Gå til innhold

Kristendommen, destruktiv?

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Duriello said:

Er de ateister da mener du? 🤔

Sovjetunionen var jo ateistisk. Nazisme og fascisme er heller ikke spesielt religiøst forankret, selv om SS hadde en rituell avdeling. Tror ikke man kommer noe vei med å skylde på hverken det ene eller andre. 

Skal man generalisere noe måtte det kanskje være at ideologi er farlig.

Endret av Bing123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Martelè skrev (2 timer siden):

Islam er mye verre, og det er den største trusselen for Vestlige samfunn, i form av religion

Ja, men at noe er verre, hindrer oss ikke i å også kritisere andre ting (her kristendom) som er ille. Jeg syns det var greit å kunne fokusere litt på kristendom nå, til en forandring fra all snakket om islam i FRP - trådene :) 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (34 minutter siden):

Ja, men at noe er verre, hindrer oss ikke i å også kritisere andre ting (her kristendom) som er ille. Jeg syns det var greit å kunne fokusere litt på kristendom nå, til en forandring fra all snakket om islam i FRP - trådene :) 

Hvorfor er egentlig kristendom ille i Norge nå? Tror ikke på noen gud, men en prest er altså en person som serverer vafler, saft og spilte poker(!!) med oss da jeg var guttunge 😅Eneste fæle jeg har å si er at noen gudstjenester på barneskolen føltes lange, men som regel betydde de dagene at vi fikk slippe hjem tidligere også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er egentlig kristendom ille i Norge nå? Tror ikke på noen gud, men en prest er altså en person som serverer vafler, saft og spilte poker(!!) med oss da jeg var guttunge 😅Eneste fæle jeg har å si er at noen gudstjenester på barneskolen føltes lange, men som regel betydde de dagene at vi fikk slippe hjem tidligere også.

Du kan lese mine punkt på første siden, hva jeg syns er destruktivt med kristendommen,   og så kan du lese denne linken jeg legger ved her.

https://www.nrk.no/ytring/religion-skader-samfunnet-1.13885605

Jeg syns faktisk det høres merkelig ut at du skal være ateist når du forsvarer kristendom så godt,  men kanskje du bare er ateist og ikke nyateist som meg.

Fikk du forresten med deg denne serien på Tv2?

https://www.startsiden.no/tv-tips/tv-2-premiere-om-sekt-i-vart-lille-land-2024

Forferdelige fortellinger om hvordan de overga kontroll over livet sitt til sekten. 

Vi har også denne fra NRK

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-guds-utvalde

Religion kan altså være veldig skadelig for den psykiske helsa, ikke bare i form av islam, men også i form av kristendom.  Jeg ønsker ikke et samfunn hvor religion skal være retningsgivende på noen måte for det offentlige samfunnet. Hva folk gjør hjemme hos seg selv, og i foreninger / menigheter er en annen sak, så lenge de holder seg innenfor norske lover.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (13 minutter siden):

Du kan lese mine punkt på første siden, hva jeg syns er destruktivt med kristendommen,   og så kan du lese denne linken jeg legger ved her.

Jeg syns faktisk det høres merkelig ut at du skal være ateist når du forsvarer kristendom så godt,  men kanskje du bare er ateist og ikke nyateist som meg.

Fordi jeg synes kristendomshatet i enkelte grupper er veldig overdrevet. Jeg var med i en slik anti-religiøs gruppe på facebook for en del år siden og ble kvalm av hvordan de omtalte kristne der inne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (19 minutter siden):

Fordi jeg synes kristendomshatet i enkelte grupper er veldig overdrevet. Jeg var med i en slik anti-religiøs gruppe på facebook for en del år siden og ble kvalm av hvordan de omtalte kristne der inne.

Ok, jeg har ikke vært med i slike grupper selv, men jeg ser for meg at det kan bli heftig.

Det er viktig å skille  kristendom som system fra den enkelte kristne. Altså snakke om hvilken skade kristendommen har på folk og samfunn, ikke hvilken skade den enkelte kristne utgjør.  På samme måte må man greie å skille dette når vi snakker om andre religioner også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (59 minutter siden):

https://www.startsiden.no/tv-tips/tv-2-premiere-om-sekt-i-vart-lille-land-2024

Forferdelige fortellinger om hvordan de overga kontroll over livet sitt til sekten. 

