Gå til innhold

Kristendommen, destruktiv?

Anbefalte innlegg

Martelè skrev (14 timer siden):

Islam er mye verre, og det er den største trusselen for Vestlige samfunn, i form av religion

Den var i det minste, men nå er de kristne fundamentalistene tilbake i full vigør. 

Tussi skrev (15 timer siden):

Hvor i alle dager har du det ifra? Ikke bibelen ihvertfall

Du burde lese den en dag.

wow-amazed.gif

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taylor skrev (6 minutter siden):

Tuller? Nei det er noe jeg ikke gjør med religion. Etter mer en 30 år der jeg har på egenhånd studert de 5 største religionene og snakket med spirituelle ledere innad i de forskjellige religione så har jeg forstått at religion ikke har noe med makt å gjøre, men en indre reise for å finne sitt sanne jeg.

Hør de 30 årene dine er ikke unike, hva du nå enn mener du har forstått trenger ikke faktisk å være reelt, selv om du tror det.

Taylor skrev (8 minutter siden):

En forandring innenifra der man tar vekk det negative ved seg selv og finner en personlig spirituel vei kan da ikke være negativ. 

Om du finner empati negativt, så kan det så absolutt være negativt. 

Taylor skrev (9 minutter siden):

Jeg har ingen Besserwisser holdning, men bruker den forståelsen jeg har opparbeidet meg gjennom et liv full av religiøs praktis som troende Buddhist. Men kunnskap er langt fra god nok, men jeg har i allefall en grunnleggende forståelse av spirituel praktis.

Jo det har du, dette er egentlig et litt stereotypisk trekk ved den vestlige buddhisten, jeg har studert østlige eventyr i 30 og nå vet jeg bedre enn alle de dekadente vestlige 😜

Taylor skrev (15 minutter siden):

Om du søker et håndfast bevis for en høyere makt så er det kun fra ditt egent indre du kan finne dette gjennom spirituell praksis.

kan du dokumentere ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (På 20.12.2024 den 18.34):

De kristne, er jo saa snille og gjoer jo saa mye godt. For  en god religion, Gud er god.

Er det egentlig slik?

Eller er den religionen, veldig destruktiv?

Er det noen  som har noen meninger om dette?

Tenker ikke paa korstog og heksebrenning, men dagens situasjon. Og spesifikt kristendommen, som tilhoerer vaar kultur.

Jeg ville ikke praktisert kristendom ved å bo i Norge. 

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (2 timer siden):

Du mener at vi skal innføre et lovverk som forbyr?

Troen på Jesus har eksistert i 2000 år. Det handler ikke om ritualer, kirkebygg og religiøse klesdrakter.

Det handler om ting som 

Stod Jesus opp fra de døde?

Er bibelen sann?

Har kristendommen mistet innflytelse via forbud ?
Nei den har blitt vingeklippet via demokrati, vitenskap, kompetanse, erfaring og avsløringer av religioners iboende ondskap.
Andre og mer aggressive religioner trenger en tilsvarende hestekur.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, skaftetryne32 said:
1 hour ago, Taylor said:

Om du søker et håndfast bevis for en høyere makt så er det kun fra ditt egent indre du kan finne dette gjennom spirituell praksis.

kan du dokumentere ?

Du jukser med sitatet bare for å spør det samme spørsmålet du utelot svaret på?

Hva er vitsen med denne type trolling

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (3 timer siden):

Troen på Jesus har eksistert i 2000 år. Det handler ikke om ritualer, kirkebygg og religiøse klesdrakter.

Nei, det handler om makt, kontrollering av andre mennesker (da spesielt psykisk kontroll) , vold, , drap, kriger i gudens navn og undertrykking (da spesielt av kvinner og  homofile). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Nei, det handler om makt, kontrollering av andre mennesker (da spesielt psykisk kontroll) , vold, , drap, kriger i gudens navn og undertrykking (da spesielt av kvinner og  homofile). 

Ja, det finnes desverre triste ting opp gjennom historien. Overgrep fra både institusjoner og enkeltpersoner. Jeg finner ikke noe grunnlag for dette bibelens lære og det Jesus sa da han var her. Jeg tror det er viktig å skille mellom det ekte og det falske. Dessuten er fins det områder man kan ha ulike meninger.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (3 timer siden):

Bare hør utdrag fra en debatt mellom Richard Dawkins og Ayaan Hirsi Ali hvor kun forteller historien om da hun gikk åndelig konkurs.

Nå gikk jeg faktisk inn og hørte på denne snutten, noe av det mest bortkastede jeg har brukt 1 minutt av livet mitt på. :thumbdown: 

Bare så vanvittig latterlig - hun gikk visstnok til mange psykologer, ingenting hjalp, så var det en som til slutt fortalte henne at  hun var åndelig konkurs,  og så hjalp det visst å be... 

:lol:

Sorry, men det bekrefter bare hvor destruktiv og mindfucking kristendommen og religioner generelt er. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Den var i det minste, men nå er de kristne fundamentalistene tilbake i full vigør. 

Du burde lese den en dag.

wow-amazed.gif

Jeg leser i bibelen, og ingen steder krever bibelens Gud at barn skal ofres som takk for seier i krig 

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (2 minutter siden):

Jeg finner ikke noe grunnlag for dette bibelens lære og det Jesus sa da han var her. Jeg tror det er viktig å skille mellom det ekte og det falske. Dessuten er fins det områder man kan ha ulike meninger.

Det er masse i bibelen som omhandler makt, kontroll og undertrykking. 

