Gå til innhold

Kristendommen, destruktiv?

Anbefalte innlegg

Karltorbj skrev (1 minutt siden):

Riktig det, men har et inntrykk av at det er KFP, som tjener mest paa det.

Kanskje det er fordi, at det er det, de presser igjennom, jeg faar kjenne mest paa? veldig frihetsberoevende, kontrolerende.

Jeg er enig med deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
James G skrev (1 minutt siden):

Screenshot_20241221_195527_Chrome.thumb.jpg.26f575c9de1742ac7767af60863db755.jpg

Jeg kan ikke og ville ikke ha sagt hva Gud kan eller skulle gjøre. Alt her i verden skjer slik vi gjør ting, så viser vi umoral så resulterer det hva man i Buddhismen kaller Karma. alle handlinger ord og gjerninger har en konsekvens, at vi mennesker ikke forstår at en hendelse skjer fordi noe annet har tatt plass tidligere er ikke Guds feil, det er igjen menneske som ikke føler det de har fått gjennom læren

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (3 minutter siden):

Så kan en kanskje si at svært mye av det positive og gode i Kristendommen er tatt inn i våre kulturer og samfunn, og videreført i humanismen, og noen vil si at vi alle er "kulturelt kristne", uavhengig av religiøsitet. Sånn sett er nok troende og ikke-troende relativt like, og det begge bærer med seg fra kristendommen i hovedsak konstruktivt. 

Likevel er det ingen positive og gode unik for kristendommen som ikke finnes i andre religioner eller kulturer. Så hvis du er "kulturelt kristen", er du også "kulturelt muslim" og "kulturelt buddhist".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Taylor skrev (1 time siden):

Ja, det som er, er at når vi menneske har oversatt bibelen til alle språk har de forskjellige oversettere brukt forskjellig ord og til og med fjernet setning, og hele bøker fra den original skripten. Dette igjen betyr at de original ordene fra Gud ikke lengere er fra Gud men fra menneke. som igjen fører til at vi i dag 2000 år senere ikke forstår sannheten fra kristendommen 

Dette stemmer ikke. Grunntekstene er bevart for både det gamle og det nye testamente. Så alle oversettelser til alle språk kan oppdateres hele tiden.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (Akkurat nå):

Dette stemmer ikke. Grunntekstene er bevart for både det gamle og det nye testamente. Så alle oversettelser til alle språk kan oppdateres hele tiden.

Det står faktisk at å forandre ETT ord er nok til at meningen kan bli misforstått. Å forandre på ordene fra Gud er hva vi mennesker ikke skal gjøre. En kristen skal følge læren ikke diktere hva den kristne føler er rett for dem.

Det samme gjelder i alle religioner

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (3 minutter siden):

Jeg kan ikke og ville ikke ha sagt hva Gud kan eller skulle gjøre. Alt her i verden skjer slik vi gjør ting, så viser vi umoral så resulterer det hva man i Buddhismen kaller Karma. alle handlinger ord og gjerninger har en konsekvens, at vi mennesker ikke forstår at en hendelse skjer fordi noe annet har tatt plass tidligere er ikke Guds feil, det er igjen menneske som ikke føler det de har fått gjennom læren

I tilfelle du har glemt: det er ikke plass i buddhismen for noen form for "dominator" eller "skaperen". Den kristne versjonen av gud eksisterer ikke i buddhismen, derfor er det ikke noe som heter guds vilje eller guds lære, selvfølgelig er det ikke noe slikt som "guds lære er forvrengt"

• Liker 1
Lenke til kommentar
James G skrev (2 timer siden):

Hvis kristendommen ikke hadde vært heldig nok til å møte gresk filosofi og heve sine teologiske høyder flere nivåer, ville det nå vært en annen sjamanisme.

Interessant at du mener det. Gresk filosofi lærte oss kanskje å diskutere og argumentere logisk. Men det teologiske innholdet kommer vel mest fra jødedommen gjennom Bibelen?

Lenke til kommentar
Taylor skrev (3 minutter siden):

Det står faktisk at å forandre ETT ord er nok til at meningen kan bli misforstått. Å forandre på ordene fra Gud er hva vi mennesker ikke skal gjøre. En kristen skal følge læren ikke diktere hva den kristne føler er rett for dem.