Vi har også denne fra NRK

Det er ikke bra, spesielt ikke med unge som blir tvunget eller presset inn i slikt. Men hvis voksne mennesker selv finner ut at de vil være en del av en slik sekt så må de selvsagt få lov til det. Ingen kan nekte folk å frivillig være med i en kristen sekt.

Lenke til kommentar
leticia skrev (12 minutter siden):

Ok, jeg har ikke vært med i slike grupper selv, men jeg ser for meg at det kan bli heftig.

Det er viktig å skille  kristendom som system fra den enkelte kristne. Altså snakke om hvilken skade kristendommen har på folk og samfunn, ikke hvilken skade den enkelte kristne utgjør.  På samme måte må man greie å skille dette når vi snakker om andre religioner også.

Godt poeng! 

Ja, skal man kritisere, må man også avgrense hva man kritiserer og mener. Det er organisert religion som er problemet. Ikke hva Per og Kari tror.

De religiøse organisasjonene er en erstatning for stat, med et alternativ for både skatt, skole, helse, jus og politikk mm. Med mindre man skal kuppe et land/stat, uten en statlig organisert struktur, står det i konflikt med demokrati og sosiale konstruksjoner med felles konsensus.

Endret av Neffi
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (På 20.12.2024 den 18.34):

De kristne, er jo saa snille og gjoer jo saa mye godt. For  en god religion, Gud er god.

Er det egentlig slik?

Eller er den religionen, veldig destruktiv?

Er det noen  som har noen meninger om dette?

Tenker ikke paa korstog og heksebrenning, men dagens situasjon. Og spesifikt kristendommen, som tilhoerer vaar kultur.

Kristendommen har det siste hundreåret, heldigvis blitt relativt tam og vingeklippet.
Jeg nevner i fleng abortlov, likestilling, kvinnelige prester, homofile prester, avskaffelse av statskirken, borgerlig vielse/konfirmasjon osv osv
Den opprinnelige statskirken sitter igjen med noen fine bygg, noen små symboloppgaver og minimal politisk innflytelse.

Utviklingen har også noen baksider da dette har gitt vind i seilene for mer aggressive sekter og religioner. En utvikling som signaliserer at kristendommen er i ferd med å dø ut.
Nå er det på høy tid å vingeklippe de andre religionene og sektene på samme måte.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (9 timer siden):
DukeNukem3d skrev (9 timer siden):

Ekspander  

Nyateismen er på retur. Bare hør utdrag fra en debatt mellom Richard Dawkins og Ayaan Hirsi Ali hvor kun forteller historien om da hun gikk åndelig konkurs.

Nå er ikke jeg ute etter å hisse opp stemningen. Jeg er mere tilhenger av at vi prater mer sammen og bygger et samfunn hvor ulike meninger og ytringer kan få leve i fred ved siden av hverandre.

Begrep som fundamentalisme må gis innhold. Er det en som tar livet av folk, eller er det en som har beholdt barnetroen på Jesus.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (1 time siden):

Utviklingen har også noen baksider da dette har gitt vind i seilene for mer aggressive sekter og religioner. En utvikling som signaliserer at kristendommen er i ferd med å dø ut.
Nå er det på høy tid å vingeklippe de andre religionene og sektene på samme måte.

Du mener at vi skal innføre et lovverk som forbyr?

Troen på Jesus har eksistert i 2000 år. Det handler ikke om ritualer, kirkebygg og religiøse klesdrakter.

Det handler om ting som 

Stod Jesus opp fra de døde?

Er bibelen sann?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (49 minutter siden):

Nå er ikke jeg ute etter å hisse opp stemningen. Jeg er mere tilhenger av at vi prater mer sammen og bygger et samfunn hvor ulike meninger og ytringer kan få leve i fred ved siden av hverandre.

Amen!, til den.

Betyr det, at jeg burde faa gaa paa et loppemarked, eller ta meg en tur paa en pub aa ta meg et glass vin, kl 11.00, paa en soendag?

Eller vil dere helst ha meg i kirken?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (36 minutter siden):

Nyateismen er på retur.

Heldigvis så er kristendommen på retur. Jo mer opplyste folk blir jo færre vil ta til seg den troen. Det som ikke er bra er hvis andre, mer ekstreme former for religion tar over i stedet for. Hvis det stemmer som du sier at Nyateismen er på retur så kan det ha sammenheng med at de kristne får mindre og mindre makt over det offentlige Norge ettersom de er i ferd med å bli ubetydelige i størrelse. Jo mindre makt, jo færre årsaker til motkraft.

