker å straffe dem ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (24 minutter siden):

Fra mitt ståsted så kan en tekanne gjøre dette akkurat like bra som en oppdiktet gud.

Hvordan får du det til å stemme?

En tekanne kan ikke gi deg noen ting uten det du heller oppi selv.

En oppdiktet Gud kan bli til ord som oppmuntrer og inspirerer. På en måte som gjør at du kommer til en grense der tro møter tanke. Slik opplever mange når de leser Bibelen med et åpent sinn.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 time siden):

En tekanne kan ikke inspirere til tro og gode gjerninger slik Gud gjør.

Jeg er vel egentlig ikke helt enig, jeg tror en tekanne kan det, jeg mener en tekanne har nytte, kan lage te med den. Denne guden derimot den kan sikkert inspirere noe godt også, men det trenger vi egentlig ikke guder eller religion for, det som er sikkert er at religion inspirerer uendelige mengder med mellommenneskelig hat som vi hadde greid oss veldig godt uten, og dette hatet er en direkte konsekvens av det som faktisk er skrevet i bibelen, denne spredningen av hat er vel enda en ting en tekanne ikke kan gjøre.

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Jeg er vel egentlig ikke helt enig, jeg tror en tekanne kan det, jeg mener en tekanne har nytte, kan lage te med den. Denne guden derimot den kan sikkert inspirere noe godt også, men det trenger vi egentlig ikke guder eller religion for, det som er sikkert er at religion inspirerer uendelige mengder med mellommenneskelig hat som vi hadde greid oss veldig godt uten, og dette hatet er en direkte konsekvens av det som faktisk er skrevet i bibelen, denne spredningen av er vel enda en ting en tekanne ikke kan gjøre.

Hva mener du med: ”uendelige mengder med mellommenneskelig hat"?

Eksempel?

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (48 minutter siden):

Vel, Gud har ingenting imot dette i Esek.5, andre land får faktisk ros ovenfor ett land som så må spise sine barn fordi han ønsker å straffe dem ...

Kannibalisme i forbindelse med krig og beleiringer har vært dokumentert flere ganger gjennom historien, ofte som en desperat handling for å overleve i ekstreme situasjoner. Dette har vanligvis skjedd når matforsyningene har tatt slutt, og sult har drevet mennesker til ytterpunkter. 

I ditt tilfelle skjedde det i forbindelse med babylonernes beleiring av Jerusalem.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Du kunne godt dokumentert dine egne påstander vettø, kanskje lenge før du krever det av andre ? Hva mener du om det ?

Hva med the troubles ? Det samme folket delt av protestanter mot katolikker, samme i Israel, samme folket, men religion.

https://www.britannica.com/event/The-Troubles-Northern-Ireland-history

Da er vi enige. Jeg burde tenkt at det var slike ting du mener. Dette minner også om etniske konflikter som houti mot tutsi i Rwanda.

Og ofte blir religion til noe som berører familie, land og kulturer - dessverre.

Kanskje finnes det noe internt i religionene også. Blir vi opphisset av en krigsgud, eller?

Jeg finner ingen ting i min tro som gir meg rett til å hate, se ned på eller snakke negativt om andre mennesker.

Men jeg ser hva du mener. Skulle du sitte på noe som kan ramme meg, så kom gjerne med det. Ingen mennesker er perfekte, men vi må alle bidra til at overgrep og misbruk av mennesker slås ned på.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (35 minutter siden):

Hvordan får du det til å stemme?

En tekanne kan ikke gi deg noen ting uten det du heller oppi selv.

En oppdiktet Gud kan bli til ord som oppmuntrer og inspirerer. På en måte som gjør at du kommer til en grense der tro møter tanke. Slik opplever mange når de leser Bibelen med et åpent sinn.

En tekanne er mye mer nyttig enn det en oppdiktet gud vil være. Tekanne holder teen din varm. En oppdiktet gud kan påføre deg psykisk sykdom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

En tekanne er mye mer nyttig enn det en oppdiktet gud vil være. Tekanne holder teen din varm. En oppdiktet gud kan påføre deg psykisk sykdom.

Det var forresten Bertrand Russel som introduserte tekannen. Russell skrev at hvis han påsto at det eksisterer en liten tekanne som kretser rundt solen et sted i verdensrommet, for liten til å oppdages av teleskoper, ville det være urimelig å kreve at andre skal bevise at tekannen ikke eksisterer. På samme måte mente han at byrden for å bevise eksistensen av Gud ligger på de som hevder at Gud finnes, ikke på skeptikere.

Men du så jo videoen av Richard Dawkins sin venn som var blitt syk av mangel på noe å tro på? Det finnes flere eksempler på at folk som kommer til tro friskner til fra angst og depresjon. Folkesykdommene i dagens vestlige verden.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (2 timer siden):

En tekanne kan ikke inspirere til tro og gode gjerninger slik Gud gjør.

En tekanne kan da i det minste eksistere som en fysisk gjenstand, din Gud har aldri noen sinne vist seg, ikke greier han hjelpe noen på en bevisbar måte, finnes ikke ett fnugg av bevis av noe slag for hans eksistens, men tekanne kan jeg faktisk både se og ta på.....

Det er langt mer enn allverdens guder er i stand til....