Det samme gjelder i alle religioner

Jeg tror du blander sammen. Det er kun Koranen som hevder dette. Jesus sier i Bergprekenen at han er kommet for å oppfylle loven og profetene. Det er Gud som sørger for at dette vil skje. Og Gud har helt kontroll over alt han har sagt.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (7 minutter siden):

Interessant at du mener det. Gresk filosofi lærte oss kanskje å diskutere og argumentere logisk. Men det teologiske innholdet kommer vel mest fra jødedommen gjennom Bibelen?

I utgangspunktet hjalp gresk filosofi kristendommen til å oppfinne mye av teologien fra Bibelen og foreskrevet som korrekt.

2653bf1ecb954c5abd38e3aaef51e45etplv-xv4ileqgde-resize-w_750.image.png.1aa0934fe783e9ff69116bce12f957eb.png

Endret av James G
Lenke til kommentar
James G skrev (3 minutter siden):

I utgangspunktet hjalp gresk filosofi kristendommen til å oppfinne mye av teologien fra Bibelen og foreskrevet som korrekt.

2653bf1ecb954c5abd38e3aaef51e45etplv-xv4ileqgde-resize-w_750.image.png.1aa0934fe783e9ff69116bce12f957eb.png

Desverre - du har rett. Det begynte med Augustin. Jeg tenkte nok mer på det åndelige. Og dette at vi skal forstå alt. Bibelen inneholder også mysterier.

Lenke til kommentar
James G skrev (15 minutter siden):

Likevel er det ingen positive og gode unik for kristendommen som ikke finnes i andre religioner eller kulturer. Så hvis du er "kulturelt kristen", er du også "kulturelt muslim" og "kulturelt buddhist".

All den tid vår kultur i svært liten grad er bygget på/fra Islam og Budhismen virker ikke det som noen god konklusjon. 

Lenke til kommentar
49 minutes ago, leticia said:

Jo, det er fiendtlig.

Da er det nok det et definisjonsspørsmål som vi ikke blir enig om, pga vi tenker veldig ulikt.  Jeg vil si kvinnefiendlig er bla å mislike, hate, skade, prøve å ødelegge kvinner fordi de er kvinner. Tydelig er våre verdensbilder såpass forskjellige at vi definerer trolig flere ord ulikt. Men du kan være sikker på at det du mener er fiendtlig fra min side er så mye bedre enn hva som finnes ute i verden selv fra ditt syn. Nå forstår jeg selvfølgelig det ikke godt nok, men greit å ha det sagt. 

1 hour ago, leticia said:

At du elsker både kona di og mora di har vel fint lite med om religionen er kvinnefiendtlig å gjøre. Når noe er kvinnefiendtlig så betyr det at det gjelder noen regler for kvinnen og andre regler for mannen, hvor kvinnen kommer dårligere ut, eller blir nedvurdert. Tenke seg til, det du skrev lenger opp her at kvinner sliter med å stå for tunge avgjørelser, altså for oss andre som ikke er en del av den religionen der er det så virkelighetsfjernt som det kan få blitt. 

Såklart har det noe å si. Jeg følger jo det jeg tror er Jesu og Apostlenes lære om emne, det er jo evangelitet som har gjort meg til en bedre mann.. Da mener jeg ikke bare religiøst, men for samfunnet/medmennesker. 
Nettopp, det er definisjon og hva men legger i ting. Fiendtlig er et sterkt ord.
Nå kommer ikke kvinnen "dårligere" ut i alt fra min side om vi tenker mer som du.  Hvis en mann elsker og offrer seg for dama så kommer hu bedre ut på flere måter. Det er sterke ord, mye å leve opp til..

Med elske så mener ikke jeg eros, men agape, Paulus definerer agape i 1 Kor 13, iallefall delvis. Bare så det ikke skulle misforstås. Jeg er klar over at noen menn kan ha stor eros mot damer, men kan være deres fiender alikevel. 

1 hour ago, leticia said:

Beklager at jeg er så hard i svarene til deg, men du tråkka virkelig inn i et vepsebol her hva gjelder tankene mine om kristendom (og religion generelt). 

Det går bra. Jeg har også vokst opp i et kristent hjem og siden få en annen verden opplyst, tvil innført osv. Men ser ut som våre veier gikk forskjellig.  