Kjell Sande skrev (40 minutter siden):

Jeg er mere tilhenger av at vi prater mer sammen og bygger et samfunn hvor ulike meninger og ytringer kan få leve i fred ved siden av hverandre.

Det hadde gått helt fint det hvis man ikke hadde mentaliteten "min gud er den riktige guden", noe ala "min far er sterkere enn din far" - barnslig oppførsel. Problemet får man når ens egen tro skal være retningsgivende for hvordan vi legger opp samfunnet. Hvordan man mener andre folk skal leve, Hvordan man diskriminerer og trykker ned grupper i samfunnet fordi det står i en bok at slik skal det være. Altså, vi diskuterer de 🤮 skolegudstjenestene hvert eneste år enda... det er vel bare å slutte med dem, hvis foreldre er kristne så kan de ta med barna sine selv i kirken. Vi hadde inntil nylig (forrige tiår) en statskirke, kongen er vel enda  nærmest tvunget til å være kristen ifølge grunnloven.

Religiøse partier burde være forbudt, de er et godt eksempel på at man ønsker å legge opp samfunnet etter religionen. Foreløpig er det kun kristelige norske partier, men det kan komme partier fra andre religioner etterhvert. Det er bare å bli kvitt problemet før det starter. Heldigvis så er de kristne partiene ved / under sperregrensa, men f.eks KRF får fremdeles for mye makt og for mye oppmerksomhet i forhold til hvor små de egentlig er...

Min holdning til dette er at gudstroa skal være privat, og ikke retningsgivende for hvordan det offentlige Norge er lagt opp, og at kristendom og andre religioner aldri på noen måte må respekteres, selv om man skal respektere at noen vil tro på dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (15 minutter siden):

Amen!, til den.

Betyr det, at jeg burde faa gaa paa et loppemarked, eller ta meg en tur paa en pub aa ta meg et glass vin, kl 11.00, paa en soendag?

Eller vil dere helst ha meg i kirken?

Jeg vil at du skal få gjøre som du vil. Hvis du har lyst til å bli med i kirken er det fint. Hvis du har lyst til å gjøre noe annet er det også fint. 

Lenke til kommentar
Taylor skrev (16 timer siden):

Det får du stå for.

Nei nå tuller du fælt, jeg står ikke for dette, ikke på noe vis, men den kristne tro med støtte fra det de mener er en hellig bok står for denne ondskapen. 

Men som jeg nevnte, kristendom som all annen religiøs praksis er en personlig vei der det indre i hver person forandres.

Du forstår det at den forandringen ikke nødvendigvis er positiv, ikke minst for de rundt denne personen som muligens har gått gjennom en ekstrem radikalisering. 

At mennesker som ikke er kristen ikke forstår eller ikke er enig i budskaper får så være.

Jeg forstår budskapet meget vel, kanskje det er du som ikke forstår budskapet ? Personlig hadde jeg lagt fra meg denne besserwisser holdningen, du kommer ikke langt med den.

All religiøs tekst uansett hvilke religion man ser på har en hensikt for å nå en form for opplysthet.

Dette tror jeg er bare din mening, og jeg tviler på at meningen din stemmer, kan du dokumentere ?  

Vi mennesker har en tendens til å ikke forstå høyere makters mening da vi ser en del av læren som "ond og ikke rett" men hvordan kan menneske dømme en Gud eller Buddha når vi ikke har den indre kunskapen som trengs for å fortå?

For det første, det er ingen beviser for høyere makter, de hellige bøkene er skrevet av helt vanlige mennesker, så det er ikke meningen til høyere makter dette her, og meningen deres er ikke så vanskelig å forstå, det var ganske enkle mennesker som skreve disse eventyrene. For meg er det ikke så veldig vanskelig å forstå at en gud som myrder helt tilfeldig i hytt og pine antageligvis er et temmelig stort rasshøl av en gud og jeg dømmer denne guden ut i fra disse kriterier, det er ikke så komplisert som du tror, vi har mer enn nok indre kunnskap til å forstå det. 