Endret av agvg
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (28 minutter siden):

Det var forresten Bertrand Russel som introduserte tekannen. Russell skrev at hvis han påsto at det eksisterer en liten tekanne som kretser rundt solen et sted i verdensrommet, for liten til å oppdages av teleskoper, ville det være urimelig å kreve at andre skal bevise at tekannen ikke eksisterer. På samme måte mente han at byrden for å bevise eksistensen av Gud ligger på de som hevder at Gud finnes, ikke på skeptikere.

Men du så jo videoen av Richard Dawkins sin venn som var blitt syk av mangel på noe å tro på? Det finnes flere eksempler på at folk som kommer til tro friskner til fra angst og depresjon. Folkesykdommene i dagens vestlige verden.

Takk for at du informerer nøyere, hva som var greia med tekanna. Helt ærlig, så har jeg ikke hørt om noen av de personene du snakker om. Men jeg sier meg enig med denne Russel hvis det var slik sammenhengen var.

Ja, jeg så den lille snutten du linket til. Og jeg vet at man kan bli bedre mentalt av å finne noe felles å tro på. Men jeg vet også at religion bidrar til å gjøre folk mer psykisk syke. Det kan man f.eks se i at folk som opprinnelig var friske  som opplever psykoser blir mer "religiøse" i tankegangen.

Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Det kan man f.eks se i at folk som opprinnelig var friske  som opplever psykoser blir mer "religiøse" i tankegangen

Interessant at du sier det. Noe vi ser i forbindelse med bruk av rusmidler også. Noe jeg mener kan åpne folk for den åndelige verden også. Men jeg vet at du ser det på en annen måte. Heldigvis er vi blitt flinke til å behandle psykoser i psykiatrien.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 time siden):

I ditt tilfelle skjedde det i forbindelse med babylonernes beleiring av Jerusalem.

Det står det ingenting om, Esek.5.5f lyder slik: Så sier Herren Gud: Dette er Jerusalem. Midt blant folkeslagene har jeg satt henne, og omkring henne er det mange land. Men hun trosset mine lover og var verre enn de andre folkeslagene, hun trosset mine forskrifter, verre enn landene omkring. For de foraktet lovene mine og fulgte ikke forskriftene mine. Derfor sier Herren Gud: Dere har vært verre enn folkeslagene omkring dere. For dere følger ikke mine forskrifter og holder ikke mine lover, dere holder ikke engang lovene til folkeslagene omkring. Derfor sier Herren Gud: Se, nå kommer også jeg over deg og holder dom over deg mens de andre folkene ser på. Jeg skal gjøre noe mot deg som jeg ikke før har gjort og aldri mer kommer til å gjøre, på grunn av alt det avskyelige hos deg. Derfor skal foreldre hos deg spise sine barn, og barn skal spise sine foreldre. Jeg holder dom over deg og sprer restene av deg for alle vinder. Derfor, så sant jeg lever, sier Herren Gud: Fordi du har gjort helligdommen min uren med alle de motbydelige og avskyelige gudene dine, skal også jeg bruke rakekniven. Jeg vil ikke vise medfølelse og ikke skåne deg. 

Ikke driv på med denne lesingen mellom linjene, Gud holder dom over folket i Israel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant at du sier det. Noe vi ser i forbindelse med bruk av rusmidler også

Ja, det stemmer. Hallusinasjoner f.eks er fremtredende både ved rus og religiøse vrangforestillinger.

Men jeg vet at du ser det på en annen måte.

Ja det gjør jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 timer siden):

Det står det ingenting om, Esek.5.5f lyder slik: Så sier Herren Gud: Dette er Jerusalem. Midt blant folkeslagene har jeg satt henne, og omkring henne er det mange land. Men hun trosset mine lover og var verre enn de andre folkeslagene, hun trosset mine forskrifter, verre enn landene omkring. For de foraktet lovene mine og fulgte ikke forskriftene mine. Derfor sier Herren Gud: Dere har vært verre enn folkeslagene omkring dere. For dere følger ikke mine forskrifter og holder ikke mine lover, dere holder ikke engang lovene til folkeslagene omkring. Derfor sier Herren Gud: Se, nå kommer også jeg over deg og holder dom over deg mens de andre folkene ser på. Jeg skal gjøre noe mot deg som jeg ikke før har gjort og aldri mer kommer til å gjøre, på grunn av alt det avskyelige hos deg. Derfor skal foreldre hos deg spise sine barn, og barn skal spise sine foreldre. Jeg holder dom over deg og sprer restene av deg for alle vinder. Derfor, så sant jeg lever, sier Herren Gud: Fordi du har gjort helligdommen min uren med alle de motbydelige og avskyelige gudene dine, skal også jeg bruke rakekniven. Jeg vil ikke vise medfølelse og ikke skåne deg. 

Ikke driv på med denne lesingen mellom linjene, Gud holder dom over folket i Israel.

Ja om du leser 5 Mosebok ok 28:53, så sier de ligger under forbannelse hvis de bryter Guds bud. Fienden som fører over de trengsel og angst i Esekiel 5 er babylonerne.

Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Hallusinasjoner f.eks er fremtredende både ved rus og religiøse vrangforestillinger.

Hmm jeg har aldri hatt hallusinasjoner, men har hatt profetiske drømmer og hørt Guds røst, ikke hørbar der Gud sier ting til me og ber meg gjøre noe. Jeg har opplevd bekreftelser gjennom rare ting som har skjedd og opplevd helbredelser. Men aldri hallusinasjoner.

Endret av Kjell Sande
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...