Den egentlige grunnen til jeg svarte deg er fordi du bare nevnte negative ting. Er ikke bare du som har tanker. Men jeg er lei av oppgående folk som ikke evner å si noe positvt om ting det finnes flere av. Det er kritikk og negativitet. Klarer man ikke det, så vitner det at man har selv et problem. (Jeg sier ikke at du ikke klarer, men første innlegg var ikke overbevisende)   
Jeg er veldig vokal at det er mye ille som har skjedd innenfor det religiøse og også kristendommen, dette er åpenbart. Feks når folk manipulerer bibelen for å tjene til egen vinning og luksus ved at andre folk føler de må gi til en "guds mann" eller noe slikt så er det noe jeg misliker sterkt! Det er mye forskjellig dritt som har skjedd og skjer. Men det er jo delvis nevnt at det skal skje i NT også, blandt de som skulle vite bedre. Så er ikke overrasket.

Lenke til kommentar
cuberen skrev (1 time siden):

Jeg vil si kvinnefiendlig er bla å mislike, hate, skade, prøve å ødelegge kvinner fordi de er kvinner.

Ja, og jeg vil si at kristendom er kvinnefiendtlig og kvinneundertrykkende. (Kanskje mest undertrykkende mer enn fiendtlig). Men du snakker mer om misogynisme, altså kvinnehat i det du nevner over her.

Nå kommer ikke kvinnen "dårligere" ut i alt fra min side om vi tenker mer som du.

Ånei, du tar altså da deg av ungene like mye som hun gjør, ofrer karrieren din for henne slik hun gjør for deg, behandler henne som likeverdig i så måte at hun er likestilt i avgjørelser? Sa ikke du akkurat det motsatte? (At endel kvinner ikke greier å ta avgjørelser). Hvis ikke kvinnen er likestilt så kommer hun dårligere ut (sånn hvis vi skal tenke mer som meg).

Edit: Å være likestilt betyr ikke nødvendigvis alt 50 / 50, men at ingen skal være underordnet partneren sin, og likeverdig i avgjørelser som skal tas. Ikke slik som du beskrev lenger opp,  at mannen skal ha det siste ordet (eller kvinnen hvis rollene er snudd).

det er jo evangelitet som har gjort meg til en bedre mann.. Da mener jeg ikke bare religiøst, men for samfunnet/medmennesker. 

Jeg blir helt matt av slike uttalelser som dette. Vi er alle mennesker og oppfører oss som humanistiske,  med en indre retningslinje om hva som er rett og galt. Vi trenger ikke "skrifter" for å fremstå som mennesker som gjør gode handlinger. Tvert om, hvis du så hva jeg linket til så er religiøse barn i snitt mer egoistiske enn ikke - religiøse. Så religionen gjør ikke folk til bedre mennesker,  men teknisk sett ifølge dette til dårligere mennesker.  ( i handlinger). Jeg mener ikke at mennesker er gode eller dårlige, men at handlinger er det.

Den egentlige grunnen til jeg svarte deg er fordi du bare nevnte negative ting. Er ikke bare du som har tanker. Men jeg er lei av oppgående folk som ikke evner å si noe positvt om ting det finnes flere av.

Ja, jeg ser kristendommen  (og andre religioner) i hovedsak som negativt.  Altså, det er jo positivt med fellesskap med andre religiøse, og endel av veldedigheten som religiøse organisasjoner utfører,  men det trenger man jo ikke å være religiøs for å utføre. 

Edit : Spørsmålet fra TS, var faktisk om kristendommen er destruktiv,  og ja, det mener jeg at den er, så kanskje derfor at jeg listet opp ting ved den som bekrefter dens destruktivitet.

Endret av leticia
edit
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (23 minutter siden):

Islam er mye verre, og det er den største trusselen for Vestlige samfunn, i form av religion

Alle religioner er destruktive.

Jeg tror vi hadde utviklet oss, til det mye bedre, uten kristendommens makt.

Synes @AtterEnBruker har et poeng, med aa minne oss paa, at er noe som heter, kristen fundamentalisme ogsaa.

Skummel den ogsaa,

Endret av Karltorbj
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
James G skrev (3 timer siden):

Hvis kristendommen ikke hadde vært heldig nok til å møte gresk filosofi og heve sine teologiske høyder flere nivåer, ville det nå vært en annen sjamanisme.

Ja, Vesten er et resultat av ideer sammensmeltet fra antikken og kristendommen.

Endret av VifteKopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
James G skrev (3 timer siden):

Det er nettopp fordi du er ateist at du kan si dette, men kristne selv aldri må bruke denne grunnen. Det ville være en innrømmelse av at deres holdning på gud var pragmatisk. Hvis det ikke fantes noen velstående demokratiske kristne nasjoner i dag, ville de ha fulgt demon.

Aha

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...