Du er tydeligvis ikke troende (noe som er helt ok) men for mennesker som tror på Gud eller i og for seg andre Guder eller Buddhaer så er den religiøse teksten der for å guide oss til å bli bedre som mennesker, og slutte med umoral som for eksempel å skade hverandre

Er det på et punkt religion har feilet så er det jo på dette, om noe har religion bare splittet oss opp i grupper som hater hverandre. Noe du ser ut til å være enig i ? 👇

Nå snakker du om katolisismen og ikke protestantismen som vi har her i Norge. Katolske kirke har hatt for mye styre fra konger og krigerske herskere opp igjennom tiden. så at politikken har ødelagt religion er ingen ny kunnskap 

Du tror de som gjør galt i religions navn er religiøse? nei de er maktsyke mennesker som bruker religion til å få makt over andre mennesker

Ja og de er religiøse, du kan ikke bestemme hvem som tror på hva eller ikke basert på deres ondskapsfulle handlinger, det blir en feilslutning av typen no true scotsman.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Hvis det stemmer som du sier at Nyateismen er på retur så kan det ha sammenheng med at de kristne får mindre og mindre makt over det offentlige Norge ettersom de er i ferd med å bli ubetydelige i størrelse. Jo mindre makt, jo færre årsaker til motkraft

Dette handler om hva unge mennesker selv ønsker å tro og mene.

Lenke til kommentar

Gud har gitt mennesker fri vilje og frie tanker. Så må mennesker stå fro de handlingene de gjør.

Hadde du faktisk lest bibelen så hadde du visst at den kristne guden er en allmektig gud, den vet alt, ser alt, fortid fremtid og nåtid, det åpenbare er at det ikke er noen fri vilje i en virkelighet der alt allerede er forutbestemt av den allmektige guden, det er ganske enkelt ikke mulig, tror du det er denne guden som har skrevet inn denne åpenbare feilen ? Eller kanskje det var noen mennesker ?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Nei nå tuller du fælt, jeg står ikke for dette, ikke på noe vis, men den kristne tro med støtte fra det de mener er en hellig bok står for denne ondskapen. 

Du forstår det at den forandringen ikke nødvendigvis er positiv, ikke minst for de rundt denne personen som muligens har gått gjennom en ekstrem radikalisering. 

Jeg forstår budskapet meget vel, kanskje det er du som ikke forstår budskapet ? Personlig hadde jeg lagt fra meg denne besserwisser holdningen, du kommer ikke langt med den.

Dette tror jeg er bare din mening, og jeg tviler på at meningen din stemmer, kan du dokumentere ?  

For det første, det er ingen beviser for høyere makter, de hellige bøkene er skrevet av helt vanlige mennesker, så det er ikke meningen til høyere makter dette her, og meningen deres er ikke så vanskelig å forstå, det var ganske enkle mennesker som skreve disse eventyrene. For meg er det ikke så veldig vanskelig å forstå at en gud som myrder helt tilfeldig i hytt og pine antageligvis er et temmelig stort rasshøl av en gud og jeg dømmer denne guden ut i fra disse kriterier, det er ikke så komplisert som du tror, vi har mer enn nok indre kunnskap til å forstå det. 

Er det på et punkt religion har feilet så er det jo på dette, om noe har religion bare splittet oss opp i grupper som hater hverandre. Noe du ser ut til å være enig i ? 👇

Ja og de er religiøse, du kan ikke bestemme hvem som tror på hva eller ikke basert på deres ondskapsfulle handlinger, det blir en feilslutning av typen no true scotsman.  

Ojda.

Tuller? Nei det er noe jeg ikke gjør med religion. Etter mer en 30 år der jeg har på egenhånd studert de 5 største religionene og snakket med spirituelle ledere innad i de forskjellige religione så har jeg forstått at religion ikke har noe med makt å gjøre, men en indre reise for å finne sitt sanne jeg.

En forandring innenifra der man tar vekk det negative ved seg selv og finner en personlig spirituel vei kan da ikke være negativ. 

Jeg har ingen Besserwisser holdning, men bruker den forståelsen jeg har opparbeidet meg gjennom et liv full av religiøs praktis som troende Buddhist. Men kunnskap er langt fra god nok, men jeg har i allefall en grunnleggende forståelse av spirituel praktis.

Om du søker et håndfast bevis for en høyere makt så er det kun fra ditt egent indre du kan finne dette gjennom spirituell praksis. Så nei jeg har ingen "bevis" å gi deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...