Gå til innhold

Kristendommen, destruktiv?

Anbefalte innlegg

Taylor skrev (1 minutt siden):

Ja, det som er, er at når vi menneske har oversatt bibelen til alle språk har de forskjellige oversettere brukt forskjellig ord og til og med fjernet setning, og hele bøker fra den original skripten.

Vet ikke gud at oversettelser mellom språk kan være feil? Hvis han visste det, ville ikke denne uriktigheten vært en del av planen hans? Er ikke han hjernen bak alt dette? Så hvorfor vil du ødelegge planene hans?

Sitat

Dette igjen betyr at de original ordene fra Gud ikke lengere er fra Gud men fra menneke. som igjen fører til at vi i dag 2000 år senere ikke forstår sannheten fra kristendommen 

Selv om vi ifølge ditt synspunkt ikke vet hvordan kristendommen var for to tusen år siden, betyr ikke det at folk i dag kan konstruere den etter eget ønske. Det er utrolig det som respekteres av forskjellige samfunn i hver epoke, kristi lære og Bibelens opprinnelige utseende er nøyaktig "denne betydningen". Selv om det står klart skrevet i Bibelen at kvinner skal underkaste seg menn, men etter å ha kommet inn i likestillingstiden, jeg vet ikke hvorfor, men denne setningen plutselig bli "omfattende sett", "kanskje setningen ikke er der", "det gjør den faktisk ikke mener det".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (1 minutt siden):

Er de ateister da mener du? 🤔

Ikke nødvendigvis, men de har en forvridd forståelse av læren, noe som fører til at de gjør feil. og behandler andre mennesker på en meget feil måte i følge læren, dette fører til at de ikke kan oppnå høyere forståelse av den læren de såkalt skal følge

Lenke til kommentar
Taylor skrev (Akkurat nå):

Har du studert religion? 

Personlig har jeg lest og studert religiøse tekster i over 30 år, og er praktiserende Buddhist. Noe som gjør at jeg ser likheter igjennom de forskjellige religionene. 

Hjernevasking?

Ja, disse ørkenreligionene er hjernevasking. Nei, jeg har ikke studert slikt. Jeg er Gud i mitt liv, akuratt som alle andre er Gud i sitt liv.

Jeg trenger ingen til og styre meg, jeg trenger ingen over meg som jeg må tilbe eller bry meg om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (4 minutter siden):

Man trenger ikke mange minutter med logikk for og avskrive slike religioner, til dags dato har ingen som har prøvd og frelse meg greid og komme med ett sammenhengende og logisk resonnement for det de prøver og selge inn, det er jeg som ender med og få de til og trekke sin egen tro i tvil. Håper de frøene med fornuft som jeg sådde vokste slik at hjernefengselet deres åpnet seg.

Du snakker som om du har god forståelse av religiøse tekster...men du har ikke studert i dybden ei heller praktisert en personlig vei innen religion. hvordan er det at du tror du kan forstå læren da?

Lenke til kommentar
James G skrev (5 minutter siden):

Vet ikke gud at oversettelser mellom språk kan være feil? Hvis han visste det, ville ikke denne uriktigheten vært en del av planen hans? Er ikke han hjernen bak alt dette? Så hvorfor vil du ødelegge planene hans?

Selv om vi ifølge ditt synspunkt ikke vet hvordan kristendommen var for to tusen år siden, betyr ikke det at folk i dag kan konstruere den etter eget ønske. Det er utrolig det som respekteres av forskjellige samfunn i hver epoke, kristi lære og Bibelens opprinnelige utseende er nøyaktig "denne betydningen". Selv om det står klart skrevet i Bibelen at kvinner skal underkaste seg menn, men etter å ha kommet inn i likestillingstiden, jeg vet ikke hvorfor, men denne setningen plutselig bli "omfattende sett", "kanskje setningen ikke er der", "det gjør den faktisk ikke mener det".

Gud har gitt mennesker fri vilje og frie tanker. Så må mennesker stå fro de handlingene de gjør. altså om de vil forkludre læren med sine egen ord, så tar menneske konsekvensen av det.

Lenke til kommentar
Taylor skrev (7 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, men de har en forvridd forståelse av læren, noe som fører til at de gjør feil. og behandler andre mennesker på en meget feil måte i følge læren, dette fører til at de ikke kan oppnå høyere forståelse av den læren de såkalt skal følge

Så alle religiøse frem til år.. La oss si 1980 (sett inn annet tall som passer bedre ved behov) for eksempel, har hatt en forvridd forståelse av læren? 🤔

Edit* 2024 passer vel bedre, vil det si at alt blir bedre i 2025 og fremover?

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Nesten alle blomstrende demokratier i verden er enten kristne eller er land som er sterkt koblet til kristendom som Norge. 
Vi har ikke et eneste skikkelig muslimsk demokrati. 

Som ateist må jeg innrømme at begrepet "nestekjærlighet" og folk som Jesus nok har en bedre effekt enn barbaren Muhammed, hvis man først skal tro på noe.