Skal man skille mellom det ekte og det falske så er det faktisk veldig enkelt. Det er falskt (oppspinn) alt sammen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (8 minutter siden):

Nå gikk jeg faktisk inn og hørte på denne snutten, noe av det mest bortkastede jeg har brukt 1 minutt av livet mitt på. :thumbdown: 

Det var derfor jeg sendte deg kortversjonen så du skulle spare tid 😊

Hele samtalen mellom henne og Richard Dawkins ligger ute.

Jeg tenker at hun er ikke alene. At det finnes flere som opplever det samme som henne.

Men jeg er glad for at du har det bra.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Jeg leser i bibelen, og ingen steder krever bibelens Gud at barn skal ofres som takk for seier i krig 

Hva med prøvelsen gud utsatte Abraham for da, ved at han skulle ofre / drepe sin egen sønn for å vise kjærlighet til gud.  (det var vel ikke i forbindelse med krig da). Vi har også gud sin egen ofring av sin sønn. Det er mange religioner hvor man har ofret mennesker, men jeg kan ikke huske å ha bitt meg merke i at kristendommen har vært fremtredende på det området. 

Slik gud fremstår i bibelen så syns jeg han virker som en type med ganske mange narsissistiske trekk... (Jeg sluttet for lenge siden å lese i bibelen, men det er fordi jeg også har sluttet å lese eventyrene til Asbjørnsen og Moe, eventyr interesserer meg ikke lenger). 

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at hun er ikke alene. At det finnes flere som opplever det samme som henne.

Ja, og da er vi kanskje tilbake til det jeg skrev innledningsvis (på første side av debatten) om at psykose og religiøse vrangforestillinger er nært beslektet. 

Kjell Sande skrev (4 minutter siden):

Men jeg er glad for at du har det bra.

Takk, greier meg veldig fint uten religion og dens negative påvirkninger :) 

Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

og da er vi kanskje tilbake til det jeg skrev innledningsvis (på første side av debatten) om at psykose og religiøse vrangforestillinger er nært beslektet. 

Jeg må innrømme at jeg fikk bakoversveis da jeg leste Richard Dawkins sin bok "Gud - en vrangforestilling" men jeg skjønner at flere er enig med han. Det får vi ikke gjort så mye med her - da trengs det mer enn en kopp kaffe.

Men å sammenligne Gud den høyeste den eneste med en tekanne. Hallo 😁

Lenke til kommentar
leticia skrev (7 minutter siden):

Oi - det er jo bare p(sykt)   :confused:

Hevnmotivet var drivkraften. Øye for øye og tann for tann. En form for gjengjeldelse av det jødene opplevde da Jerusalem ble inntatt før bortførelsen til Babylon. 

Jesus tok et oppgjør med dette da han bad oss å vende det andre kinnet til.

Martin Luther King sa også at hat må møtes med kjærlighet. Akkurat som mørke møtes med lys.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (33 minutter siden):

Hevnmotivet var drivkraften. Øye for øye og tann for tann. En form for gjengjeldelse av det jødene opplevde da Jerusalem ble inntatt før bortførelsen til Babylon. 

Dette sannsynliggjør at gud slett ikke har gitt ordet i bibelen, men at det var de mennesker som levde på den tiden, og deres holdninger som har forfattet  bibelversene.

Kjell Sande skrev (36 minutter siden):

Jesus tok et oppgjør med dette da han bad oss å vende det andre kinnet til.

Ja, det vil alltid være noen som bryter opp mønsteret,  det er eneste måte å få endring på. Men dessverre så er det litt for få kristne opp gjennom tidene som har tatt til seg ordene til skikkelsen Jesus, men som heller har valgt å innføre kristendom med makt,  drap og kriger.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (46 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg fikk bakoversveis da jeg leste Richard Dawkins sin bok "Gud - en vrangforestilling" men jeg skjønner at flere er enig med han. Det får vi ikke gjort så mye med her - da trengs det mer enn en kopp kaffe.

Men å sammenligne Gud den høyeste den eneste med en tekanne. Hallo 😁

Jeg har ikke lest boka hans, men gud kan vel like så godt være en tekanne som en allmektig hersker i himmelen... 😄

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (13 minutter siden):

Dette sannsynliggjør at gud slett ikke har gitt ordet i bibelen, men at det var de mennesker som levde på den tiden, og deres holdninger som har forfattet  bibelversene

Ja, bibelen er bunn ærlig. Mye menneskelig frustrasjon kommer ut her. Traumatisert av krigsminnene. Men også i det gamle testamente kommet tanken om å elske sin neste fram. 3 Mosebok 19, 18.

leticia skrev (17 minutter siden):

Ja, det vil alltid være noen som bryter opp mønsteret,  det er eneste måte å få endring på. Men dessverre så er det litt for få kristne opp gjennom tidene som har tatt til seg ordene til skikkelsen Jesus, men som heller har valgt å innføre kristendom med makt,  drap og kriger.

Og de som gjorde det levde i skyggen av kirkebygg med høye spir, det religiøse maktapparatet med sine inkvisisjoner og konger og keisere som brukte religion for å herske.

Men gjennom hele perioden fram til nå har den levende troen eksistert. Mye handler om å ha lese og skrive kunnskap, ha bibelen på sitt lokale språk, og å ha kristne venner.

Jesus snakket om at vi skal være lys og salt i verden. Han sa at den som hungrer og tørster etter rettferdighet skal bli mettet. Det var dette Nelson Mandela, Martin Luther King og mange andre jobbet for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...