Jeg frykter også litt at vi ateister ikke får nok barn, at vi leter etter en større mening som vi ikke finner og dermed fyller mye av tiden med tøv (som å krangle på forum). Og at det over en 50-100 år periode kan ateister skakk-kjøre det som en gang var et blomstrende kristent demokrati. (men det er bare en frykt, altså)

Synes det er veldig frustrerende aa se paa hvor stor stor makt, med de faa prosentene de faar, Kristelig folkeparti, har hatt, med aa stille opp for partier, som trenger dem, for aa danne regjering.

Der har de faatt presset gjennom mye mer,  enn hva resultatene ved valget tilsier.

Blir dette rettferdig?

En haug med frihetsberoevelse og bremseklosser.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Så alle religiøse frem til år.. La oss si 1980 (sett inn annet tall som passer bedre ved behov) for eksempel, har hatt en forvridd forståelse av læren? 🤔

Det lenger siden den originale læren ble gitt, av for eksempel Jesus, jo mer vil mennesker slite med å forstå, da ord som blir forandret, eller fortalt på en annen måte en Jesus gjorde, gjøre det vanskeligere å nå en opplyst tilstand (enlightenment) gjennom læren.

Lenke til kommentar
James G skrev (2 minutter siden):

Er det mer sannsynlig at dette er homo sapiens likhet i stedet for en likhet med et eller annet "høyere vesen"?

Ikke utifra slik jeg forstår læren i de forskjellige religionene, men nå skal det sies at jeg ikke er en som kan "alt" i religionene, jeg har hatt en personlig interesse i over 30 år for å forstå dybden i de forskjellige religionene

Lenke til kommentar
Taylor skrev (5 minutter siden):

Du snakker som om du har god forståelse av religiøse tekster...men du har ikke studert i dybden ei heller praktisert en personlig vei innen religion. hvordan er det at du tror du kan forstå læren da?

Det er ingenting og forstå, ingenting av verdi og studere med mindre man studerer historie.

Jeg trenger ingen tro, jeg trenger ingen gud, jeg er ikke så redd og usikker at jeg må være endel av ett tankesystem som har til hensikt og kontrollere meg.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (1 minutt siden):

Det er ingenting og forstå, ingenting av verdi og studere med mindre man studerer historie.

Jeg trenger ingen tro, jeg trenger ingen gud, jeg er ikke så redd og usikker at jeg må være endel av ett tankesystem som har til hensikt og kontrollere meg.

Nettopp.

Og hvis man studerer det som historie,  lære hvordan vi kan unngå at historien gjentar seg, med all den ondskapen som følger med religion.

• Liker 2
Lenke til kommentar
agvg skrev (3 minutter siden):

Det er jo ditt liv, så ingen skal pushe religion på deg

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (9 minutter siden):

Synes det er veldig frustrerende aa se paa hvor stor stor makt, med de faa prosentene de faar, Kristelig folkeparti, har hatt, med aa stille opp for partier, som trenger dem, for aa danne regjering.

Der har de faatt presset gjennom mye mer,  enn hva resultatene ved valget tilsier.

Blir dette rettferdig?

En haug med frihetsberoevelse og bremseklosser.

Slik vil det være med alle småpartiene, at de får for mye makt i forhold til hvor mange som har stemt på dem hvis regjeringen er avhengig av dem for flertall. 

Men religion burde ikke være en del av det offentlige rom, religiøse partier burde ikke vært lovlig.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (På 20.12.2024 den 18.34):

De kristne, er jo saa snille og gjoer jo saa mye godt. For  en god religion, Gud er god.

Er det egentlig slik?

Eller er den religionen, veldig destruktiv?

Er det noen  som har noen meninger om dette?

Tenker ikke paa korstog og heksebrenning, men dagens situasjon. Og spesifikt kristendommen, som tilhoerer vaar kultur.

Jeg tenker at religionen verdens mest vellykkede samfunn og kulturer er bygget på i all hovedsak er, og har vært, konstruktiv. I tillegg har nok mange av normene og "retningslinjene" i religionen(e) vært nyttige og "lidelsesbegrensende", eksempelvis med tanke på seksualmoral eller respekten for liv. 

Så kan en kanskje si at svært mye av det positive og gode i Kristendommen er tatt inn i våre kulturer og samfunn, og videreført i humanismen, og noen vil si at vi alle er "kulturelt kristne", uavhengig av religiøsitet. Sånn sett er nok troende og ikke-troende relativt like, og det begge bærer med seg fra kristendommen i hovedsak konstruktivt. 

Lenke til kommentar
Taylor skrev (8 minutter siden):

Det er jo ditt liv, så ingen skal pushe religion på deg

Når det gjelder kristendommen så er jo misjonering en del av greia, hvor man forsøker å pushe den på andre. Hadde man bare holdt religionen sin i den private sfære, i stedet for at man ønsker at den skal gjennomsyre samfunnet, så hadde den ikke gjort like mye skade.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (21 minutter siden):

Slik vil det være med alle småpartiene, at de får for mye makt i forhold til hvor mange som har stemt på dem hvis regjeringen er avhengig av dem for flertall. 

Men religion burde ikke være en del av det offentlige rom, religiøse partier burde ikke vært lovlig.

Riktig det, men har et inntrykk av at det er Krf, som tjener mest paa det.

Kanskje det er fordi, at det er det, de presser igjennom, jeg faar kjenne mest paa? veldig frihetsberoevende, kontrolerende.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...